به گزارش سایت خبری پُرسون، در نشست گفتمان پردیسان با موضوع آلودگی هوا، احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اعلام کرد که از زمان تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تاکنون، بخش زیادی از مواد قانونی آن اجرایی نشده است. او گفت: با انبوهی از ترکفعلها در سالهای گذشته مواجه هستیم و یکی از مهمترین آنها، بحث اسقاط خودروهای فرسوده است.
بحران ۲۴ میلیون خودروی فرسوده در کشور
طاهری با بیان اینکه طبق قانون باید تمام ناوگان فرسوده از رده خارج میشدند، افزود: اکنون بیش از ۲۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم. هرچند سال گذشته رکورد اسقاط ۳۵۰ هزار خودرو شکسته شد، اما با نیاز واقعی کشور فاصله زیادی داریم.
پیشبینی نگرانکننده برای سال ۱۴۱۰
وی هشدار داد: اگر سالانه تنها ۳۰۰ هزار خودرو از رده خارج شود، تا سال ۱۴۱۰ تعداد وسایل نقلیه فرسوده به حدود ۳۷ میلیون دستگاه خواهد رسید. در حالیکه برای حفظ وضع موجود، باید سالانه حدود دو میلیون خودرو از رده خارج شود.
گامهای مثبت در کنترل آلایندگی نیروگاهها
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم همچنین از اجرای برنامه کاهش گوگرد در سوخت نیروگاهها خبر داد و گفت: سال گذشته برای اولین بار سوخت مازوت کمگوگرد در نیروگاه شازند اراک استفاده شد که موجب کاهش محسوس گوگرد دیاکسید و بهبود کیفیت هوای این کلانشهر شد.
ذخیره سوخت پاک برای شرایط اضطراری
به گفته طاهری، در سال جاری بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد برای استفاده در شرایط اضطرار آلودگی هوا ذخیره شده است. او تأکید کرد که کشور از لحاظ قانونی مشکلی ندارد و باید با اولویتبندی بودجه و اجرای دقیق قانون، بر چالشهایی همچون معاینه فنی، کیفیت سوخت و اصلاح الگوی مصرف تمرکز شود.
ضرورت آگاهیبخشی عمومی
طاهری در پایان خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی عمومی و اطلاعرسانی درباره اثرات آلودگی هوا میتواند نتایج جلسات کارشناسی را به ثمر برساند. هرچه مشارکت مردم در این زمینه بیشتر شود، موفقیت در اجرای سیاستهای کاهش آلودگی هوا نیز افزایش خواهد یافت.
منبع: ایسنا