با تورم بالا و مصرف مازاد، سه‌نرخی شدن بنزین تنها بخش کوچکی از مشکلات انرژی کشور را حل می‌کند

یک کارشناس انرژی گفت: مزیت سه نرخی شدن بنزین آنکه کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف می‌کنند و در دهک‌های بالای جامعه قرار می‌گیرند با نرخی نزدیک تر به نرخ واقعی بنزین را مصرف می کنند.
تصویر با تورم بالا و مصرف مازاد، سه‌نرخی شدن بنزین تنها بخش کوچکی از مشکلات انرژی کشور را حل می‌کند

به گزارش سایت خبری پُرسون، هاشم اورعی کارشناس انرژی در رابطه با سه نرخی شدن بنزین گفت: این اقدام گامی در مسیر درست است، اما کافی نیست البته مزیتی دارد که کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف می‌کنند و ماشین‌های متعدد دارند و در دهک‌های بالای جامعه قرار می‌گیرند نه نرخ واقعی اما با نرخی نزدیک تر به نرخ واقعی بنزین را مصرف می‌کنند.

وی به اشاره به اینکه کاهش اختلاف قیمت بنزین از دیگر نکات مثبت این اقدام است، خاطر نشان کرد: نکته مثبت دیگری که در این زمینه وجود دارد کاهش انگیزه قاچاق سوخت است با وجود آنکه گازوئیل سهم بیشتری در قاچاق دارد و امیدواریم چنین اقدامی برای گازوئیل نیز در نظر گرفته شود.

اورعی ادامه داد متأسفانه اختلاف قیمت بنزین در کشور ما و کشورهای همسایه به قدری زیاد است که قابل مقایسه نیست زیرا اگر قیمت بنزین در کشور ما ۷ هزار تومان شود در کشورهای همسایه ۷۰ هزار تومان است

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن نرخ سوم گامی مثبت است اما باید مسائل دیگری را در نظر گرفت، اضافه کرد: نرخ تورم در کشور ما نزدیک به ۵۰ درصد است و بر اساس آمار بانک مرکزی در بخش آب، برق، بنزین و انرژی تورم تقریباً ۷۰ درصد است زمانی که بنزین مازاد ۳ هزار تومانی به ۵ هزار تومان می‌رسد و گمان می‌کنیم افزایش قیمت بنزین چشمگیر بوده در صورتی که این‌طور نیست زیرا ۶۰ لیتر ۱,۵۰۰ تومان ۱۰۰ لیتر سه هزار تومان و مازاد بر آن ۵,۵۰۰ تومان باشد با تورم ۵۰ درصدی چنین قیمتی در کمتر از یکسال اثر خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: مگر چند درصد مردم بیش از ۱۶۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند در نتیجه این اقدام با وجود آنکه اقدامی در مسیر درست بوده اما کافی نیست و ایرادی که به آن وارد است زیرا شیب منفی که دولت باید بابت یارانه بنزین و گازوئیل پرداخت کند تند تر از شیب مثبت این اقدامات است.

این کارشناس انرژی در این زمینه اضافه کرد: با این روش قبل از اصلاح سیستم انرژی دچار فروپاشی می‌شود، زیرا اقدامات ما هم خیلی دیر است و هم خیلی کم است. چرا که در پنج سال گذشته می‌توانستیم وضعیت را با سیاست‌های گام به گام اصلاح کنیم اما اکنون نه زیرا دولت به دولت این مساله را به فراموشی سپردند و هیچیک از آنها جسارت نداشتند و چنین اقدامی را به دولت بعدی واگذار کرده‌اند بر اساس امار ارائه شده در مهر ماه روزانه ۱۳۴ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶.۵ درصدی داشته است.

اورعی تاکید کرد: کشوری که طبق اعلام صندوق بین المللی پول در رکورد اقتصادی قرار دارد چگونه مصرف بنزین آن در یکسال ۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده است پر واضح است که علت آن قاچاق است به همین دلیل اکر قرار است مازاد مصرف ۵.۵۰۰ باشد بنزین نیز مانند برق و گاز می‌شود که مردم برق و گاز ندارند و بنزین به آن اضافه می‌شود و به نقطه‌ای می رسیم که به دلیل شرایط اقتصادی امکان واردات بنزین را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقدامی می‌تواند مقدمه‌ای بر افزایش قیمت بنزین سهمیه باشد گفت: باید در نظر داشت که افزایش قیمت بنزین لازم است اما در کنار سایر راهکارها اما تفاوت قیمت با بقیه اقلام این نسخه آن است که قیمت سریع‌ترین تأثیر را دارد ولی همزمان ما باید به سمت صنایع خودروسازی برویم و تفاوت فناوری ما و بنزین مصرفی با سایر کشورها چگونه است و آن را در چند سال اصلاح کنیم

وی در خاتمه اضافه کرد: ما حمل و نقل عمومیمان ضعیف است و نمی‌توان به مردم گفت نه از ماشین شخصی استفاده کن و نه از حمل و نقل عمومی و مسائلی از این دست باید ساماندهی شوند

منبع: مهر

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1093779

سازمان آگهی های پُرسون