جهان اطراف

آندری بلوسوف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه پیش‌بینی کرد که تورم روسیه حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد خواهد بود و تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال ۲۰۲۲ کمتر از سه درصد کاهش خواهد یافت.
آزمایشگاه آبوت تولید شیر خشک نوزاد سیمیلاک خود را در کارخانه در استرجیس، میشیگان که مرکز کمبود شیر خشک در ایالات‌متحده است را از سر گرفته است.
این روزها دولت اسپانیا برای مقابله با بحران انرژی به دستور نخست وزیر این کشور سیاست‌های ریاضتی و سختگیرانه‌ای را در پیش گرفته که با انتقادهایی از طرف اپوزیسیون و برخی خدمات مواجه شده است.
شرکت گازپروم اعلام کرد قیمت گاز در اروپا به ۲۵۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر تحریم‌های غربی همچنان تولید و صادرات این شرکت را محدود نگه دارند، این رقم در زمستان از ۴۰۰۰ دلار می‌گذرد.
با فراگیرشدن خشکسالی در اروپا، مقامات انگلیس در روزهای اخیر تقریبا هر روز زنگ خطر را درباره عواقب خشکسالی به صدا در آورده و چشم به آسمان دوخته‌اند تا مگر بارش باران به داد این کشور برسد.
تحلیل‌گران موسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت کلی و گرایش‌ات نرخ بهره، پیش‌ بینی کردند که نرخ مسکن در آمریکا و انگلیس کاهش اندک ۵ تا ۱۰ درصدی خواهد داشت.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای جدی مقام‌های چین درباره احتمال تقابل نظامی مطرح شده است و با این حال پلوسی گفته که امروز عصر وارد تایوان می‌شود.
پس از شدت گرفتن هشدارهای مقام‌های ارشد پکن به واشنگتن درباره تایوان، به نظر می‌رسد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصدش را برای سفر به این جزیره کنار گذاشته است.

شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد جریان گاز در نورد استریم ۱ روز چهارشنبه به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا خواهد کرد که نصف جریان فعلی است زیرا بر اساس دستورالعمل یک دیده بان صنعتی، لازم است فعالیت یک توربین گازی زیمنس در یک ایستگاه تقویت فشار متوقف شود.

فدرال رزرو آمریکا امیدوار است بار دیگر بتواند تورم را بدون ایجاد انقباض اقتصادی کاهش دهد، در حالی که انتظار می‌رود چهارشنبه آینده افزایش قابل توجهی در نرخ‌های بهره کلیدی را تصویب کند.