اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نشریه نیوزویک در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: اگرچه بایدن با کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن، چشم انداز دیپلماسی با ایران را افزایش می دهد اما برای حفظ توافق هسته‌ای، ابتدا می‌بایست گام‌هایی را برای جلب نظر ایران بردارد.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

تبعیض نژادی، سلامت مردم آمریکا را نشانه رفته است

با وجود این که یکی از رؤسای جمهور آمریکا سیاهپوست بوده است اما آمریکا هنوز نتوانسته از تفکر تبعیض نژادی فاصله بگیرد و شاکله فکری آمریکا همچنان بر پایه تبعیض نژادی استوار است و این تبعبض نژاد بر واکسینه کردن و سلامت مردم آمریکا سایه افکنده است.
یادداشت/ انصارالله تسلیحات آمریکایی را پیش جهانیان بی اعتبار ساخته و برتری تجهیزاتی ایران بر امکانات پدافندی غربی متعلق به سعودی را علنا به منصه ظهور رسانده است و هر چه بیشتر جنگ طولانی شود زیانش علاوه بر سعودی متوجه وجهه ایالات متحده نیز خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعای گام نخست از ایران برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات، گفت: رویکرد ما به این موضوع، امنیت ما، متحدان و شرکای ما است و انتخابات آتی ایران تاثیری در آن ندارد.
وزارت امور خارجه فرانسه از ایران خواست از برداشتن گام‌هایی که به ادعای این وزارتخانه می‌تواند به وخیم‌تر شدن وضعیت برجام منجر شود خودداری کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با وارد کردن تجهیزات جدید به تاسیسات هسته‌ای اصفهان، کار تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.
یک کارشناس مسائل بین الملل، اظهارات ضدبرجامی مقامات آمریکایی و اروپایی را نمایشی دانست و گفت: غربی‌ها در وضعیتی نیستند که برای منطقه دستور کار بنویسند و برای کشورهای مستقلی مانند ایران تعیین تکلیف کنند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به دولت جدید آمریکا با بیان اینکه پنجره کنونی به سرعت در حال بسته شدن است، گفت: در پاسخ به عدم پایبندی آمریکا و اروپا به زودی اقدام جبرانی جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.
صداهایی‌ که‌ این‌ روزها از تهران، واشنگتن‌ و پایتخت‌های تروئیکای‌ اروپایی‌ شنیده می‌شود، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را نه تنها برای «برجام» بلکه بهبود روابط ایران و امریکا و به تبع آن ایران و اروپا در آینده‌ نزدیک‌ نشان نمی‌دهد.
تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در گفت وگو با پرسون:

آمریکا راهی جز اجرای برجام ندارد

اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام به نتیجه برسد تنها راه آن این است که برجام را اجرا کنند و فشارهای حداکثری، تقاضاهای حداکثری و پیش شرط‌های حداکثری از سوی دولت آمریکا برای ما قابل قبول نیست.
امتناع امریکا از لغو تحریم‌های ایران با هدف آغاز مذاکرات دو جانبه موجب شد تا قیمت جهانی نفت به بالاترین حد در یکسال گذشته برسد و در بازار آزاد تهران نیز هر دلار امریکا در اوج ۲۷ روز گذشته خود معامله شود.
دیپلمات و سفیر سابق ایران در چین در گفت وگو با پرسون:

تلاش آمریکا برای تضعیف چین

تصور آمریکایی‌ها بر این است که می‌توانند از طریق ایجاد خصومت بین چین و همسایگانش، این کشور را کنترل کنند. از این رو تعارضات ارزی دریایی بین کشورهایی نظیر فیلیپین، اندونزی، مالزی، ژاپن و تایوان با چین را به وجود آوردند و در تلاشند که چین به لحاظ سیاسی و نظامی سرگرم تعارض منطقه‌ای با هسایگانش شود و نتواند با خیال آسوده به توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی خود بپردازد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرانسوی‌ها همیشه به دنبال دشمنی با ملت ایران هستند؛ بنابراین پیشنهاد آقای مکرون از روی خیر خواهی نخواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست.
مشاور وزیر خارجه در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

دست و پا زدن اروپا در باتلاق کرونا

تعداد کشته‌های اروپا در حد بالای جهان قرار گرفته است و این برای پرستیژ اروپا شکننده بود. اروپا برای رفع این بحران اجتماعی مجبور شد دست به اقداماتی بزند که آن‌ها را با یک بحران اقتصادی مواجه کرد. از طرفی هرگاه بحران اقتصادی ایجاد شود به دنبال آن بحران سیاسی ایجاد می‌شود لذا کرونا به یک بحران تو در تو در اروپا تبدیل شده است.