جهان اطراف

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که تولید نفت خام آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ کاهش یافته و به ۱۱ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

هنوز از ماجرای پر حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اتهام زنی ترامپ در مورد روند مشکوک پیروزی دمکرات ها زمانی نگذشته بود و بایدن مشغول صدور احکام انتصابات مقامات دولت جدید آمریکا بود که خبر رسید، نظامیان میانمار به ظن تقلب در انتخابات ماه نوامبر در این کشور علیه دولت خانم آنگ سان سوچی کودتا کرده و زمام امور را بدست گرفته اند.

اداره ملی آمار انگلیس نشان می‌دهد نرخ بیکاری در سه ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ از ۵ درصد در ماه نوامبر بالاتر رفته و به ۵.۱ درصد رسیده است. بیشتر این کاهش اشتغال مربوط به جوانان زیر ۲۵ سال و اقلیتها بوده است.
تحلیلگران اس پی گلوبال پلتس انتظار دارند تقاضا برای نفت تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۲.۶ میلیون بشکه در روز برسد یعنی بالاترین رقم از پایان ۲۰۱۹ ولی تقاضا برای سوخت هواپیما تا ۲۰۲۲ یا حتی ۲۰۲۳ بهبود نخواهد یافت.
در چند روز اخیر (و در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در اسرائیل) دولت اسرائیل با شادی و شعف خبر از مبادله چند زندانی میان اسرائیل و سوریه داد. به موجب این تبادل در قبال آزادی دو چوپان سوری، یک اسرائیلی، که هویت وی فاش نشده است، آزاد گردید.
چین و آمریکا کماکان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان هستند. به گزارش اتوکار، سال ۲۰۲۰ بازار خودرو به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن با افت محسوسی مواجه شد. فروش ۱۱ خودروساز اول جهان در این سال هفت میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه کاهش یافت. تولیدات کره جنوبی در این سال ۶/ ۱۲ درصد افزایش یافت اماانگلیس با افت ۲۸ درصدی تولید خودرو، رکورددار جهان از این نظر بود.
موتور یک هواپیما در فرودگاه ایالت «دنور» دقایقی پس از برخاستن، دچار آتش‌سوزی شده و قطعاتی از بدنه موتور در مناطق مسکونی شهر «بلومفیلد» در این ایالت سقوط کرد.

یاست‌‌های حداقل دستمزد در کشور، با رویکرد حمایت از اقشار کم‌درآمد در دستور کار قرار می‌گیرد؛ اما به‌دلیل وجود خطاهای بالا در فرآیند سیاست‌گذاری، اثر حداقلی بر حمایت از اشتغال اقشار کم‌درآمد دارد.
وزارت اقتصاد تایوان امروز اعلام کرد که کاخ سفید طی نامه‌ای از این کشور خواسته تا میزان تولید قطعات الکترونیکی خودروی خود را افزایش دهد.
خبر محال یعنی بازگشت روسیه به المپیک. همین سه هفته پیش بود که آب پاکی روی دست روس ها ریخته شد اما خبرهای جدیدی به گوش می رسد.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سیگنال‌های برجامی کاخ سفید عنوان کرد: زمان دیپلماسی فرا رسیده است و اقدامات آمریکا فضا و شرایطی را ایجاد کرده تا تلاش های دیپلماتیکی که در چند هفته اخیر درباره برجام در جریان بوده تسریع شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که موج شدید برف و سرما که در روزهای اخیر بخش های وسیعی از آمریکا بویژه ایالت تگزاس را فرا گرفته تاکنون موجب جان باختن دست کم ۴۰ نفر شده است.