استاندار کرمانشاه گفت:

ساخت مسکن ملی در گرو اختیار دادن به استانها/ تسهیلاتی برای کمک به شهرداری ها در نظر گرفته شود

استاندار کرمانشاه گفت: اگر به استانها در حوزه طرح "مسکن ملی" اختیارات لازم داده نشود یک خانه هم ساخته نمی شود.
کرماشاه پرسون؛ هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه امروز سیزدهم شهریور ماه در همایش شهرداران استان کرمانشاه که امروز(13 شهریور) با حضور معاون عمرانی وزیر کشور در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: با انتقاد از دخالت های شورای عالی شهرسازی کشور در امور شهرداری ها و ساخت و سازهای شهری دخالت می کند و با این دخالت‌ها عملا اختیار را از شهرداری ها گرفته است و زمانی برای افزایش اختیارات تلاش می کردیم، اما الان خواهان به حداقل رسیدن این دخالت ها هستیم.
بازوند با بیان اینکه برای تدوین طرح توسعه در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت باید در شورای برنامه ریزی استان ها تصمیم گیری شود، افزود: متاسفانه در حال حاضر شورای عالی شهرسازی دراین امور هم دخالت می کند و ما را گرفتار پیچ و خم های عجیبی کرده است و موجب کُندی کرهای مردم و امور شهری می شود.
استاندار کرمانشاه با اشاره بر دخالت این شورا حتی در مصوبات کمیسیون های ماده پنج و رد کردن مصوبات این کمیسیون گفت: می خواهیم بدانیم به استناد کدام قانون این مصوبات را رد و تا این حد دخالت می کند.
وی تاکید کرد: برای ساخت مسکن ملی اگر به استانها اختیار ندهید، یک خانه هم ساخته نمی‌شود.
بازوند ادامه داد: تا زمانی که به استان ها در این زمینه اختیار داده نشود، یک خانه هم ساخته نمی شود، چون هر استان، شهر و هر منطقه اقلیم و فرهنگ خاص خود را دارد و نمی توان برای خانه سازی در استانها یک تصمیم یکسان گرفت.
استاندار کرمانشاه خاطر نشان کرد: برخی استان ها فرهنگ آپارتمان نشینی را قبول دارند و برخی دیگر نه، در همین جهت برای ساخت مسکن ملی باید به استان ها تفویض اختیار شود، والا این طرح خروجی نداشته و خانه ای برای مردم ساخته نمی شود.
وی در تشریح مشکلات شهرداری های استان گفت: متاسفانه کرونا باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها مردم شده و این نیز باعث کاهش درآمد شهرداری ها شده است.
استاندار کرمانشاه بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از پرسنل شهرداری ها حقوق معوقه دارند که تقاضا داریم اگر امکان دارد تسهیلاتی برای کمک به آنها در نظر گرفته شود.
بازوند با اشاره بر در نظرگرفتن 680 میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به بنگاه های اقتصادی متضرر از کرونا تقاضا داریم تسهیلات مشابهی هم برای کمک به شهرداری‌ها در نظر گرفته شود.
"قطار شهری"، نماد رکودِ استان شده است
وی همچنین اشاره ای بر وضعیت کنونی قطار شهری کرمانشاه کرد و گفت: با توجه به طولانی شدن اجرای این پروژه باعث به تمسخر گرفتن این پروژه در فضای مجازی شده و به یک نماد تبدیل شده است.
بازوند افزود: تقاضا داریم برای تکمیل این پروژه همکاری لازم با استان صورت گیرد.
استاندار کرمانشاه گفت: روی این پروژه اگر کارشناسی صورت گرفته یا نه، مربوط به گذشته می باشد و در حال حاضر تا حدی پیشرفت داشته که باید تکمیل شود و تکمیل آن از توان شهرداری خارج است و نیازمند مساعدت دولتی هستیم.
بازوند با عنوان اینکه مقرر شد امسال 700 میلیارد تومان 350 میلیارد تومان شهرداری کرمانشاه و 350 میلیارد تومان اعتبارات بانکی به این پروژه اختصاص یابد ادامه داد: تا بتوانیم حداقل فاز یک آن را تکمیل کنیم.
استاندار کرمانشاه با اعلام اینکه در حال حاضر فروش 250 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه تصویب شده، خاطر نشان کرد: اما هنوز خبری از اعتبارات بانکی نیست و تنها شش ماه از سال باقی مانده و تقاضا داریم کمک های لازم از سوی دولت به عمل آمده تا فاز یک این پروژه هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

194961