نان سنگک در واقع کنسرو نشاسته  است/ کیفیت ۵۰ درصد از گندم های اصفهان پایین است

مدیر عامل انجمن تغذیه سالم و غلات کامل گفت: این تفکر که نان سنگک و نان بربری سبوس دار است غلطه و ۲۰ ساله از ریل اصلی تولید  خارج شده است.

اصفهان_پرسون؛ محمد رضا خواجه در گفت و گو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: نان بربری با آرد نان فانتزی و قنادی پخت می‌شود و نان سنگک در واقع کنسرو نشاسته هست و سبوس دار نیست.
خواجه با اشاره به این‌که نانی سبوس دار و کامل است که از آرد ۴ تا ۷ درصد تولید شود، ادامه داد: در شهر اصفهان بالغ بر ۱ هزار و در استان اصفهان بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ نانوایی وجود دارد که بالغ بر ۳۰ درصد از آرد ۷ درصد، ۵۰درصد از آرد ۱۲ درصد و ۲۰درصد از ارد ۱۸درصد استفاده می کنند و تنها ۱۰۰واحد نانوایی از ارد کامل (۴تا ۷) درصد استفاده می کنند.
مدیر عامل انجمن تغذیه سالم و غلات کامل اعلام کرد: از سال ۸۰ اصفهان به سمت تولید نان با آرد کامل رفته است و سه تا آسیاب دار به عنوان پایلوت در سطح کشور اقدام به تولید آرد ۴ تا ۷ درصد کردند.
وی با اشاره به این‌که نان کامل و سبوس دار را از طعم و خوش عطر و رنگ و رو و عطر و بو و ارزش غذایی، لقمه پذیری و برش پذیری قابل شناسایی است، اضافه کرد: ۹۰ درصد مردم تنها شعار می دهند که نان سبوس دار دوست دارند اما در واقع پیرو نان سفید با آرد سفید و ۱۸ درصد هستند.
وی با اشاره به این‌که سبوس، نان را تلخ می‌کند و سبوس به تنهایی اسید فتیک را افزایش می دهد و مانع از جذب املاح می شود، تصریح کرد: متخصصان تغذیه، یک‌روز کار آزمایی را در نانوایی‌ها نگذرانده‌اند و اطلاعات حرفه ای ندارند و به همین علت نان کامل را نان بربری و سنگک معرفی می کنند.
وی با بیان این‌که ۵۰ درصد گندم‌ها در اصفهان چون زمین های آهکی دارند از کیفیت پایینی برخوردارند، گفت: با کیفیت ترین آرد از خوزستان، گلستان، فارس است و بدترین آرد از همدان و کردستان و کرمانشاه است.
وی با بیان این‌که در اصفهان با کیفیت ترین آرد از میمه است، ادامه داد: در حال حاضر دولت گندم های سن زده را حتی تا ۴۰ درصد به جای این‌که خوراک دام کند برای مصرف انسانی می‌شود و این در حالی که گندم با ۲ درصد سن زدگی قابلیت مصرف انسانی دارد.
وی اعلام کرد: در سال های اخیر نگرش وزارت بهداشت تغییر کرده است و برخی از نهادهای دولتی در حوزه سلامت غذا همکاری خوبی داشتند؛ در حالی که برخی نهاد های متولی سلامت کشور سنگ اندازی می کنند.

عاطفه قلع ریز-استان اصفهان

206513