کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

نمایندگان دولت، کارفرما و کارگر در جلسات چندساعته مشغول بحث درباره این مسئله هستند که هزینه معیشت یک خانوار کارگری چقدر است و پیش‌نیاز بحث درباره سایر مسائل مرتبط با دستمزد و البته تعیین میزان افزایش آن بیش از هر چیز متکی به همین توافق بر هزینه معیشت خواهد بود.
عضو کمیته مزد و عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران درباره جلسه امروز شورای عالی کار گفت: توافق بر روی کلیات و مبنای محاسبه سبد معیشت صورت گرفته است اما هنوز توافقی روی مبلغ نهایی انجام نشده است.
بحث درباره تعلل وزارت کار و شورای عالی کار در تعیین سبد حداقل معیشت درحالی مطرح می‌شود که دولت‌ها همه‌ساله و صرف‌نظر از گرایش و وزیری که در راس کار است، معمولا برای کشاندن مذاکرات به روزهای آخر اسفند، در این امر تعلل می‌کنند، اما به نظر می‌رسد امسال سبد حداقل معیشت بسیار دیرتر از سال‌های قبل درحال نهایی شدن باشد و تعیین تکلیف آن به دهه سوم اسفندماه امسال موکول شده باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

لزوم ورود بخش خصوصی به زنجیره‌های تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بخش خصوصی باید وارد زنجیره های تولید شود تا هم تولید افزایش یابد و هم ارزش افزوده بیشتر شود.
نماینده کارگران در شورای عالی کار با تشریح جزئیات جلسه دیروز این شورا گفت: با توجه به پیشنهاد یکی از نمایندگان کارگران برای افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد، مقرر شد وزیرکار مکاتباتی با هیأت دولت برای این موضوع داشته باشد.
نماینده کارگران در شورای عالی کار با تشریح جزئیات جلسه دیروز این شورا گفت: با توجه به پیشنهاد یکی از نمایندگان کارگران برای افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد، مقرر شد وزیرکار مکاتباتی با هیأت دولت برای این موضوع داشته باشد.
در راستای مصوبه جدید وزارت کار کارفرمایان می‌توانند قرارداد کارگران را با بهانه «قصور در انجام وظایف» یا «نقض آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه بعد از دریافت تذکر کتبی» یک جانبه فسخ و کارگر را از کار اخراج کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: بازنشستگان و وظیفه‌بگیرانی که به آنان عائله‌مندی تعلق می گیرد مبلغ ۷۰۰هزار تومان و همچنین بازنشستگان و وظیفه‌بگیرانی که بر اساس تعاریف مندرج در سیستم احکام صندوق به آنان حق اولاد پرداخت می شود به ازاء هر فرزند مبلغ ۳۰۰هزار تومان برای آن‌ها محاسبه و پرداخت می شود.
مطابق رسم نانوشته ای هر ساله دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال تعیین می شود و این مسئله موجب نارضایتی نمایندگان کارگری است. امروز و فردا جلسات مزدی برگزار می شود, آیا عدد و رقم سبد معیشت تعیین می شود؟
جایزه معتبر استیوی (Stevie) که به نام اسکار جوایز دنیای کسب و کار شناخته می‌شود امشب از ساعت 19:30 به وقت ایران در منطقه رأس الخمیه امارات اهدا خواهد شد.
خاطره استاد رضایی رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران:

بانوان تعاونگر کشور کرسی مطالبه گری ندارند

با وجود اماری قابل توجه از وجود تعاونیهای بانوان در سطح کشور، ولی متاسفانه با برخورد سلیقه ای و عدم شناخت تخصصی از بخش، شاهد اسیب جدی در حوزه تعاونیهای بانوان  هستیم.
طبق اظهارات وزیر اقتصاد، دستمزد منطقه برای مذاکرات مزد ۱۴۰۳ منتفی شده است؛ حالا شرکای اجتماعی باید طبق روال سال‌های قبل برای تعیین حداقل دستمزد مبنای قانون کار وارد چانه‌زنی شوند.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل حقوق دستمزد را نه دولت و نه وزارت کار مشخص نمی‌کند شورای عالی کار که متشکل از نمایندگانی از جامعه کارگری، کارفرمایی و سه نمایندگان دولت است‌، مشخص می‌کند.
نیروی کار هلدینگ های بخش خصوصی، کارخانه جات ، بازار ها و... به تنهایی بخش عظیمی از جامعه را در بر میگیرند که میتوان سهم عظیمی از مشارکت را رقم بزنند، اما پای کار آوردن قشر کسبه و کارگر نیاز به انجام کار درست دارد!