ببینید

خلیج فارس، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. از بنادر زیبایش تا جزایر ریز و درشتی که در فصل زمستان، گردشگران زیادی را برای تفریح به سمت خود می‌کشاند. چند سالی می شود که جزیره هرمز که در نزدیکی قشم واقع شده‌ است، طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است.
مردم جزیره به زبان فارسی سخن می گویند و گویش آنان تلفیقی از بندری و مینابی است. در میان سخنان هرمزی ها، واژگانی از زبان های هلندی، پرتغالی، انگلیسی، هندی و عربی به گوش می خورد که به دلیل حضور پرتغالی ها، هلندی ها و دیگر ملیت ها در این منطقه به زبان آنها راه یافته اند.
جزیره هرمز به خاطر خاک سرخش مشهور است. رسوبات زمین‌شناختی و مواد معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است.
بهترین فصل برای مسافرت به هرمز، نیمه دوم سال است. اواسط پاییز تا اواخر زمستان که هوای مناطق خلیج‌فارس کاملا بهاری و مطبوع می‌شود، بهترین زمان برای تماشای هرمز دوست داشتنی است.
نخستین جشنواره کیی پلای مازندران با ارائه انواع غذا‌های مشتق شده از کدوحلوایی در ساری گشایش یافت.
این برنامه واقع در پارک ولایت به مدت دو روز همراه با پخش موسیقی محلی و رقص عروسک ها، مسابقه، پخت کدو پلو و انواع غذاهایی که میتوان با کدو پخت، برگزار شد.
"کیی" در زبان مازندرانی به معنای کدو حلوایی یا کدو تنبل و "پِلا" نیز به معنای پلو است و اگرچه همچنان یکی از خوراک‌های معروف استان به شمار می‌رود اما در مقایسه با گذشته کمتر مصرف می‌شود و شما اگر خواهان چشیدن مزه کیی پلا باشید فقط باید یک کدبانوی مازندرانی آن را برایتان طبخ کند، چون در منوی کمتر رستورانی در استان می‌توانید آن را پیدا کنید.
باغ گیاه شناسی دانشگاه تبریز به عنوان اولین باغ تحقیقاتی در شمال غرب کشور است وسعت این باغ به ۱۸ هزار هکتار می رسد.
این باغ یکی از زیبا ترین و سرسبز ترین باغ های تبریز به شمار می رود.
 
پارک ملل ساری در حاشیه غربی رودخانه تجن واقع شده و دارای جزیره مصنوعی، فضای سبز، وسایل ورزشی، مسیر پیاده روی، پیست دوچرخه سواری و پل کابلی معلق که حاشیه غربی و شرقی رودخانه تجن را به هم متصل می کند و دارای قایق سواری در تابستان و مکانی برای ماهیگیری و پارکینگ می باشد. ساخت این مکان در سال ۹۳ به مدت ۱۰۰ روز به طول انجامید.
این پارک بزرگترین مجموعه تفرحی شمال کشور بوده که به دلیل وجود پرچم کشورهای دیگر در این مجموعه، به نام پارک ملل لقب گرفته است.
سید محمدعلی میرباقری

تبر خشکسالی بر پیکر زاینده رود

نگرانی مردم در رابطه با جاری نشدن آب در زاینده رود اصفهان را اینگونه توصیف می کنیم:
هر که آمد، در کنار زنده رود
گریه ها بر سرنوشتش کرد و رفت
هموطن دیگر نگو نصف ِجهانست،
اصفهان چون دگر زاینده رودی در کنارش نیست نیست
امام علی علیه السلام در روایتی به اوجِ خصلت های خوب اخلاقی اشاره کرده‌اند.
شاندیز مشهد یکی از شهرهای خراسان رضوی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. در این منطقه دره‌های باصفا و رودهای پرآبی وجود جاری است و یکی از اصلی‌ترین مکان‌های توریستی این استان به‌حساب می‌آید. وقتی وارد شاندیز می‌شوید، درخت‌های سربه‌فلک کشیده‌ای را مشاهده می‌کنید که جذابیت این شهر زیبا را دو چندان کرده و آن را بسی تماشایی کرده‌اند.
سید محمدعلی میرباقری

آغاز اولین باران پاییزی در اصفهان

در این گزارش تصویری چشم شما را به گذر فرهنگی چهارباغ عباسی و آغاز اولین بارش باران پاییزی در اصفهان و خوشحالی شهر، مسئولین و مردم خیره می کنیم.
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دانش‌آموزی مدرسه، بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور اهالی فرهنگ و هنر، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان برگزار شد.
مجتبی اسماعیل زاد

روزهای کم آبی دریاچه ارومیه

با توجه به کاهش بارندگی و کاهش رهاسازی آب سد ها به دریاچه ارومیه ، حجم آب دریاچه بیش از ۲ میلیارد متر مکعب کمتر از میزان آن در مدت مشابه سال گذشته است . تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر ( آخرین گزارش تراز ۱۸ مهر ۱۴۰۰) به ۱۲۷۱ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار بیش از ۶۳ سانتی متر کمتر از تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است . دریاچه ارومیه ، از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان است که در دو دهه اخیر دچار بحران کم آبی و خشکسالی شده است .
سالیان سال است که برخی از خانواده‌ها سعی می‌کنند میزان استفاده از محصولات کارخانه‌ای را در برنامه غذایی خود کاهش دهند؛ به همین دلیل به محصولات خانگی روی می‌آورند تهیه رب خانگی نمونه بارز این تغییر رویکردهاست که در جای‌جای ایران زمین به وفور مشاهده می‌شود. تهیه رب در منزل جزء کارهای سالیانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است که معمولاً در پایان فصل تابستان که گوجه فرنگی کاملاً رسیده و ارزان قیمت‌تر می‌شود انجام می‌گیرد و گاها چند خانواده با کمک یکدیگر به صورت شریکی این کار را در یک محل انجام می‌دهند.
سازمان آگهی های پرسون