ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگویی مدعی شده است که مقامات روسی از چند هفته قبل در حال آموزش دیدن در ایران برای استفاده از پهپادهایی هستند که به ادعای مقامات دولت آمریکا، روسیه قرار بوده است از ایران خریداری کند.
توییتر سفارت روسیه در ایران نوشت هیأت‌های روس و ایرانی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام و قرار گرفتن آن در مدار را نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط دوجانبه خواندند که به پیشرفت همکاری‌ها در صنعت فضایی منتهی می‌شود.
یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با استناد به گزیده‌های کتابی در دست انتشار، مطرح کرد که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به نتانیاهو درباره تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده بود.
یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل مسائل پادمانی بین ایران و آژانس را یکی از مهمترین موانع بر سر راه توافق دانست.

بنابر گفته یعقوب رضازاده، یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، باتوجه به اینکه رفع اختلافات داخلی به نفع مردم عراق است، ایران برای حل این اختلافات آماده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش آماده است بر اساس متن ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا، «به سرعت» توافقی را برای احیای برجام امضا کند.
پس از پنج ماه تعلیق مذاکرات وین، مرحله جدید گفت‌وگوها از پنجشنبه (4 آگوست / 13 مرداد) با حضور هیات‌های سیاسی ایرانی، اروپایی، روسی، چینی و آمریکایی از سر گرفته شد و پس از روز گفت‌وگو دیروز -دوشنبه- پایان مذاکرات اعلام و هیأت مذاکره کننده کشورمان به تهران بازگشتند. با این وجود، بنابر اعلام وزارت امور خارجه، و رایزنی‌ها با مورا و سایر طرف‌ها ادامه خواهد داشت.
سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکراتی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد افزود که دست‌یابی به توافق نهایی به تصمیم مشارکت کنندگان بستگی دارد.
پس از آنکه نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد، نماینده امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.
وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به ازسرگیری مذاکرات وین، گفت که این کشور از احیای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند.
نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل متحد مدعی شد که «عملکردهای ایران، خطر اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را تشدید می‌کند».
هیات دیپلماتیک روسیه در دهمین کنفرانس بازبینی پیمان منع اشاعه هسته‌ای در سازمان ملل، با اشاره به تعهد مسکو نسبت به توافق هسته‌ای، بر ضرورت احیای این توافق در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.