سید جلال ساداتیان در گفتگو با پرسون پاسخ می دهد؛

کرونا چه تاثیری بر اقتصاد انگلیس گذاشت؟

استاد دانشگاه و کارشناس مسایل انگلیس با اشاره بر محدودیت ‌هایی که در کشور انگلیس ایجاد شد عنوان کرد: بیماری کووید19 به طور خودکار بر فعالیت‌های اقتصادی این کشور تاثیر گذاشت و حالا آمار و ارقامی که باید بررسی شود باید از زبان خودشان شنیده شود.

سید جلال ساداتیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل انگلیس در گفتگو با خبرنگار پرسون؛ گفت: بیماری کوئید ۱۹همین طور که مطلع هستید در همه جوامع دنیا موجب خسارات فراوان و کاهش فعالیت‌های اقتصادی شد.

ساداتیان با اشاره به تشریح شروع بیماری کرونا در چین افزود: چینی ها خیلی خوب توانستند برای مدت محدودی تحت کنترل قرار دهند. یکی از بزرگترین ها ایالات مانند آمریکا و اروپایی ها با بی‌توجه بودن نسبت به این بیماری در ابتدا گفتند مسئله مهمی نیست اما توسعه پیدا کرد.

وی افزود: کشوری مانند انگلیس که خود نخست وزیر آنها به نوعی دچار این بیماری شد. او در ابتدا بی توجهی کرد و خیلی کرونا را جدی نگرفت تا به یک اپیدمی کشور تبدیل شد به گونه‌ای که نخست وزیر انگلیس برای پاسخگویی مجبور شد فعالیت های خود را کاهش و اداره امور کشور را به یکی از وزرای خود سپرد. در انگلیس بخش‌های قابل توجهی از کشور را تحت تاثیر خود قرار داد وقتی مردم به این بیماری آلوده شدن به طور طبیعی فعالیت‌های تولیدی صنعتی و بعد هم تبادلات خدماتی مثل پروازها ،گردشگری و رفت و آمدها، تولید روندی رو به کاهش پیدا کرد.

استاد دانشگاه و کارشناس مسایل انگلیس با اشاره بر محدودیت ‌هایی که در کشور انگلیس ایجاد شد ادامه داد: بیماری کووید19 به طور خودکار بر فعالیت‌های اقتصادی این کشور تاثیر گذاشت و حالا آمار و ارقامی که باید بررسی شود باید از زبان خودشان شنیده شود.

ساداتیان افزود: یکی از نمایندگان انگلیس چندی قبل مطرح کرده بود که ما فکر می‌کنیم چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد یورو یا پوند خسارت ناشی از این بیماری بر این کشور وارد شد البته باید آمار رسمی را باید از مقامات بعد از محاسباتی که انجا می دهند دریافت کرد.

کارشناس مسایل انگلیس با تشریح اینکه ارقام قابل توجهی هم در ایالات متحده آمریکا به عنوان اولین اقتصاد دنیا، و به جنبه سیاسی هم در موقعیت‌های ترامپ بسیار تاثیر گذاشت است. به این مفهوم که او همه افتخارش این بود که تمام روابط بین الملل را کاهش داده و بیشتر تمرکزش در داخل افزایش داده است. دستاوردهای خوبی هم در بخش اقتصادی به دست آورد،از جمله کاهش نرخ بیکاری، و رونق اقتصادی ولی کوئید ۱۹ همه اینها را از بین برد.

وی افزود: اما ترامپ در داخل کشورش نسبت به مردمش غافل شد و همین وضعیت را در اروپا دیدیم منتها کشورهای مختلف واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

ساداتیان اظهار داشت: همه اینها به طور طبیعی در فعالیت‌های اقتصادی، گردش مالی، کاهش روند تولید تاثیر می گذارد و میزان تولید و کاهش فعالیت‌های میزان مصرف را به نتیجه میزان درآمد مردم و کاهش قدرت خرید مردم اتفاقاتی افتاده که باید ارقام آن مشخص شود.

استاد دانشگاه و کارشناس مسایل انگلیس افزود: اعداد بسیار کلان وقابل توجهی است که برخی حتی خبر از بحران اقتصادی که در این کشور پیش می‌آید سخن می گویند که مانند بحران سال 1929 است که نتوانسته اند با آن برخورد کنند البته برخی از این کشورها اروپایی مانند آلمان و هلند تا حدودی توانسته اند این بحران را مهار کنند زیان وفعالیت کاهش.

وی همچنین گفت: ولی جامعه انگلیس در ابتدا بی توجهی کرد که مردم فعالیت عادی خود را داشته باشند وبتوانند رفت وآمد کنند. به تعبیر داخلی موج اول و موج دوم... در این کشور ایجاد شده البته باز باید به آمار مبتلایان و همچنین به آمار فوتی ها مراجعه کنیم اطلاعات به بیماری گستره این بیماری موجود جامعه را در برگرفته است.

ساداتیان افزود: پیش‌بینی‌هایی که انجام شده حداقل یک سال نیم دیگر این بیماری طول خواهد کشید و از نقطه‌ای به نقطه دیگر مهاجرت می کند.

کارشناس مسایل انگلیس در پایان عنوان کرد: انگلستان هم مثل ایتالیا، امریکا و بریتانیا کشورهایی که برای مهار این بیماری در ابتدا حرکت کرده بودند اما آنها هم در حوزه اقتصادی و دیگر بخش ها دچار ضرر و خسارت شدند.

206631