خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف در خصوص امنیت مرزیدولت های همسایگان شرقی کشور برای افزایش امنیت پایدار در مرزهای شرقی پیشنهادی عملی ارائه کرد.
کارشناس بین الملل و منطقه در گفت و گو با پرسون؛

تاثیر مداخله روسیه در آتش بس جنگ میان ارمنستان و آذرباییجان

کارشناس بین الملل و منطقه گفت: با توجه به نقش بی طرفانه ی روسیه و پیشنهاد مذاکره در جهت حل این مناقشه می تواند بسیار موثرباشد تا پس از ۱۸ سال آتش یک مناقشه و جنگ ادامه‌دار میان دو کشور ارمنستان و آذرباییجان به سمت صلح و زندگی مسالمت آمیز برود.

رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با پرسون:

اسراییل عاقبتی جز فروپاشی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مساله سات مربوط به تمام انسان های آزاده ای که با زورگویی و چپاول و اقدامات ضد حقوق بشری رژیم جعلی اسرائیل مخالف هستند .
سفیر اسبق ایران در کویت در گفت و گو با پرسون:

هدف سعودی ها از جنگ یمن، گسترش نفوذ به باب المندب بود

سفیر اسبق ایران در کویت گفت: جمعیت بی نظیر یمن در شبه جزیره برای سعودی ها و آمریکایی ها غافلگیر کننده بوده است لذا دستور کار عربستان با کمک امارات در چند سال گذشته مبنی بر شکست قدرت انصارالله و محدودیت حوزه نفوذ در جزیره العرب و جدایی بخش جنوب یمن از بخش جوار بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتقادات روزنامه کیهان به آیت‌الله سیستانی هم تصریح کرد: این موضع ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته است که مرجعیت در ایران و عراق حافظ صلح امنیت و ثبات دو کشور بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ و نقض آشکار حقوق مردم فلسطین عنوان کرد و گفت: این اقدام علاوه بر گسترش ناامنی و ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه، موجودیت کشورهای سازش کننده را نیز با خطر جدی مواجه خواهد کرد.
کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با پرسون؛

ریشه اعتراضات در اسرائیل ناشی از فساد اقتصادی و سیستمی است

کارشناس غرب آسیا گفت: شعارها، گفته‌ها و درخواست‌های تجمع‌کنندگان نشان داد که اسرائیل نه تنها در حوزه بهداشت و درمان فعالیت درستی نداشته بلکه فساد اقتصادی و فساد سیستمی، شرایطی را در این کشور فراهم کرده که امروز مخالفین جدی و مقتدر را در بین مردم دارد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما هرگز متوقف نمی‌شویم، گفت: برد سلاح‌هایمان را افزایش می‌دهیم و به عمق دریانوردی‌مان ژرفا می‌بخشیم.
کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب در گفت و گو با پرسون؛

عادی سازی روابط خیانت به آرمان فلسطین است

کارشناس سیاسی غرب آسیا و جهان عرب امریکا درباره عادی سازی روابط و ماهیت دقیق این سازش خیانتکارانه همچنین سرانجام چنین سازشی برای دو کشور امارات و بحرین در منطقه، گفت: در این رخداد، خیانت به آرمان فلسطین انجام گرفت اما مسئله مهم تاثیرگذار بودن یا نبودن این خیانت است.

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق در گفت و گو با پرسون:

تبعات انتقال سفارت صربستان به بیت المقدس/صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست

مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و دیپلمات سابق درباره انتقال سفارت صربستان در بیت المقدس گفت: صربستان در خاورمیانه وزنه ای نیست، بنابراین سفارت آن نیز در بیت المقدس نیز تاثیر تعیین کننده ای ندارد و تنها دو سه روزی در راستای استفاده انتخاباتی ترامپ تیتر اخبار است.
عبدی در گفت و گو با پرسون :

رابطه با اسرائیل بازی با آتش است

یک کارشناس اسرائیل گفت: رژیم اسرائیل بدون هیچ مشکل و هیچ مانع و فشار اقتصادی و بین المللی و با همه‌ حمایت هایی که می شود، نزدیک به 25 درصد دچار بیکاری و دارای تورم است.
سرلشکر سلامی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما فکر می‌کنید ما در برابر خون برادر شهیدمان یک سفیر زن در افریقای جنوبی را می زنیم؟ ما کسانی را می زنیم که در شهادت این مرد بزرگ مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند.
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نزدیک ده سال است که در بحرین تظاهرات گسترده صورت می گیرد و یک نوع تقابل خونین بین ملت بحرین و حاکمیت صورت گرفته و تا کنون صدها نفر در جریان تظاهرات به شهادت رسیدند و شرایط ناپایداری در بحرین حاکم است.
در دیدار ولایتی با نوری مالکی صورت گرفت:

تاکید بر ضرورت توسعه بیشتر تعاملات ایران و عراق

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، گفت: منطقه غرب آسیا متاثر از روابط برادرانه، نزدیک و مبتنی بر حسن همجواری ایران و عراق است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین دانست که آرمان فلسطین و چندین دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربان گاه انتخابات آمریکا ذبح می‌کند.
کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی حتی توان حمایت و حفاظت از سرزمین های اشغالی را ندارد و هموراه قلب و مرکز استراتژیک خودش مورد حملات نیروهای مقاومت قرار می گیرد.
پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم:

مسلمانان هوشیار باشند

حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را محکوم کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست اخیر گروه‌های فلسطینی استقبال کرد و آن را نشانه هوشمندی رهبران فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان و همدستان این رژیم دانست.
رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با پرسون:

مشروعیت رژیم صهیونیستی نزد انسان های آزاده زیر سوال است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی مشکلش مردم جهان اسلام است مشروعیت و جایگاهی را که در منطقه رژیم صهیونیستی باید کسب می کرد، در طی این سالها به دلیل اینکه اشغالگر و سرکوب گر است و هم به آواره نمودن مسلمان های فلسطینی اقدام کرده و دست از کشتار آنها در نوار کرانه غربی بر نمی دارد مشروعیت این رژیم نزد افکارعمومی جهان اسلام و همه انسان های آزاده در جهان زیر سوال است.