مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد:

دانشگاه رازی کرمانشاه رکورد دار کاشت درخت و درختچه در کشور

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی به تدوین برنامه ۱۰ ساله دانشگاه رازی اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در دانشگاه های کشور طرح توسعه دانشگاه را انجام داده و برای اولین بار برگزاری تور سبز بین دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش استان انجام شده که  در سنین مختلف از ابتدایی تا دانشگاه تحت آموزش سبز قرار گرفته اند.

کرمانشاه_ پرسون؛ هادی عبادی مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی کرمانشاه روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح برنامه‌ها، دستاوردها و توفیقات ارزشمند مدیریت‌های مذکور در عرصه‌های ملی و جهانی، اظهار داشت: دانشگاه رازی کرمانشاه رکورد دار افزایش کاشت درخت و درختچه در کشور می باشد.

عبادی ۱٪ از هزینه دانشگاه را برای صرف مدیریت سبز عنوان کرد و افزود: دو سال پیش فعالیتمان را با جمعی در مرکز مدیریت دانشگاه رازی آغاز کردیم، و در این راستا ۲۷نفر فعالیت دارند و طرح سبز را رصد می‌کنند.
وی افزود: طی این مدت توانستیم با حمایت مسئولان و ریاست دانشگاه بجای بودجه اختیاری ۱٪ در سه سال اخیر ۵٪ از بودجه دانشگاه صرف مدیریت سبز شود.

این مسئول تاکید کرد: طی سالهای اخیر بیش از ۹۰٪ سیستم آبیاری دانشگاه رازی از سیستم سنتی به سیستم نوین تبدیل شده، و توانستیم در حوزه مدیریت سبز با توجه به رسالت اجتماعی، بحث آموزش و فرهنگ سازی شاخصه های جهانی را برای سنجش سبز داشته باشیم.

*اجرای زندگی سبز در دانشگاه رازی کرمانشاه
عبادی خاطر نشان کرد: دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان اولین دانشگاه درسی را به عنوان زندگی سبز اجرا کرده، و برای کلیه رشته ها یک درس دو واحدی اختیاری ترسیم شده و کتاب آن نیز در حال تألیف می باشد. همچنین این طرح قرار است در سایر دانشگاه های کشور با توجه به برکات زیادی که برای دانشجویان دارد، در سایر دانشگاه های کشور اجرایی شود.

این مسئول تاکید کرد: تمام تلاش ما طی دو سال اخیر این است که بیش از ۱۲۰ هزار درخت و درختچه در دو پردیس طاقبستان و کشاورزی کشت شده، و توانسته ایم رکورد دار کاشت درخت و درختچه در کشور باشیم.

عبادی در ادامه گفت: در ۴۰الی ۵۰ سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار درخت در دانشگاه داشته ایم، اما امروز با ۷۰ هکتار کاشت در فضای سبز بیش از ۱۵۰ ٪ افزایش کاشت را داریم.

*طرح توسعه دانشگاه در دانشگاه های کشور
مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی به تدوین برنامه ۱۰ ساله دانشگاه رازی اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در دانشگاه های کشور طرح توسعه دانشگاه را انجام داده و برای اولین بار برگزاری تور سبز بین دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش استان انجام شده که در سنین مختلف از ابتدایی تا دانشگاه تحت آموزش سبز قرار گرفته اند.


عبادی تاکید کرد: به آموزش دیده گان طرح سبز گواهی نامه معتبر ارائه می شود، همچنین این دانشگاه برای اولین جشنواره غذای سبز برای اجرا تدارک دیده، که به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره به تاخیر افتاده است.
این مسؤول تاکید کرد: بعد از اپیدمی بیماری کرونا با باز گشایی دانشگاه با ۳۳تیم دانشجویی و سه داور بین‌المللی اولین مسابقه استانی غذایی سبز را برگزار می کنیم.


عبادی با اشاره به طرح اجرای باغچه سبز در دانشگاه رازی کرمانشاه با هدف آموزش گفت: به هر کارمند در دانشگاه با همکاری خانواده چنانچه متقاضی کشت سبز باشند ، ۵۰ متر زمین به صورت یکساله رایگان قرار می دهیم تا در آن به فعالیت سبز بپردازند.

وی با اشاره بر دیگر اقدامات دانشگاه رازی پایین آمدن نرخ استفاده از حامل‌های انرژی، کاهش ۶۰٪ آب، ۲۱٪گازو ۱۲٪ برق مصرفی، افزود: در سال گذشته پنج میلیارد ریال صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی داشته ایم، و با راه اندازی کارواش سبز۹۸٪ آب مصرفی به چرخه مجدد کارواش برگشت داده شده عنوان کرد.

مهین رحمانی- استان کرمانشاه

206763