دکتر فریبا خانی در گفتگو با پرسون گزارش می دهد:

بارداری پر خطر چیست؟

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: بارداری های پر خطر طیف وسیعی از بارداری ها را  شامل می شود در واقع هر شرایطی غیر از شرایط فیزیولوژیک و نرمال که در بارداری پیش می آید آن را در این طیف قرار می دهد. 

به گزارش پرسون؛ فریبا خانی پویانی متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بارداری زمانی پرخطر محسوب می‌شود که پزشک احتمال وقوع عارضه‌ای را تشخیص دهد که می‌تواند مادر، کودک یا هر دو را تحت تأثیر قرار بدهد.

پویانی ادامه داد: در چنین مواقعی لازم است مادر و جنین زیر نظر مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند تا در صورت بروز هر مشکلی کاملاً تحت کنترل باشند.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی گفت: بارداری های پر خطر طیف وسیعی از بارداری ها را شامل می شود در واقع هر شرایطی غیر از شرایط فیزیولوژیک و نرمال که در بارداری پیش می آید آن را در این طیف قرار می دهد.

وی افزود: در مادر باردار با شاخص تودۀ بدنی کمتر از ۱۸/۵ یا بیشتر از ۳۵، ابتلا به دیابت، سرطان، فشار خون بالا، بیماری‌های کلیوی، صرع ، سن بیشتر از ۳۵ سال یا کمتر از ۱۷ سال ، بارداری دو یا چندقلو، بیش از سه بار سقط جنین بارداری پر خطر محسوب می شود.

پویانی تشریح کرد: همچنین سابقۀ شخصی یا خانوادگی تولد نوزاد با نقص‌های مادرزادی، سابقۀ زایمان زودرس یا دیابت بارداری ،بیماری‌های عفونی مانند HIVیا هپاتیت c و مواردی از این دست می‌تواند مادر و کودک را در معرض خطرهایی نظیر رشد آهستۀ کودک، زایمان زودرس، مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی و مشکلات مربوط به جفت قرار دهد.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتولوژی افزود: این بیماری های زمینه ای ممکن است بارداری را دستخوش تغییراتی قرار دهد و در طی بارداری بیماری زمینه ای ممکن است عارضه دار تر شده و یا تشدید شود.

وی گفت: مواردی نیز وجود دارد که مادر باردار هیچ گونه بیماری زمینه ای ندارد اما در طی بارداری شرایطی خاص برای مادر پیش می آید از جمله فشار خون ، دیابت حاملگی ، کرونا و آنفولانزا که این مادران نیز در لیست بارداری پر خطر قرار می گیرند و نیازمند مراقبت های ویژه هستند.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

206758