عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

شاید فقر، آفت آگاهی باشد؛ اما فقیر بودن یک ملت، به تنهایی ضامن بقاء سیستم نیست، حتی اگر فقر، به خُرد شدن "منزلت" ها رسیده باشد و ملتی را کامل زمین گیر کند.
قرایی مقدم در گفت و گو با پرسون:

یلدای فاطمی، تضاد فرهنگی ایجاد می‌کند؟

یلدا به‌ صورت رسمی در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت، که به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.
کسی که در جنب تجریش در امامزاده صالح مشغول دعا و نماز و عزاداری است، لزوماً مشتری درخت کریسمس پاساژهای تجریش نیست. وقتی تکثر فرهنگی مشهود در میدان تجریش را مسخره می‌کنیم، گویی انتظار داریم بساط این تکثر جمع شود.
گویا این روزها خبرهای فوت و از دست دادن آشنایان؛ دوستان و هموطنان به عنوان یک موضوع عادی و معمول تلقی می‌شود.
بررسی‌ها در حوزه مطبوعات کشور طی سالیان گذشته حاکی از آن است که در آغاز هردولت، معمولا معدودی از مدیران رسانه‌‌های سیاسی و اقتصادی، با اغواگری‌ و گعده‌های پشت پرده، دست به اقداماتی می‌زنند تا منجر به اتخاذ تصمیم‌هایی شود که مطابق با مصالح و مطامع آنان بخشنامه شود.در واقع این طیف، برای زمینگیر کردن مطبوعات کشور، مسئولان را از راه به بیراهه می کشانند و می‌کوشند فعالیت مطبوعات کشور را از ریل اصلی آن خارج کنند تا هم رشد و توسعه رسانه‌ها را متوقف کنند و هم نشریات استانی را از سر راه خود کنار بزنند. تا مافیای مطبوعات، همچنان به آلاف و الوف برسد.

نشست صمیمی جناب سرهنگ محمد جلینی سرکلانترششم و همکاران ایشان جناب سرهنگ بهزاد حاتمی معاون سرکلانتری ششم و جناب سرهنگ محمد رضا اسفندیار معاون اجتماعی سر کلانتری ششم با تنی چند از اصحاب مطبوعات و رسانه برگزار شد.
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور، سند سیاست‌ها و اقدامات تقویت و ترویج نامگذاری متولدین جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی به تصویب رسید.
در یکی دو دهه‌ی اخیر تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه سبب شده که اشخاص معلول به میزان قابل توجهی جذب جامعه شوند؛ اما وجود برخی موانع به ویژه موانع عرصه ی برنامه ریزی شهری و شهرسازی باعث شده که بسیاری از فضاهای شهری فاقد شرایط لازم برای حضور این قشر در جامعه باشد.
خروج نخبگان از کشور که موجب نگرانی شده است باید از نگاه کارشناسی و بررسی علت‌ها، آن را مورد توجه قرار داد. این که پدر و مادری با هزاران امید بچه‌ای را بزرگ کرده اما می‌پذیرد که فرزندش برای زندگی و کار به کشوری دیگر برود آن هم فرزندی نخبه که از توانایی علمی‌و کارایی بالایی برخوردار است.
همه می‌دانند که وضعیت جامعه ایران از هر نظر در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. فارغ از وجود حس نگرانی نسبت به آینده چند ویژگی دیگر آن در ارتباط با یکدیگر مهم هستند. وجود تورم به نسبت بالا و کاهش درآمدهای مردم و احساس نگرانی از اینکه آیا در آینده می‌توانند از سطح زندگی کنونی خود نیز برخوردار باشند در کنار کمبود منابع درآمدی دولت، وضعیت خاصی را ایجاد کرده است.
ترویج سندروم از ایران برو در میان چهره های مطرح؛

شما ایـرانی هستید- واقعاً ؟

ظاهرا جمله «از ایران برو» در میان بسیاری از افراد صاحب نام و قدرت، تبدیل به یک سندروم شده و ایرانیان را مورد آزار روحی و روانی قرار می‌دهد.
پرسون از هزینه بالای مردم از دریافت خدمات دولتی گزارش می دهد؛

خدمات دهی به شرط پرداخت وجه/ کوچک سازی دولت به چه قیمتی؟!

در دو دهه اخیر نهادهای دولتی دست به کار شده اند و خدمات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار داده اند تا از این طریق روند خدمات دهی خود به مردم را سهولت بخشند، اما مراجعه کنندگان برای بهره مندی از خدمات دولتی با پرداخت هزینه مواجه شده اند.
هفته قبل، رییس پلیس پایتخت از زمینه‌سازی‌ها برای راه‌اندازی و آغاز فعالیت «دهکده سلامت» خبر داد. سردار حسین رحیمی در تشریح جزییات این طرح جدید گفت که «اقدامات لازم برای ایجاد دهکده سلامت شروع شده و ما (نیروی انتظامی تهران بزرگ) طرح کامل و هادی آن را ارایه داده‌ایم تا این شهرک ۱۰ هزار نفری به همراه مراکزی در آن مثل مرکز تفریحی و سرگرمی و ورزشی و... راه‌اندازی شود و افراد درگیر اعتیاد آرام آرام به جامعه و کار و زندگی بازگردند.»
ولادیمیر پوتین می‌گوید که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی برای جبران شرایط سخت اقتصادی و تامین معیشت خانواده، راننده تاکسی شده است.
پرسون از تردد غیر قانونی مهاجران در دل کشور گزارش می دهد؛

بازار داغ قاچاق انسان با موتورسیکلت / عبور پرخطر افغان ها از مهم ترین جاده ترانزیتی کشور

ایران در سه دهه اخیر میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران افغانستان است، این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی که بر آن حاکم شده بسیاری را برای زندگی بهتر رهسپار ایران و برخی دیگر با عبور از کشورمان به کشورهای اروپایی مهاجرت را پیش می گیرند.