اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نماینده شهرکرد در مجلس با بیان اینکه اظهارات رئیس جمهور در سازمان ملل مطالبه‌گری انقلابی جمهوری اسلامی بود گفت: آمریکا و غربی ها باید بدانند که دوران زیاده‌خواهی و امتیازگری پیاپی گذشته است و تهران صرفا بر اساس منافع ملت خود مذاکره می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اشاره از سرگیری مذاکرات تا پیش از نوروز گفت: مذاکرات احیا و شروع خواهد شد منتها به نتیجه رسیدن یا نرسیدن آن به غربی‌ها بستگی دارد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن آماده بازگشت فوری به مذاکرات وین است، گفت که شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده جدید ایران چارچوب رایزنی‌های انجام شده در وین را نخواهد پذیرفت.
سخنگوی کمیسیون امنیت با اشاره به اظهارات بایدن در سازمان ملل؛

آمریکا حق ندارد برای بازگشت به برجام شرط و شروط تعیین کند/ بایدن، بزک شده ترامپ است!

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: آمریکا عضو برجام نیست و حق اظهار نظر در مورد برجام را ندارد و در جایگاهی نیست که برای بازگشت به آن شرط مشخص کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به جز دیپلماسی وجود ندارد،گفت: اولویت دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تاکید بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای گفت: باید با رفتار حرفه ای و فنی و به دور از نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با تاکید بر پرداخت سریع و بدون عذر و بهانه طلب ایران توسط انگلیس، گفت: جمهوری اسلامی ایران جز عدم وفای به عهد و نقض تعهدات تاکنون چیزی از انگلیس ندیده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رئیس جمهور ایران، اعلام کرده‌اند که دولت خواهان مذاکرات نتیجه محور، با هدف برداشته شدن فشارها و تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران است.
به دلایلی که در نامه منتقدین برجسته شد نظیر این‌که آبروی آمریکا رفته، از این به بعد دیگر کسی به آمریکا اعتماد نمی‌کند و کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران جای آمریکا را در افغانستان پر خواهند کرد و دلایل متعدد دیگری که در آن نامه آمده، فاجعه بزرگی برای سیاست خارجه آمریکا رخ داده و درنتیجه انتقادهایی شدیدی به عملکرد بایدن وجود دارد.
نشریه آتلانتیک" در گزارشی، به مساله ایجاد اتحاد نظامی-امنیتی جدیدِ AUKUS میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا پرداخته و ضمن ارزیابی و تحلیل ریشه‌ها و دلایل اصلی شکل گیری این اتحاد، آن را نمودی از حرکت به سمت یک نظم جدید جهانی از سوی قدرت‌های آنگلوساکسونی با هدف مهار چین و دفاع از موقعیت جهانی خود ارزیابی کرده است.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، اکثر شهروندان آلمانی معتقدند که دوران طلایی کشورشان به پایان رسیده است و این تردیدهایی را درباره نقش آتی آلمان به عنوان رهبر دوفاکتوی اروپا در آستانه خروج آنگلا مرکل نشان می‌دهد.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره افزایش ظرفیت هسته ای کشورمان تصریح کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران از این کار، اعمال فشار بر دولت بایدن برای احیای سریع توافق هسته ای ٢٠١٥ است.
نماینده مردم قم با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مجلس از آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دعوت به عمل آورد تا در جلسه علنی یا غیرعلنی نمایندگان را در جریان توافقات هسته‌ای قرار دهد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به برخی فضاسازی‌ها مبنی بر اینکه بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی، دور زدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است ،گفت: همه دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران، طبق قانون«لغو تحریم‌ها» بوده است.
وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد تا از هرگونه مبادله رسمی با تایوان از جمله تغییر نام نمایندگی آن منطقه در آمریکا از «نمایندگی تایپه» به «نمایندگی تایوان» پرهیز کند.