اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پس از حمله روسیه به اوکراین و جدایی مسکو از غرب، غرب آسیا فضای بیشتری را در سیاست و اقتصاد روسیه اشغال کرد و به دومین شریک مهم این کشور پس از چین تبدیل شد.
جامعه اطلاعاتی آمریکا با انتشار گزارش سالانه خود درباره آن‌چه تهدیدات بین‌المللی می‌خواند، ادعاهایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آن در منطقه مطرح کرده و به موضوعات دیگری نیز از جمله نقش چین در عرصه جهانی، تنش‌ها در منطقه قفقاز و فعالیت‌های نظامی کره شمالی پرداخت.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قرار است ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در شرایطی برگزار شود که عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین طی هفته‌های اخیر وارد سومین سال خود شده است و چشم‌اندازی برای پایان آن متصور نیست.
درخواست عجیب بایدن در سخنرانی انتخاباتی‌اش در پنسیلوانیا باز هم خبرساز شد و بسیاری از لیبرال‌ها بار دیگر توانایی ذهنی او را پیش از انتخابات پنجم نوامبر زیر سوال بردند.
بنابر ادعای نشریه آمریکایی با توجه به اینکه اختلافات میان رهبران آلمان و فرانسه در روزهای اخیر بیش از پیش نمود پیدا کرده است، این ۲ مقام غربی هرگز روابط خوبی با یکدیگر نداشته‌اند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ را به دلیل دیدار با ویکتور اوربان در فلوریدا مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد که نخست‌وزیر مجارستان به دنبال برقراری «دیکتاتوری» است.