تعزیرات:

۲۰۰ هزار میلیارد ریال محکومیت صادر شد/ گرانفروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات بازار

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد در ۹ ماهه سال جاری ارزش ریالی محکومیت‌های صادره نزدیک به ۱۹۸ هزار میلیارد ریال بوده و بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال وصول قطعی شده است.
تصویر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال محکومیت صادر شد/ گرانفروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات بازار

به گزارش سایت خبری پُرسون، سید یاسر رایگانی در نشست خبری امروز خود، با اشاره به رسیدگی به بیش از 519 هزار پرونده تعزیراتی در 9 ماهه امسال گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در 9 ماهه نخست سال جاری عملکرد گسترده‌ای در حوزه رسیدگی به تخلفات اقتصادی، تنظیم بازار و پاسخگویی به شکایات مردمی ثبت کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، از ابتدای سال 1404 تا 29 آذرماه، تعداد 531 هزار و 357 فقره پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی وارد شده که از این تعداد، 519 هزار و 694 پرونده در سه حوزه کالا و خدمات، بهداشت و درمان و قاچاق کالا و ارز مختومه شده است.

رایگانی با بیان اینکه میانگین زمان رسیدگی به هر پرونده 20 روز اعلام شده که نشان‌دهنده روند نسبتاً چابک در فرآیند رسیدگی‌هاست گفت: در همین بازه زمانی، ارزش ریالی محکومیت‌های صادره در مجموع به حدود 198 هزار میلیارد ریال رسیده و میزان وصولی قطعی بدون احتساب محکومان زندانی، تقسیط و ارفاقات قانونی، بیش از 60 هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

اعزام بیش از 24 هزار اکیپ بازرسی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: در حوزه نظارت میدانی نیز 24 هزار و 393 اکیپ گشت مشترک به بازار اعزام شده‌اند که نتیجه آن انجام 150 هزار و 648 فقره بازرسی از واحدهای اقتصادی بوده است. از این تعداد، 54 هزار و 172 واحد دارای تخلف و 95 هزار و 298 واحد بدون تخلف شناسایی شده‌اند.

گرانفروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات

وی درباره بیشترین تخلفات رخ‌داده در این بازه زمانی گفت: آمار فراوانی تخلفات کالاهای اساسی نشان می‌دهد گرانفروشی، کم‌فروشی و عدم درج قیمت همچنان پرتکرارترین تخلفات بازار هستند. در این مدت، بیش از 70 هزار پرونده گرانفروشی و 50 هزار پرونده کم‌فروشی تشکیل شده که بخش قابل توجهی از آن‌ها منجر به صدور رأی و مختومه شدن پرونده‌ها شده است.

رایگانی ادامه داد: عملکرد سامانه‌های ارتباط مردمی نیز در این دوره قابل توجه بوده است، به‌طوری‌که سامانه تلفنی 135 طی پنج روز پایانی مردادماه امسال بیش از 13 هزار تماس دریافت کرده که از این تعداد، بیش از 10 هزار تماس پاسخ داده شده است.

وی افزود: همچنین در سامانه‌های رایچت، مگفا و پیامکی، صدها هزار مکالمه، پیام و شکایت مردمی ثبت، بررسی و پیگیری شده و میزان رضایت‌مندی کاربران حدود 63 درصد اعلام شده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در 9 ماهه امسال، 48 طرح نظارتی و اقتضایی در حوزه‌های حساس بازار از جمله کالاهای اساسی، سوخت، نان، برنج، روغن، گوشت، لبنیات، دارو، حمل‌ونقل، پوشک بچه، محصولات پروتئینی، کالا برگ الکترونیک، لاستیک، فولاد و خدمات اینترنتی حمل‌ونقل اجرا شده است.

تعزیرات، در حال گذار از دوره «نظارت واکنشی» به «نظارت پیش‌دستانه» است

رایگانی ادامه داد: این گزارش با تأکید بر چالش‌هایی همچون نوسانات ارزی، نرخ تورم، خلأهای قانونی و ضعف ضمانت اجرایی همکاری برخی دستگاه‌ها تصریح می‌کند که سازمان تعزیرات حکومتی در مسیر گذار از نظارت واکنشی به نظارت تحلیلی و پیش‌دستانه قرار گرفته است.

وی گفت: توسعه زیرساخت‌های هوشمند، نظارت داده‌محور، تقویت همکاری‌های بین‌دستگاهی و افزایش مطالبه‌گری عمومی از جمله محورهای راهبردی آینده این سازمان عنوان شده است.

منبع: تسنیم

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1138397

سازمان آگهی های پُرسون