معاون سازمان صنعت و معدن استان تهران؛

33.2 درصد صادرات استان تهران مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی است

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: طی این مدت صادرات در گروه کشاورزی و صنایع غذایی هم ۳۳.۲ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داد.

به گزارش پرسون؛ مجتبی شیر قاضی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه بیش از ۲۶۱ میلیون دلار کالا طی چهار ماهه ابتدای امسال از گمرک‌های استان صادر شده، گفت: ۴۴ درصد صادرات استان تهران مربوط به بخش صنعت است.

شیرقاضی افزود: طی این مدت صادرات در گروه کشاورزی و صنایع غذایی هم ۳۳.۲ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داد.

به گفته وی گروه کالایی پتروشیمی ۷.۹ درصد، معدن و صنایع معدنی ۷.۷ درصد و فرش و صنایع‌دستی ۶ درصد از کالاهای صادراتی استان تهران را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به نقش گمرک‌های تهران در صادرات و واردات کالا به کشور نیز بیان کرد: چهار گمرک شهریار، غرب، فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد در سطح استان فعال است و با توجه به وجود فرودگاه بین‌المللی و شریان اصلی راه‌آهن کشور در تهران و استقرار دفاتر اصلی شرکت‌های صادراتی در این استان، حجم زیادی از کالاها از طریق این گمرک‌ها ترخیص می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر اینکه صادرات بیش از یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار کالا به کشورهای مختلف تا پایان امسال هدفگذاری شده است، ابراز امیدواری کرد که روند صادرات کالا طی ماه‌های آینده با افزایش مواجه شود.

وی همچنین ادامه داد: بر اساس ابلاغ سازمان توسعه تجارت ایران هدفگذاری صادراتی استان طی سال گذشته برابر با ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود که بر اساس مستندات با واقعیت تناسب نداشت و به همین دلیل هدفگداری امسال با توجه به آمار موجود در نظر گرفته شد.

به گفته «شیرقاضی» طی پنج ماهه نخست امسال بیش از سه میلیارد دلار کالا از ایران به کشورهای موسوم به «سی‌آی‌اس» صادر شد که این میزان، رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت و جایگاه کالای ایرانی را در این منطقه از جهان نشان می‌دهد.

چهار گمرک اصلی شامل فرودگاه مهرآباد، شهریار، امام خمینی(ره) و گمرک غرب تهران در استان تهران فعال است که خدماتی چون صادرات و واردات قطعی، ورود و خروج موقت، ترانزیت خارجی، کارنه و مسافری در آنها عرضه می‌شود.

195118