ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اظهارات اخیر ترامپ عمق درنده‌خویی رییس‌جمهور آمریکا را به خوبی نشان داد، تاکید کرد: این توهین‌ها نه تنها تاثیری در رسیدن دولت آمریکا به اهدافش ندارد بلکه ملت ایران را در راستای مقاومتی که باید داشته باشند، متحدتر و آگاه‌تر خواهد کرد و موجب می‌شود آنها بهتر از گذشته در برابر زورگویی‌های آمریکا بایستند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نتیجه برجام برای ما باخت و برای طرف مقابل برد بود، گفت: تکیه به بیرون برای بهبود وضعیت اقتصادی، بنیه اقتصادی را در داخل ضعیف و در مقابل هجمه‌های بیرونی آسیب‌پذیر می‌کند.
معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: این ارتش خیلی بزرگ و غیرقابل شناسایی است که در زمان ضربه زدن دشمن نمی‌داند از کجا خواهد خورد و اگر بخواهد غلطی بکند نمی‌داند از کجا می‌خورد چراکه از همه طرف دچار ضربه شده و هرلحظه از یک جایی از دنیا خبری برایش خواهد آمد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های داخلی، سیاسی، بین‌المللی و حقوقی برای مقابله با اقدامات جنایت‌کارانه آمریکا استفاده کرد چرا که امریکا با فشار حداکثری به دنبال تحمیل مزاکره با ایران است.
پایگاه روزنامه «ایندیپندنت»، در خبری فوری درباره این اظهارات ترامپ نوشت او هنگام صحبت کردن درباره ایران در برنامه رادیویی «راش لیمبو» (یکی از مجری‌های محافظه‌کار برنامه‌های رادیویی) از الفاظ رکیک استفاده کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه از ابلاغ اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به اصابت گلوله و راکت های شلیک شده به داخل کشور به دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان خبر داد.
بهشتی پور در گفتگو با پرسون عنوان کرد:

بی کفایتی مدعیان دروغین مدیریت افکار جهانی

کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه تهران گفت: بی مدیریتی در نوع اطلاع رسانی امریکایی ها را که ادعای مدیریت افکار جهانی دارند در این زمان کاملاً مشخص می‌شود که حتی نمی توانند موضوعی که مربوط به رئیس جمهور کشور امریکا است را مدیریت کنند.

۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشور‌های غربی علیه برخی کشور‌های مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.
کارشناس دفاعی و امنیتی گفت: نکته مهم دفاع مقدس در کنار حضور مردمی، هدایت ها و فرماندهی حضرت امام و نقش جوانان، «راهبرد نظام اسلامی» بود زیراکه با توجه به تحریم ها نیاز به تولید و خودکفایی داشتیم و این راهبرد از همان روزهای آغازین تحریم شروع شد.

یک کارشناس غرب آسیا گفت: روابط دو کشور ایران و عراق می‌تواند بسیاری از مشکلات دو طرف را برطرف کند و همگرایی در کشورهای غرب آسیا از مواردی است که مورد خوشایند آمریکا نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتقادات روزنامه کیهان به آیت‌الله سیستانی هم تصریح کرد: این موضع ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته است که مرجعیت در ایران و عراق حافظ صلح امنیت و ثبات دو کشور بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ و نقض آشکار حقوق مردم فلسطین عنوان کرد و گفت: این اقدام علاوه بر گسترش ناامنی و ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه، موجودیت کشورهای سازش کننده را نیز با خطر جدی مواجه خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر امروز وزیر امور خارجه عراق به ایران و دیدار با محمد جواد ظریف خبر داد.
وزیر امور خارجه کشورمان، تاکید کرد: روسیه از دوستان راهبردی ایران است بنابراین رایزنی و مشورت نزدیک بین مقامات دو کشور امری مهم و مورد نیاز است.