ارتباطات و فناوری

جدیدترین اخبار فناوری اطلاعات ایران و جهان را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

دهه 50 یک دوره بسیار هیجان انگیز بود، زیرا فناوری به سرعت در حال توسعه بود و نوآوری های جدید در حال ظهور بود. در واقع، آنقدر اختراعات جدید فناوری ثبت شده بودند که مردم شروع به خیال پردازی در مورد امکاناتی کردند که فناوری در آغاز هزاره جدید به ارمغان می آورد.
اختلال در شبکه شرکت مخابراتی اوپتوس باعث شد حدود نیمی از جمعیت این کشور در روز چهارشنبه بدون اینترنت یا تلفن بمانند و روند پرداخت، حمل و نقل و سیستم‌های درمانی هم به مشکل برخورد کند.
وزیر ارتباطات گفت: در راستای تحقق عدالت ارتباطی و دسترسی همه مردم کشور به شبکه ارتباطی پرسرعت و پایدار، از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۲۰۰ روستای جدید به شبکه ارتباطی سراسری متصل شده‌اند و تا پایان سال نیز تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پهن باند متصل می‌شوند.

در حال حاضر که مسافریابی از طریق تقاضاهای آنلاین امکان‌پذیر می‌شود طی مسافت برای یافتن مسافر کم شده است و مثل قبل لازم نیست خودروهای آژانس به مبدأ برگردند تا مسافر جدیدی بیابند یا مسافرکش‌ها مسافت‌های طولانی بروند تا مسافر پیدا کنند، اندکی کارآیی در اقتصاد بیشتر شده است؛ ولی این امر با چیزی که انتظار داشتیم اقتصاد دیجیتال بتواند فراهم کند، متفاوت است.
اینتل از برنامه سرمایه‌گذاری در ویتنام که می‌توانست تولید تراشه این شرکت آمریکایی در آنجا را تقریبا دو برابر کند، منصرف شد.
گلکسی بادز FE جدیدترین هدفون بی سیم سامسونگ است و خریداران کره‌ای اکنون می‌توانند یک قاب با نسخه محدود با الهام از مجموعه داستان اسباب بازی های پیکسار برای بادزهای خود تهیه کنند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در اربعین سال آینده باید ضمن بهره‌مندی از تجربیات سال‌های گذشته، بتوانیم تمام خدمات فناورانه مورد نیاز زائران را در قالب یک سوپر اپلیکیشن ارائه دهیم.
«رایان‌ایر»(Ryanair) یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ایرلندی است. یکی از کاربران ایکس از هوش مصنوعی خواست تا نشان دهد کابین رایان‌ایر که به دلیل قیمت‌های بسیار پایین و صندلی‌های ناراحت‌کننده شناخته شده است، در آینده دور چگونه می‌تواند باشد.
وزیر ارتباطات گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها که هم از منظر توسعه‌ای و هم از منظر تکلیف قانونی حائز اهمیت است، در حال حاضر به مهم‌ترین پروژه دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات تبدیل‌ شده که حتی شاید بتوان آن را بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی در تاریخ کشور لقب داد.

آخرین دستاوردهای صنعتی و دانش‌بنیان در حوزه تولید نانومحصولات و ساخت تجهیزات و دستگاه‌های مرتبط با فناوری نانو در قالب ویرایش هشتم کتب جامع محصولات و تجهیزات فناوری نانو ساخت ایران (نانو و صنعت) در دو جلد منتشر شد.

استارتاپ «چانگ‌شین شین‌کیائو مموری تکنولوژی»، ۳۹ میلیارد یوان (۵.۴ میلیارد دلار) از سرمایه‌گذاران مورد حمایت دولت چین جذب کرده که نشانه دیگری از تلاش‌های مضاعف پکن برای دستیابی به خودکفایی فناوری و مقابله با تحریم‌های آمریکاست.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود، گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند که قرار گرفتن منابع صندوق نوآوری و شکوفایی کنار این پروژه می‌تواند باعث شتاب‌بخشی به آن شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که سازمان ثبت احوال را مکلف می‌کرد تا امکان ثبت برخط یک شماره تلفن همراه برای تمامی اشخاص حقیقی که به سن قانونی رسیده‌اند را فراهم کند، حذف کردند.
بازی‌های رایانه‌ای در قرن جدید به شدت توجه علاقمندان را به خود جلب کرده است به گونه ای که اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است آخرین آمار در پیمایش‌ها نشان می‌دهد ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن هستند و میانگین سنی ۲۳ سال است و از این عدد ۴ میلیون بازیکن حرفه‌ای داریم که هفته ای بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.