یک بیمار برای ۵۰۵ روز متوالی عفونت کرونا داشت!

دانشمندان می‌گویند یک بیمار انگلیسی با نقص شدید دستگاه ایمنی برای حدود یک سال و نیم دچار عفونت کووید-۱۹ بود و بر اهمیت حفاظت از افراد آسیب‌پذیر در برابر کروناویروس تاکید می‌کنند.
تصویر یک بیمار برای ۵۰۵ روز متوالی عفونت کرونا داشت!

به گزارش سایت خبری پرسون، نمی‌توان با اطمینان گفت که این مورد طولانی‌ترین عفونت کووید-۱۹ است، زیرا همه افراد آزمایش کرونا نمی‌شوند و به خصوص مانند مورد این بیمار به طور مرتب این کار را برایشان انجام نمی‌شود

اما به گفته دکتر لوک بلاگدون اسنل، کارشناس بیماری‌های عفونی در بنیاد ان‌اچ‌اس بیمارستان‌های گایز و سنت‌توماس پس از ۵۰۵ روز، «یقینا به نظر می‌رسد که این طولانی‌ترین عفونت گزارش‌شده کرونا باشد.»

گروه دکتر اسنل قصد دارند که چند مورد عفونت درازمدت کووید-۱۹ را کنفرانس بیماری‌های عفونی در پرتغال معرفی کنند.

این پژوهشگران به دنبال یافتن جهش‌هایی هستند که ویروس کرونا در این افراد با عفونت‌های بسیار درازمدت پیدا می‌کند و اینکه آیا سویه‌های جدیدی از ویروس در این افراد تکامل پیدا می‌کند یا نه. همه بیماران مورد بررسی این پژوهشگران دچار نقص دستگاه ایمنی به علت پیوند عضو، اچ‌آی‌وی، سرطان یا درمان بیماری‌های دیگر بودند. نام هیچکدام از این بیماران برای رعایت حریم خصوصی افشا نشده است.

آزمایش‌های مکرر نشان داد که عفونت‌های این بیماران به طور میانگین ۷۳ روز طول کشیده است. دو نفر از این بیماران برای بیش از یک سال دچار عفونت با ویروس کرونا بودند. به گفته این پژوهشگران قبلا درازمدت‌ترین مورد شناخته‌شده عفونت کرونا که با آزمایش PCR تایید شده بود، ۳۳۵ روز طول کشید.

تفاوت عفونت درازمدت کووید و عارضه «کووید درازمدت»

عفونت درازمدت و طول‌کشنده کووید-۱۹ پدیده‌ای نادر است و با عارضه «کووید درازمدت» متفاوت است.

اسنل می‌گوید: «در عارضه کووید درازمدت، عموما فرض بر این است که ویروس از بدن پاک شده است، اما با این وجود علائم ادامه پیدا می‌کند. در موارد عفونت طول‌کشیده کووید تکثیر فعال و مداوم ویروس وجود دارد.»

این پژوهشگران هربار که این بیماران را آزمایش می‌کردند، رمز ژنتیکی ویروس را هم آنالیز می‌کردند تا مطمئن شوند که همان سویه اولیه است و این افراد بیش از یک بار دچار عفونت کووید-۱۹ نشده‌اند. با این وجود توالی‌یابی ژنتیکی نشان داد که ویروس مبتلا کننده هر یک از این افراد در طول زمان تغییر کرده و در روند سازگار شدن جهش یافته است.

به گفته اسنل، این جهش‌ها شبیه جهش‌هایی بودند که بعدا در سویه‌های انتشاریافته کروناویروس ظهور کردند، گرچه در هیچکدام از این بیماران در نهایت ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که به سویه‌های مایه نگرانی (VOC) بدل شوند، ظهور نکرد. همچنین شاهدی از انتشار ویروس از این بیماران به دیگران یافت نشد.

سرنوشت‌های متفاوت شش بیمار با عفونت‌های درازمدت کرونا

شخصی که طولانی‌ترین مدت شناخته‌شده عفونت کووید (۵۰۵ روز) را داشت، در اوائل سال ۲۰۲۰ آزمایش مثبت پیدا کرد و با داروی ضد ویروس رمدسیویر درمان شد و در سال ۲۰۲۱ درگذشت. این پژوهشگران نام و علت مرگ او را افشا نکردند و گفتند این شخص بیماری‌های شدید دیگری هم داشت.

پنج بیمار دیگر زنده باقی ماندند. در دو بیمار عفونت بدون درمان برطرف شد، در دو بیمار دیگر پس از درمان ویروس ناپدید شد و یک بیمار همچنان دارای عفونت کووید-۱۹ است. در آخرین پیگیری این بیمار آخری که در اوائل امسال انجام شد، عفونت او برای ۴۱۲ روز طول کشیده بود.

پژوهشگران امیدوارند درمان‌هایی که در آینده ایجاد خواهند شد به افراد مبتلا به عفونت‌های درازمدت و طول‌کشنده کمک کنند که بر ویروس غلبه کنند.

اسنل می‌گوید: «ما باید در این باره که برخی از افراد ممکن است حساسیت بیشتری به مشکلاتی مانند عفونت طول‌کشنده و بیماری شدید کرونا داشته باشند، هشیار باشیم.»

گرچه عفونت‌های طول‌کشنده نادر هستند، اما کارشناسان می‌گویند شمار بسیاری از افراد دچار نفص دستگاه ایمنی وجود دارند که در معرض خطر کووید-۱۹ هستند و در تلاش هستند که پس از کاهش محدودیت‌های اجتماعی از کرونا در امان بمانند.

394300