اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

با حمایت ۱۵۰ نماینده دموکرات ایالات متحده؛

بازگشت بی قیدوشرط آمریکا به برجام

جمعی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان در نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب کشورشان تاکید کردند که از خواسته او برای بازگشت بدون قید و شرط به توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.
کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا در گفتگو با پرسون:

عملکرد ضعیف اتحادیه اروپا در مدیریت بحران کرونا

اتحادیه اروپا یک سلسله کمک‌های اقتصادی و بسته‌های تحریک اقتصادی را مصوب کرد اما در بخش شیوه تخصیص آن در بین کشورهای اروپایی اختلافات جدی پیش آمد. آمارها نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی به شدت دچار مشکل شده است. با توجه به این‌که ساختار کشورهای اروپایی عمدتاً ساختارهای سرمایه‌داری است، بحران بیکاری و آسیب دیدن بخش مصرف باعث آسیب‌های جدی اقتصادی شده است و خروجی سیاست‌های اتحادیه اروپا خروجی قابل لمسی نبوده است و اقتصاد کشورهای اروپایی بین 15 تا 35 درصد رو به کوچک شدن است.
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: مشکل ایران در واردات واکسن کرونا، به دلیل نپیوستن به FATF نیست؛ بلکه دلیل آن، تبعیت سازوکارهای بین‌المللی مانند کواکس و حتی FATF از تحریم‌های آمریکاست.
کنایه عضو مجمع تشخیص مصلحت به ادعای ربیعی،

لطفا فردا مرغ و تخم‌مرغ را هم به fatf نچسبانید!

عضو مجمع تشخیص مصلحت در واکنش به ادعای اخیر سخنگوی دولت گفت: FATF ربطی به واکسن کرونا ندارد؛ فردا مرغ و تخم‌مرغ را هم به این موضوع نچسبانید.
کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای صدور قطعنامه ضدحقوق بشری علیه ایران را خلاف قوانین بین‌الملل دانست و از همراهی پارلمان اروپا با تروریسم اقتصادی آمریکا انتقاد کرد.
روانچی در نامه به دبیرکل و رییس شورای امنیت سازمان ملل:

ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بر لزوم اثبات کارایی اینستکس از طرف اروپایی‌ها تاکید کرد و گفت: ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود.
رییس جمهور فعلی آمریکا در حال بررسی طرحی موسوم به اعلام حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است.
رسانه های آمریکایی تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را به عنوان یکی از گزینه های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای نقش آفرینی در یکی از مناصب کلیدی شورای امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرده اند.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا به طور ناگهانی دستور داد تا نشست‌های از پیش برنامه‌ریزی شده با تیم انتقال قدرت بایدن، در سراسر پنتاگون، لغو شود.
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای مداخله پارلمان اروپا در امور داخلی ایران را محکوم کرد و قطعنامه اعمال تحریم علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران به ادعای نقض حقوق بشر را مضحک خواند.
رئیس سازمان تجارت جهانی ایران در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

سوء مدیریت مشکل اقتصاد ایران / دولت سایه درآمریکا تصمیم گیرنده است

آخرین روزهای سکانداری ترامپ در کاخ سفید در حال اتمام است، به طوری که تا چند هفته دیگر ترامپ باید قدرت را در اختیار حزب رقیبش قرار دهد، حزب رقیبی که 5 سال پیش در توافق برجام شرکت کرد و بعد از روی کار آمدن ترامپ از برجام خارج شد و این روزها با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور جدید خبرها حکایت از بازگشت مجدد امریکایی ها به برجام می کند، به نوعی کاهش تحریم ها در راه است.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

قانون امنیت جامع مایه ننگ فرانسه است

دولت مکرون نتوانست مردم را با شیوه‌های عادی کنار بزند و بر آن‌ها غلبه کند به همین دلیل برای سرکوب مردم و گرفتن منافع واقعی آن‌ها و افزودن به هزینه زندگی آن‌ها، آزادی‌های مدنی مردم را سلب می‌کند تا ابزار اعتراض مردم را از آن‌ها گرفته باشد. در واقع دولت به نقض آزادی‌هایی پرداخته است که حداقل از 200 سال گذشته پرچم افتخار فرانسوی‌ها بوده و خود را پیشتاز آزادی می‌دانستند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به بیانیه حمایتگرایانه اتحادیه اروپا از عنصر شناخته شده تروریستی در احضار سفرای آلمان و فرانسه خبر داد.