پرسون از تردد غیر قانونی مهاجران در دل کشور گزارش می دهد؛

بازار داغ قاچاق انسان با موتورسیکلت / عبور پرخطر افغان ها از مهم ترین جاده ترانزیتی کشور

ایران در سه دهه اخیر میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران افغانستان است، این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی که بر آن حاکم شده بسیاری را برای زندگی بهتر رهسپار ایران و برخی دیگر با عبور از کشورمان به کشورهای اروپایی مهاجرت را پیش می گیرند.
تصویر بازار داغ قاچاق انسان با موتورسیکلت / عبور پرخطر افغان ها از مهم ترین جاده ترانزیتی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیاری از افغان ها برای ورود به کشورمان از مبادی رسمی وارد ایران نمی شوند و تمایل دارند از طریق قاچاقچیان انسان و به شکل غیر قانونی وارد ایران شوند، آنها حاضر هستند مسیر پر خطر را به جان بخرند تا در ایران سکونت داشته باشند.

در چند ماه اخیر به دلیل سقوط دولت افغانستان و روی کار آمدن طالبان سیل افراد مهاجر به دلیل شرایط اقتصادی و امنیتی از این کشور روانه ایران شده اند و از مسیرهای کوه و دشت و بیابان خود را به شهرهای بزرگ می رسانند، طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است افغان ها مسیر جنوب شرقی مرز ایران را به دلیل صعب العبور بودن بهترین گزینه برای ورود به ایران می دانند و روزانه هزاران افغان به خاک ایران وارد می شوند.

این مهاجران بعد از ورود به خاک ایران تمایل دارند خود را به شهرهایی مانند تهران و قم به عنوان شهرهای مرکزی که از وضعیت اقتصادی مطلوب تر و اشغالزایی بهتری برخوردارند برسانند، اما در این بین پاسگاه های انتظامی سد راه مهاجران قرار دارند و مانع ورود غیر قانونی این افراد می شوند، یکی از این پاسگاه ها در دل کشور در محور ترانزیتی تهران_ بندر عباس در محدوده استان یزد قرار دارد.

در پاسگاه شهید مدنی مدافعان امنیت کشور به شکل شبانه روزی در این مسیر حفاظت می کنند، اما در این بین قاچاقچیان انسان برای اینکه دور از چشم نیروهای انتظامی باشند برای عبور از محور تردد مخالف جاده با موتورسیکلت مهاجران را از این پاسگاه عبور می دهند.

حرکت بسیار خطرناک که بیشتر این اقدامات در تاریکی شب صورت می گیرد و برای اینکه راکبان موتورسیکلت به شکل مخفیانه خود و مسافران غیر قانونی را به آن سوی پاسگاه برسانند با چراغ های خاموش تردد دارند که اقدامی خطرناک است.

طبق گزارشات تاکنون حوادث گوناگون جانی برای قاچاقچیان انسان و مهاجران در این محور به وجود آمده است، در این گزارش بیشتر به این موضوع می پردازیم.

کرایه هر مسافر غیر قانونی 100 هزار تومان

جابه جایی مسیر کوتاه 7 کیلومتری از جنوب پاسگاه شهید مدنی تا شهر مهریز برای هر مسافر 100 هزار تومان است که به روی هر موتور سیکلت بین 4تا5 نفر سوار می شوند و با سرعت 120 کیلومتر خلاف جاده تردد دارند.

پاسگاه شهید مدنی در محور ترانزیتی تهران_ بندر عباس در محدوده جنوب استان یزد بین شهر مهریز(استان یزد) و شهر انار(استان کرمان) قرار دارد، برخی از شهروندان شهر مهریز در گفتگو با خبرنگار پرسون معتقدند بیشترین دلیل فعالیت قاچاقچیان انسان به شکل موتوری بیکاری است که دست به این کار خطرناک می زنند.

یکی از جوانان این شهر در این باره گفت: جابه جایی مسیر کوتاه 7 کیلومتری از جنوب پاسگاه شهید مدنی تا شهر مهریز برای هر مسافر 100 هزار تومان است که به روی هر موتور سیکلت بین 4تا5 نفر سوار می شوند و با سرعت 120 کیلومتر خلاف جاده تردد دارند.

وی که نخواست نامش در گزارش درج شود، افزود: هر مسیر برای قاچاقچیان انسان به شکل موتوری 500 هزار تومان درآمد دارد که این روزها به دلیل نا امنی در افغانستان جمعیت بیشتری از مهاجران افغان تمایل دارند در ایران سکونت داشته باشند و بازار قاچاقچیان انسان بیشتر داغ شده است.

یکی دیگر از جوانان در این باره گفت: بیکاری موجب شده تا برخی از جوانان برای کسب درآمد اقدام به قاچاق مهاجران از مسیر پاسگاه های انتظامی کنند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هر ازگاهی شاهد آن هستیم که حوادث رانندگی موجب مرگ قاچاقچیان انسان و مهاجران می شود.

این شهروند مهریزی خاطرنشان کرد: بیشتر پرونده ها که در دادسرای این شهرستان تشکیل می شود مربوط به پاسگاه شهید مدنی است و این نشان از زحمات ماموران انتظامی برای حفظ امنیت است.

جابه جایی پاسگاه کمک به حذف قاچاق انسان درمهریز

متاسفانه مجازات قانونی سنگینی نیز برای افغانی کش ها وجود ندارد که البته این مشکل در نشست هایی با مسئولان دادگستری و نیروی انتظامی و تصویب قانون جرم انگاری رفع شد.

پیش از این صباغیان نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با خبرشبکه استانی یزد گفت: پدیده شوم قاچاق انسان یا افغانی کشی با بررسی مشخص شده که از سه بخش ریشه می گیرد.

وی ریشه اول این مشکل را از مرزها دانست و گفت: متاسفانه نظارت جدی که باید در مرزها برای جلوگیری از ورود این اتباع صورت گیرد اتفاق نمی افتد.

صباغیان مشکل قانون را ریشه دوم این معضل دانست و افزود: متاسفانه مجازات قانونی سنگینی نیز برای افغانی کش ها وجود ندارد که البته این مشکل در نشست هایی با مسئولان دادگستری و نیروی انتظامی و تصویب قانون جرم انگاری رفع شد.

نماینده مردم مهریز ریشه سوم مشکل را پاسگاه شهید مدنی مهریز دانست که افغانی کش ها افغانی ها را قبل از پاسگاه رها و بعداز عبور از پاسگاه دوباره آنها را سوار و به نقاط مختلف استان منتقل می کنند.

صباغیان از مسئولان محیط زیست خواست تا با همکاری با آنها محل پاسگاه را به 50کیلومتری مهریز منتقل کنند تا این مشکل نیز رفع شود.

کم کاری نماینده مجلس در قانون

در حالی صباغیان نماینده مردم شهرستان مهریز در استان یزد نبود قانون مناسب برای برخورد با قاچاقچیان انسان را بیان می کند؛ اما وی در چند دوره مجلس شورای اسلامی حضور دارد گامی برای تهیه قانون برای مبارزه با این موضوع برنداشته است؛ البته منتقدان عملکرد این نماینده مجلس بر این باورند که وسعت حوزه انتخابی صباغیان به قدری زیاد است که وی توان اداره کامل امور را ندارد به طور نمونه شهرستان های بافق، بهاباد، مهریز و ابرکوه از جمله حوزه های انتخابی وی است.

گزارش از: محمد خادمی

375061