انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی‌های رو به رشد نسبت به رکود اقتصادی، کاهش یافت و شاخص‌های بازار، بزرگترین کاهش هفتگی چند ماه اخیر را ثبت کردند.
معاون وزیر نفت در امور گاز ضمن اعلام خبر آیین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ درباره افزایش تعرفه گازبها و طرح‌های تشویقی آن به وزارت نفت، گفت: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف می شوند.
امسال وارد سومین سال خشکسالی شدید شده‌ایم. حجم ذخایر پنج سدی که تهران را تعذیه می‌کنند، به ۳۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته که همه این میزان هم قابل استحصال نیست.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان "احتمالاً در آینده نزدیک با بنزین سوپر خداحافظی خواهیم کرد" گفت: با ورود بنزین یورو ۵ به جایگاه‌های سوخت، تقاضایی برای بنزین سوپر وجود نخواهد داشت.
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان "احتمالاً در آینده نزدیک با بنزین سوپر خداحافظی خواهیم کرد" گفت: با ورود بنزین یورو۵ به جایگاه‌های سوخت، تقاضایی برای بنزین سوپر وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل توزیع بنزین سوپر طی روزهای آینده برطرف می‌شود، اما مشکل اساسی مصرف بالای بنزین در کشور است چراکه اکنون تراز تولید و مصرف منفی شده است.
خبر قراردادهای گازی دولت قطر با آلمان و چین در بحبوحه برگزاری جام جهانی فوتبال و درگیری افکار عمومی ایرانیان با مسائلی که باید سالها قبل حل و فصل می‌شد و با تدبیر و تأمل در مرکز توجه قرار می‌گرفت، اهمیت راهبردی دارد.

بهای معاملات نفت برنت با ۷۲ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۰ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.

وزیر نفت گفت: تحریم‌های یکجانبه ظالمانه آمریکا بر ضد کشورمان و محدودیت‌های موجود برای انتقال پول منجر به بروز مشکلاتی برای انتقال پول شده که به محض یافتن راهکار، جهت پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهیم کرد.
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند گفت: حداکثر تا سه روز آینده تعمیرات پالایشگاه شازند به پایان می‌رسد و دوباره بنزین سوپر این پالایشگاه به تهران و چند شهر دیگر می‌رسد.
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: در اکثر جایگاههای سوخت اختلالی در سیستم پرداخت الکترونیکی بهای سوخت مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک متعلق به یک بانک به وجود آمد که پس از ساعاتی رفع شد و حمله سایبری در کار نبود و ارتباطی به سامانه هوشمند نداشت.
رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: امروز در اکثر جایگاههای سوخت اختلالی در سیستم پرداخت الکترونیکی بهای سوخت مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک متعلق به یک بانک به وجود آمد که پس از ساعاتی رفع شد و حمله سایبری در کار نبود و ارتباطی به سامانه هوشمند نداشت.
رئیس مرکز کنترل شرکت ملی گاز ایران گفت:مصرف گاز خانگی و تجاری در کشور نسبت به هفته گذشته ۲۰ دصرد افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد با افزایش دوباره آن مواجه باشیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کیفیت سوخت در مناطق پرتردد و مسیرهای بین شهری کلانشهرها با استانداردهای موجود در کشور مطابقت دارد.
آمار سدهای کشور تا هشتم آذرماه بیانگر این است که موجودی مخزن سد اکباتان، آبشینه همدان ۸۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در سد شیمیل و نیان هرمزگان با ۱۸۰ درصد افزایش موجودی مخزن مواجه هستیم.
فعلاً خبری مبنی بر کاهش گاز پتروشیمی‌ها وجود ندارد، افزایش سهمیه پایه ناوگان دیزل و انتقال آب سد آزاد به خانه‌های مردم سنندج از مهمترین اخبار نفت و انرژی در هفته جاری بودند.