مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق در گفت و گو با پرسون:

تبعات انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس/صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق درباره انتقال سفارت صربستان در بیت المقدس گفت: صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست، بنابراین سفارت آن نیز در بیت المقدس نیز تاثیر تعیین کننده ای ندارد و تنها دو سه روزی در راستای استفاده انتخاباتی ترامپ تیتر اخبار است.

نصرت الله تاجیک مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص اقدام صربستان که به عنوان اولین کشور اروپایی با انتقال سفارت خود به قدس اشغالی موافقت کرده، بیان داشت: کلیپی در فضای مجازی پخش شد که نخست وزیر صربستان در کاخ سفید و اتاق کار ترامپ در مقابل میز ایشان نشسته بود. کلیپ این گونه نشان می دهد که نخست وزیر صربستان از موافقت نامه ای که قرار بود امضا شود، متعجب است بنابراین واضح و

شفاف نیست.

وی اظهار کرد: موضع اتحادیه اروپا نیز معقول و منطقی است اما جدای از این مساله با پرداختن به ریشه ی این مساله مشخص است که ترامپ با یک راهبرد ناصحیح نه تنها سیاست ها و استراتژی وی هیچ کمکی به روند ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه انجام نداده بلکه باعث به هم ریختگی بیشتر منطقه نیز می شود چراکه در اوایل فعالیتش مداوم صحبت از رونمایی طرحی را می کرد که در حقیقت به معامله به قرن معروف شد اما بیشتر شوخی قرن بود.

این مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه ادامه داد: در این شوخی ترامپ قصد داشت از طریق داماد خود با پول سعودی ها و اماراتی ها امنیت رژیم صهیونیستی را به حداکثر برساند، این قضیه نه تنها مورد استقبال هم پیمانان آمریکا اعم از اروپا، اعراب و حتی اردن که نزدیک ترین هم پیمان آمریکاست در منطقه قرار نگرفت بلکه مورد انتقاد بسیاری از تحلیل گران هم واقع شد و آن را اقدام غیر عملی دانستند که منطقه را به هم می ریزد.

دیپلمات سابق با بیان اینکه چندین بار رونمایی ترامپ در این مورد به تاخیر افتاد اما در نهایت مشخص شد تعاملات مالی در دست اقدام است، گفت: ارتباطاتی که بین کشنل، محمد بن سلمان و محمد بن زاید برقرار شده بود گویای سلسله اقداماتی بود که در صدد انجان آن بودند. بدین معنی که فارغ از 70 سال درگیری صهیونیستی و فلسطینی، تمام طرح های صلح و غیره هر کدام در یک مرحله ای آمدند اما نتوانستند نقش خود را ایفا کنند.

تاجیک با تاکید بر اینکه این طرح تا حدی به تاریخ پیوست، ادامه داد: پس از آن نتانیاهو در شعارهای انتخاباتی خود بحث الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را مطرح کرد اما مجدد با مخالفت اروپا، اعراب و بسیاری از کشورها حتی نیروهای فلسطینی و نیروهای مقاومت روبرو شد.

این مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه با شاره به شکست این طرح، گفت: در قدم بعدی ترامپ برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تلاش کرد، در این مورد تنها امارات جذب شد چراکه با توجه به علاقه آن ها برای دستیابی به هواپیمای جنگی فوق پیشرفته 35F، سراب دسترسی به آن نیز از سوی آمریکا نمایان شد.

وی ادامه داد: در حقیقت آنها فارغ از این که دانش استفاده از این هواپیما را دارند یا خیر تنها خواستار داشتن این تکنولوژی هستند که مورد مخالفت نتانیاهو نیز قرار گرفته است، البته محمد بن زاید اهداف دیگری را هم از قبل این قضیه دارد که موضوع بحث ما نیست.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه این روند از "معامله قرن به الحاق کرانه باختری" به عادی سازی روابط رسیده، اظهار کرد: از آنجایی که ترامپ نتوانست کشورهای عربی دیگری را با زور و فشار به این وادی بکشاند، چنگ به ریسمان کوزوو یک کشوراسلامی انداخت؛ برخی نیز با تمسخر به ترامپ توئیت کردند که نمیداند کوزوو کجاست آیا کشور اسلامی هست یا نیست.

تاجیک ادامه داد: ترامپ در سیاست خارجی برگ برنده ای نداشت نه در ارتباط با کره شمالی و نه در ارتباط با چین؛ حتی اروپا چراکه می توان گفت بعد از خروج از برجام و مشکلاتی که در ارتباط با اقتصاد و تعرفه ها داشت تا حدی اروپا را نیز از دست داد از جمله بحث ناتو و غیره .. .

این مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه در ادامه بیان داشت: بنابراین با این بازندگی که ترامپ دارد و برگ برنده ای نیز دست ندارد همچنین مشکلاتی که در داخل مخصوصا در قضیه کرونا دارد، بنابراین به دنبال برگ برنده ای بود تا بتواند از آن برای مصرف داخلی و انتخاباتی استفاده کند.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده هر کس در منطقه بخواهد در خصوص مساله اعراب، فلسطینی ها حتی جهان اسلام از یک سو و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، اقدامی انجام دهد نه تنها راه به صلح و ثبات نمی برد بلکه به سمت و سوی تنش و خشونت بیشتری کشیده خواهد شد و در نهایت تبعات چنین اقدامی متوجه ترامپ و تیمش است که با این طراحی های یک جانبه گرایی، به دنبال به هم ریختگی است چراکه منطقه به دلیل انرژی نهفته در درونش دارای تاثیرات بین المللی است و مسئولیت این آشفتگی ها متوجه ترامپ و تیمش خواهد بود.

این دیپلمات سابق با اشاره به اهداف آمریکا در جهت افزایش امنیت اسرائیل، درباره آینده صربستان گفت: صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست، اینکه درون اتحادیه اروپا چه اتفاقی می افتد بحث دیگری است؛ تنها انتقادی صورت می گیرد و تمام می شود. با توجه به اینکه صربستان نقش و وزنه ای در مسائل خاورمیانه ندارد، سفارت آن نیز در بیت المقدس نیز تاثیر تعیین کننده ای ندارد و تنها دو سه روزی در راستای استفاده انتخاباتی ترامپ تیتر اخبار است و تاثیر تعیین کننده ای در آینده مسائل منطقه و مسائل اعراب و فلسطین حتی امارات هم ندارد.

این مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه در پایان تاکید کرد: متولی و متضرر اصلی این مساله مردم فلطسین هستند و اتنقال سفارت صربستان نه تنها تاثیر و نقش تعیین کننده ای ندارد و سازنده نیست بلکه تخریبی است.

خبرنگار: نسترن نعمتی

205906