انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه پروژه سد شوریجه از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است، گفت: با توجه به رفع مشکلات اعتباری این طرح، ارکان اجرایی سد شوریجه با حداکثر تلاش برای پیشرفت پروژه و تحقق برنامه آبگیری این سد در سال آبی ۱۴۰۳ اقدام کنند.
تفاهم نامه تأمین مالی پتروپالایشگاه آناهیتا به مبلغ دو میلیارد دلار فی مابین بانک سپه ، وزارت نفت ، صندوق توسعه ملی ، شرکت ملی نفت ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) روز دوشنبه 13 آذر ماه به امضا طرفین رسید.
وزیر نیرو با اشاره به بدهی های سنواتی صنعت برق گفت: امروز صنعت برق کشور بر اساس بدهی‌های سنواتی حدود ۱۰۰ همت بدهی دارد که باید تسویه شود.
ایران هنوز از «نفرین نفت» خلاصی نیافته و به درجاتی، وابسته به این نعمت خداداد است. اتکا به نفت و اکتفا به خام فروشی آن، فرصت توسعه پایدار را در ایران ضایع کرده است و معیشت مردم را به آن پیوند زده است.
قیمت نفت روز جمعه به دلیل بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به عمق کاهش عرضه اوپک پلاس و نگرانی‌ها نسبت به کندی فعالیت تولیدی جهانی، بیش از دو درصد سقوط کرد و ششمین کاهش هفتگی را رقم زد.
یکی از متهمان ناترازی انرژی در کشور، به ویژه در حوزه سوخت‌های فسیلی، مصرف بالای سوخت در ناوگان فعال کشور و خودروهای تولید داخل است که در سایه ارزانی نرخ سوخت، اقدامات جدی برای نوسازی یا ارتقای کیفیت آنها انجام نمی شود.
نشست‌های وزارتی ۱۸۷ اوپک و ۳۶ اوپک‌پلاس روز پنجشنبه، نهم آذر پس از چند روز تأخیر از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و وزیر نفت نیز در این نشست حضور داشت.
وزیر نفت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره ذخیره‌سازی گاز در مخازن طبیعی توضیحاتی داد و گفت: درباره ذخیره‌سازی گاز در مخازن طبیعی به عدد ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر معکب رسیدیم که یک رکورد است.
تحقیقات نشان می‌دهد که آلاینده‌های سمی منتشر شده در هنگام شعله‌ور شدن یا فر کردن گاز، باعث به خطر افتادن جان میلیون‌ها نفر می شود.
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا افزایش یافت و در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس، روند کاهشی که در چند روز معامله گذشته داشت را متوقف کرد.
در روزهای اخیر مصرف گاز در بخش خانگی از ۴۰۰میلیون مترمکعب در روزهای ابتدایی آذرماه به ۴۷۴میلیون مترمکعب رسیده و از مصرف زمان مشابه سال قبل نیز پیشی گرفته است.
وزیر نیرو معتقد است: اصلاح نرخ برق و به اصلاح واقعی‌سازی آن راهکار امکان‌پذیر و جوانمردانه‌ای برای حل ناترازی برق در ایران نیست و بدون دست گذاشتن روی قیمت واقعی انرژی، می‌توان با استفاده از پارامترهای اقتصادی همان اثرگذاری را محقق کرد.