اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم ها را در رابطه با فعالیت های هسته ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.
بحران اوکراین با تصمیم کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای عضویت این کشور در ناتو شکل گرفت. ناتو که قدیمی‌ترین اتحاد نظامی بلوک غرب علیه شرق یا همان اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، همچنان ابزار اصلی غرب برای سیاست‌های توسعه و هژمونی آن به‌شمار می‌رود.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا ضمن مخالفت با مذاکرات وین:

بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن مخالفت با مذاکرات وین، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شد.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی می شود و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.
نشریه آمریکایی گزارش داد، چند هفته آینده در تعیین سرنوشت مذاکرات وین، حیاتی و تصمیم‌گیری درباره جزئیات گفت‌و‌گوها در پایتخت‌ها تعیین‌کننده است.
در شش سال و نیم گذشته از زمان استقرار روسیه در سوریه، اسرائیل از نزدیک عملیات هوایی خود را با روسیه علیه اهداف ایرانی هماهنگ کرده است. در حالی که اسرائیل مستقیماً اهداف مورد نظر خود را به روس‌ها از اطلاع نمی‌دهد، مکانیسم رفع تعارض بین دو ارتش و ترتیبات آرام بین کرملین و اورشلیم به اسرائیل این امکان را داده است که بدون درگیری با نیروهای روسی به انجام عملیات بر فراز سوریه ادامه دهد.
مقامات امنیتی، اطلاعاتی صربستان بر اساس اطلاعات دریافت شده از پلیس اروپا "یوروپل" از کشف برنامه ترور و سوء قصد به جان «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور این کشور خبرداده‌اند و اعلام کردند که تدابیر امنیتی و حفاظت از جان وی تشدید شده است.
وال‌استریت ژورنال، دلیل اخراج ریچارد نفیو را که به «معمار تحریم‌های ایران» مشهور است، فاش کرد. به‌نوشته این نشریه آمریکایی، نفیو، نفر دوم تیم مذاکره‌کننده آمریکا و دو عضو دیگر این تیم، به‌دلیل اختلاف با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بر سر نحوه مذاکرات وین از سمت خود کنار گذاشته شده‌اند. گویا این افراد خواستار سختگیری بیشتر در جریان مذاکرات بوده‌اند. همزمان وزیر امور خارجه ایران از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا خبر داد. به باور کارشناسان، این رویداد‌ها نشان‌دهنده تبادل سیگنال‌های مثبت برجامی بین تهران و واشنگتن است.
دبیرکل سازمان ملل در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اذعان کرد سهمیه جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به شرح تورم در آمریکا پرداخته و اعتراف کرده است، سیاست فشار حداکثری اکنون به کاخ سفید کمانه کرده و آنها را برای رسیدن به یک توافق با تهران مجبور ساخته است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۹ ژانویه، مدعی شد که درخواست تضمین ایران برای بازگشت به برجام یکی از گره‌های اصلی گفت‌وگوهای وین است.آنتونی بلینکن در این خصوص، لبه تیز انتقادات خود را متوجه دولت پیشین آمریکا کرد و گفت: «فکر می‌کنم منصفانه است بگوییم که تصمیم برای خروج از آن توافق هسته‌ای یکی از بدترین تصمیم‌هایی بود که در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا گرفته شده است.»