ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

دبیرکل سازمان ملل در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اذعان کرد سهمیه جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.
درخواست عراق از وزارت دارایی:

بدهی ایران را بپردازید

بحران کمبود برق و گاز در زمانی که دمای بیشتر استان های عراق به زیر صفر درجه سانتیگراد رسیده است بار دیگر به این کشور بازگشته است؛ بر این اساس سخنگوی وزارت برق از وزارت دارایی خواست تا بدهی های عراق به ایران بابت واردات گاز را بپردازد.
تحلیل‌گر انقلابی و حامی دولت گفت: کشور‌های منطقه با روسیه و چین روابط بسیار خوبی دارند. روابط این دو کشور با ایران در حوزه نظامی ابعادی وسیع دارد که برخی کشور‌های منطقه هرگز در این سطح با روسیه و چین رابطه نظامی پیدا نخواهند کرد. این موضوع نشان دهنده جایگاه ویژه ایران نزد روسیه و چین در تعاملات بین‌المللی است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به شرح تورم در آمریکا پرداخته و اعتراف کرده است، سیاست فشار حداکثری اکنون به کاخ سفید کمانه کرده و آنها را برای رسیدن به یک توافق با تهران مجبور ساخته است.
قرارداد یا همان تفاهم‌نامه ۲۵‌ساله ایران و‌ چین به مرحله اجرائی‌شدن رسیده است؛ اما خبری از جزئیات آن منتشر نشده و مهر محرمانه بر فضای کلی‌گویی این تفاهم‌نامه سایه افکنده و موافقان و‌ مخالفان برای دفاع یا نقد مفاد آن چیزی در چنته ندارند.
پیش از سفر رئیس‌جمهور به روسیه صحبت‌‌های بسیاری در خصوص این سفر و ابعاد مختلف آن مطرح می‌شد. چنان‌که بسیاری معتقد بودند این سفر می‌تواند موجب تعمیق و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه شود و عده‌ای دیگر بر این باور بودند که این سفر می‌تواند در راستای تحکیم ارتباطات دوجانبه و همچنین همگرایی در مسائل بین‌المللی همچون مذاکرات برجام تلقی گردد.
تحرکات برجامی در کشورهای مذاکره کننده با ایران تعطیل نشده و تاکید دارند موضع ایران معیار تداوم مذاکرات است مانند سخنگوی‌ کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره احیای برجام پاسخ داد.
رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران بیان کرد:روابط تجاری با چین به نفع ما است. اما همه اینها بستگی به این دارد که در این تفاهم‌نامه یا قراردادها چه توافقاتی صورت خواهد گرفت؛ بنابراین اصل موضوع خوب است اما امیدوارم که مفاد این تفاهم‌نامه روشن شود. آن وقت می‌توان در این مورد تحلیل کرد.
چند روز دیگر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برای امضای توافقنامه 20 ساله همکاری با روسیه عازم این کشور خواهد شد. توافقی بلندمدت میان 2 شریک تجاری که می‌تواند زمینه همکاری‌ در حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا سیاست، نظامی و فرهنگی و... را ایجاد کند.
روزنامه آمریکایی نوشت؛

سود بزرگ بادآورده برای تهران

روزنامه آمریکایی نوشت، برای ایران، فرصت‌های مالی و اقتصادی تعامل با کشورهای عرب خلیج فارس بی نظیر است. دبی یک مرکز صادراتی مهم برای ایران و در بحبوحه تحریم‌های مالی و تجاری، راه حیاتی برای اقتصاد جهانی است.
روزهای اخیر شایعاتی در خصوص تحویل سفارت افغانستان در تهران به نیروهای طالبان و انتخاب فرد جایگزین در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه افغانستان به کشورمان در فضای مجازی منتشر شد.