بیمه بیکاری توپی که در زمین کارگران رها شده !

به دلیل مشکلات کارگران بیکار شده استان اصفهان پرسون را بر آن داشت تا در این چند ماهه به دنبال حل معمای پیچیده افرادبیکار شده باشد. که تا الان پاسخ روشنی هنوز از مسئولان مربوطه دریافت نشده است و هروز به تعداد کارگران افزوده می شود.

اصفهان_سایت خبری پرسون؛کارگرانی که در سال گذشته و قبل از شیوع کرونا کمتر از 36 هزار نفر بودند و امروز به نقل از ایسنا وبراساس آخرین آماری که از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان منتشر شده است تعداد ۷۲ هزار و ۵۰۰ درخواست بیمه بیکاری در استان اصفهان ثبت شده است .

گرچه پرداخت مقرری بیمه بیکاری در ایام کرونا تابع قانون بیکاری سازمان تامین اجتماعی نبوده، بلکه براساس تفاهمی که سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی منعقد کرده بودند ، مقرر شده به میزان ۵۵ درصد از حداقل حقوق برای این ایام به حساب افرادی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شدند واریز شود، همچنین به ازای هر نفر تحت تکفل، ۵ درصد به این میزان اضافه شود.

*شرایط فوق العاده برای بیمه بیکاری کرونا تمام شده است

اما برای موارد مطرح شده بالا زمان بندی مشخصی تعیین شده بود یعنی حالتی فوق العاده که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، پرداخت مبلغ در خصوص ایام بیکاری صرفاً تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری بود و برای افرادی که از ابتدای خرداد سال جاری بیکار شدندو یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشت بررسی و هرگونه پرداخت صرفا بر اساس قوانین کار و تامین اجتماعی و بیمه بیکاری خواهد بودو لازم است شروط قانونی اعلام شده را دارا باشند تا در صورت تایید مدارک و مستندات آنان توسط کمیته‌های استانی بتوانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

گرچه هنوز کرونا و بحرانی که به دنبال خود داشت؛ ادامه دارد و تعداد بیکاران چندین برابر شده است در شرایط عادی این موضوع را بررسی می کنیم یعنی بیکاری با دلایلی غیر از کرونا!

*سردرگمی در اداره کار شهرستان اصفهان

پرسش های زیادی است که کارگران بیکار شده پس از ثبت نام و به بن بست رسیدن می پرسند این است که اگر مهلت یک ماهه به دلیل خرابی سامانه ، یا ازدحام یا عدم پاسخگویی و انتظار پیامک و سر درگمی و اشتباه در ثبت اطلاعات صورت بگیرد چه می شود؟! اما با این تفاسیر اداره کار شهرستان اصفهان خود نیز دچار سر درگمی برای پاسخگویی انبوه بیکار شدگان قبل و بعد از بحران کرونا است .چرا که کارمندان این اداره همه سعی خود را برای پاسخگویی انجام می دهند اما فقط جوابگوی تعداد کمی هستند .

به نظر می رسد باید انگشت اشاره را به بالاتر از اداره کار یعنی کسانی که مسئول این برنامه ریزی نا کارامد هستند نشانه رفت چرا که سیستم عدم پاسخگویی یا ناتوانی در ارایه راه حلی از طرف اداره کار شهرستان اصفهان برای مشکلات کارگران متقاضی بیمه بیکاری تنها یکی از پازل های گم شده این گره کور است. یک کارگر وقتی بیکار می شود برای روزهای بیکاری خود فقط یکماه فرصت دارد تا شرح حالش را در سامانه بیمه بیکاری اعلام نماید مراحلی که اداره کار شهرستان اصفهان نحوه اطلاعات ثبت نام و ثبت را به صورت یک اینفوگرافی در همه جای ساختمان اداره کار نصب کرده است و متقاضیان با مراجعه می توانند از کم و کیف این روند مطلع شوند .

گرچه این اطلاعات صرفا فقط با مراجعه حضوری مشخص خواهد شد و این در حالی است که مراجعه حضوری از ابتدای سال به ثبت نام غیر حضوری و با مراجعه به سامانه موکول شده بود !و برخی متقاضیان به علت نداشتن اطلاعات کافی و مشکلات ثبت نام در سایت مجبور به مراجعه حضوری هستند. وقتی در اداره کار می روید مراجعه کنندگان بسیاری در رفت و آمد هستند . عده ای در حیاط این اداره مشغول پر کردن فرم هایی و عده ای در بین اتاق های این اداره به دنبال روند پیگیری شرایط به وجود آمده در دوران بیکاری بودند.

*مراحل ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری چگونه است؟

مراحل ثبت نام برای بیمه بیکاری را که بر روی دیوار ورودی نصب شده، بدین شرح بود؛ 1- مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت و اخذ کد ثبت نام 2- ورود به سامانه جامع روابط کار به آدرس اینترنتی https://prkar.mcls.gov.ir با استفاده از کد کاربری و رمز عبور اخذ شده از دفاتر پیشخوان 3- در پنجره خدمات امکان ثبت بیمه بیکاری و دادخواست در صورتی که شکایت از کار فرما نیاز باشد وجود دارد 4- (مرحله پیش ثبت نام ) بارگذاری مدارک هویتی (شخصی ) شامل : *کارت ملی *شناسنامه (کلیه صفحات) * پایان خدمت(برای آقایان)الزامی *آخرین مدرک تحصیلی *اگر متقاضی بیسواد باشد نیاز به مدرک تحصیلی نمی باشد 5- بارگذاری و ارسال مدارک تکمیلی که به دو بخش تقسیم شده است الف ): عدم داشتن قرارداد: * ثبت شکایت در سامانه و اخذ کلاسه پرونده *بارگذاری رای مراجع اداره کار پس از صدور رای ب): اتمام قرارداد کتبی: * ارسال قرارداد (حداقل یکسال قبل از بیکاری) *نامه عدم نیاز از طرف کار فرما اخذ شده باشد . و تذکری که در انتهای بند 5 آمده است هشدار می دهد طبق بیمه بیکاری در صورتی که بیش از 30 روز از تاریخ بیکاری متقاضی گذشته باشد ، باید عذر موجه ارائه گردد که عذر موجه شامل ایام بیماری و ارائه گواهی پزشک معتبر ، بازداشت و یا تایید مراجع حل اختلاف اداره کار می باشد. 6- در نهایت پیغام ثبت نام با موفقیت انجام گردید در صفحه ظاهر شده و پس از بررسی مدارک نتیجه از طریق پیامک به متقاضی اعلام می شود .

*مشکلات مراحل ثبت نام در سامانه

ظاهرا تا اینجا همه چیز طبق قاعده و بسیار ساده به نظر می آید اما نکته ای که موضوع را پیچیده و لاینحل می انگارد . اشتباه در مراحل ثبت نام است و عدم پیش بینی ویرایش در این پروسه سامانه است. به طور مثال اگر متقاضی در یکی از مراحل ثبت نام بعد از وارد کردن علت بیکاری اشتباهی در وارد کردن اطلاعات انجام دهد دیگر نمی تواند برای ویرایش اقدامی صورت دهد! مشکل دیگر اینکه با توجه به زمان بندی یکماهه برای ثبت علت بیکاری در سامانه اگر کارگری به طور مثال در تاریخ 1/5 /99 بیکار شده است و اطلاعات خود را وارد کرده اما ثبت نشده باشد و سامانه دچار قطعی بشود در تاریخ 31 / 5 سامانه ثبت نام متقاضی را نخواهد پذیرفت.

کمبود نیروی انسانی برای بررسی تعداد انبوه درخواست ها در سامانه که به طور متوسط در هروز 200 نفر در صف انتظار بررسی قرار می گیرند که در خوشبینانه ترین حالت کارشناس بررسی در اداره کاربتواند همه 200 متقاضی را در یک روز بررسی و جواب دهد که به دلایل مختلف این روند به کندی پیش می رود. بنابر این عدم نیروی کافی در روند بررسی تک به تک مشکلات متقاضیان خلل بزرگی در روند تسریع به وجود می آورد.

* دلایل رد یا موافقت با درخواست متقاضی بیمه بیکاری کدام است؟

حالا بعد از این هفت خوان رستم اگر بدون مشکل رد شویم کارشناس اداره کار شهرستان بعد از بررسی درخواست متقاضی ودلایل ذکر شده برای بیکاری را بررسی می کند که شامل 1- اتمام قرارداد2- اخراج که دو موضوع اصلی علت بیکاری برای موافقت کارشناس است اما تعطیلی کارگاه که آن هم بستگی به نوع قرارداد کارگردارد مد نظر قرار می گیرد و اگر قرارداد نداشته باشد کارگر بیکار شده باید شکایت کند و در صورت تعیین حکم نهایی دوباره اقدام به ثبت ادامه درخواست بیمه بیکاری داشته باشد.

و مورد دیگر تایید درخواست بیمه بیکاری حوادث حین کار می باشد . ودر آخر کارشناس بیمه بیکاری در اداره کار شهرستان اصفهان نظر خود را یا موافق یا مخالف یا نقص مدارک اعلام می کند که در این صورت پیامکی برای متقاضی ارسال می شود که اقدام بعدی را انجام دهد . *دفاتر پیشخوان جایگاهی در دولت الکترونیک ندارند! دفاتر پیشخوان در مراحل ثبت بیمه بیکاری نقش پررنگی را ایفا نمی کنند.به گفته کارشناس بیمه بیکاری اگر دولت به دفاتر پیشخوان اعتماد کافی داشت از انباشت مشکلات و ازدحام مراجعه کنندگان به اداره کار کاسته می شد .

و با بازبینی در مشکلات سامانه و رفع اشکالات این سامانهبه طور یقین درخواست تعداد زیادی از متقاضیان بیمه بیکاری حل می شد . عدم اطلاع رسانی به متقاضیان از دیگر مشکلات این سامانه است چرا که در هیچ کانال یا سایتی راهنمایی برای متقاضیان وجود ندارد . در نهایت تا اینجای کار فقط پنجاه درصد درخواست انجام شده است و بعد از اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی ؛ حالا نوبت سازمان تامین اجتماعی و خوان دیگریست!که در روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت.

نرگس رضایی-استان اصفهان

194505