به گزارش سایت خبری پُرسون، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، روز شنبه در دومین همایش حملونقل و توسعه اقتصادی که در مرکز همایشهای رایزن برگزار شد، با تأکید بر ضرورت تصمیمگیریهای فوری در حوزه زیرساخت و حملونقل اظهار کرد: امروز در وزارت راه و شهرسازی به نقطهای رسیدهایم که دیگر نمیتوان موضوعات را به آینده موکول کرد، چراکه فرصتهای موجود در حال از دست رفتن است.
وی تصریح کرد: این رویکرد به معنای ناامیدی نیست، بلکه نشانه پوستاندازی دولت و شکستن محدودیتهایی است که سالها به بخش خصوصی تحمیل شده است؛ موضوعی که شخص رئیسجمهور نیز به آن اعتقاد دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش کلیدی بخش خصوصی در توسعه کشور گفت: باید بپذیریم که بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد است، اما آنچه باید در این حوزه اتفاق میافتاد، تاکنون بهطور کامل محقق نشده است. با این حال، در یک سال اخیر توانستهایم با مدل مشارکت عمومی–خصوصی چند قرارداد مؤثر را به سرانجام برسانیم.
صادق با اشاره به ضرورت تضمین بازگشت سرمایه خاطرنشان کرد: دولت و بانک مرکزی باید در این زمینه نقشآفرینی کنند و ما کاملاً با ارائه تضمینهای لازم برای سرمایهگذاران موافقیم.
وی در ادامه به سفر اخیر خود به همراه رئیسجمهور به ارمنستان اشاره کرد و گفت: بر اساس نظرسنجیها، ایران از نظر محبوبیت عمومی در این کشور در رتبه بیستودوم قرار داشت، اما به واسطه فعالیتهای مهندسی در حوزه راه و ساختمان، طی یک بازه ۱۵ ساله به رتبه هشتم ارتقا یافتیم؛ موضوعی که اهمیت توان فنی کشور را نشان میدهد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اصلاح سازوکارهای درآمدی و تعرفهای تصریح کرد: طبق مصوبات مجلس، نرخگذاری دستوری در حوزههای مختلف پایان یافته و در یک سال اخیر تلاش کردیم نرخهای حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی از ستاد تنظیم بازار خارج شود.
وی افزود: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار، تمام موضوعات مرتبط با خدمات حملونقل به شورای عالی ترابری و وزارت راه و شهرسازی بازگشت تا تعیین نرخها با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.
صادق با اشاره به حجم بالای سرمایهگذاری بخش خصوصی گفت: امروز بخش خصوصی چندین هزار همت سرمایه در حوزه زیرساخت و ناوگان دارد و سیاست دولت این است که تسهیلات و ضمانتها دقیقاً در قبال اقدامات اجرایی واقعی این بخش ارائه شود.
وی با اشاره به چالشهای حوزه دریایی اظهار کرد: مشکلات این بخش عمیق و ریشهای است و ناشی از نگاه حاکمیتی مطلق دولت در گذشته بوده، اما امروز مسیر اصلاح آغاز شده و با حمایت بخش خصوصی میتوان این مقاومتها را شکست.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر جدیت دولت چهاردهم در دیپلماسی منطقهای گفت: حملونقل مهمترین ابزار دیپلماسی اقتصادی دولت با کشورهای همسایه است و تکمیل کریدورها اصلیترین مطالبه فعالان اقتصادی در تمامی دیدارهای مشترک بوده است.
وی افزود: در سفر به قزاقستان، وزیر حملونقل این کشور و همچنین طرفهای چینی بر مزیت مسیر ایران تأکید داشتند. چینیها اعلام کردند که حمل بار ریلی از مسیر ایران به ترکیه، زمان ترانزیت را تا ۱۲ روز کاهش میدهد.
صادق با اشاره به پروژههای اولویتدار تصریح کرد: اتصال ریلی چابهار–زاهدان تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و این موضوع مورد پیگیری جدی کشورهای منطقه است. همچنین بنادر کراچی و گوادر را رقیب چابهار نمیدانیم و امکان همافزایی میان این بنادر وجود دارد.
وی ادامه داد: ایران ظرفیت ویژهای برای ترانزیت بار روسیه به آبهای آزاد دارد و عبور از مرز و گمرک یکی از چالشهای اصلی ماست که با حرکت به سمت تعامل حداکثری و تعریف پنجره واحد گمرکی میان ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در حال رفع شدن است.
وزیر راه و شهرسازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سرمایه اجتماعی کشور گفت: با وجود همه مشکلات، سرمایه اجتماعی همچنان پابرجاست؛ موضوعی که در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان بهوضوح دیده شد.
وی با اشاره به ثبت رکورد روزانه ۱.۳ میلیون تن حمل بار افزود: این موفقیت نتیجه غیرت و همت رانندگان، تشکلها، انجمنها و فعالان حملونقل جادهای، ریلی و دریایی بود. حتی در شرایط جنگی شاهد همافزایی کمنظیر بین بخشهای مختلف حملونقل بودیم.
صادق تأکید کرد: این موارد نشان میدهد سرمایه اجتماعی همواره چند قدم جلوتر از دولت حرکت میکند و وظیفه ما در دولت، بهویژه در وزارت راه و شهرسازی، کاهش مداخلات و فراهمسازی بستر فعالیت برای بخش خصوصی است.
منبع: ایرنا