راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بازار مسکن به‌عنوان محلی که خانوارها «گران‌ترین و ضروری‌ترین» کالای مصرفی خود را از آنجا تامین می‌کنند، در یک دوراهی قرار گرفته است؛ «حل معادله برجام» یا «تداوم وضعیت فعلی» می‌تواند بیش از هر متغیر (عامل) دیگری جهت این بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.
پرواز هواپیمایی معراج که از ساعت ۱۲ فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد تبریز ترک کرده بود، به‌دلیل ایجاد دود و بوی نامطبوع در کابین هواپیما، مجددا به فرودگاه مهرآباد بازگشته و با گذشت دو و نیم ساعت از زمان اولیه پرواز، مسافران هنوز در فرودگاه مهرآباد حضور دارند و به آنها اعلام نشده که علت این موضوع چه بوده است.
وزن اجاره‌بها در سبد هزینه خانوارهای شهری افزایش پیدا کرد. اطلاعات مربوط به سطح مخارج سالانه خانوارهای ساکن در ۳۱استان کشور در سال۱۴۰۰ و همچنین متوسط اجاره‌بها در هر استان نشان می‌دهد، سال گذشته هزینه تامین مسکن دست‌کم برای مستاجرها از «سقف متعارف جهانی» فراتر رفت. این اضافه‌وزن ناشی از دو عامل اصلی موثر بر تورم اجاره - جهش قیمت مسکن و کنترل دستوری اجاره‌بها- رقم خورد که نتیجه‌اش، افزایش جمعیت اجاره‌نشین‌ها در مناطق شهری بوده است. سهم اجاره‌بها در سبد هزینه خانوار در ابتدای دهه۹۰ به میزان یک‌پنجم هزینه‌ها بود.
کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار پس از احیا برجام می‌گوید: اگر برجام احیا شود باید در تمام زمینه‌ها و بخش‌های اقتصادی شاهد اثرات آن باشیم و بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
قرار بود با افزایش سقف وام مسکن، قدرت خرید مردم در بازار مسکن افزایش یابد اما اکنون با وام ۴۸۰ میلیون تومانی تنها می‌توان ۷.۸ مترمربع مسکن را خریداری کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در روزهای منتهی به اربعین که زائران قصد سفر به عراق دارند، پیش‌فروش بلیت اتوبوس نداریم و تمام بلیت‌ها روزفروش خواهد بود.
آنطور که برخی متقاضیان در نقاط مختلف کشور می‌گویند پس از ثبت نام در سامانه وزارت راه و شهرسازی و معرفی آنها از سوی این وزارتخانه به سیستم بانکی، بانک‌ها به این بهانه که هیچ ابلاغیه و بخشنامه‌ای در این زمینه به آنها اعلام نشده از پرداخت وام اجاره خانه امتناع می‌کنند.
در شرایطی که تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از اوایل خردادماه امسال ابلاغ شده، برخی بانک‌ها به بهانه نداشتن ابلاغیه و بخشنامه از پرداخت این وام خودداری می‌کنند. برخی مستاجران هم می‌گویند که بانک به آنها گفته کپی سند خانه یا خودرو متعلق به خود را بیاورید تا بدانیم توانایی پرداخت اقساط وام اجاره را دارید.
به اعتقاد یکی از مشاوران املاک، تا حدود 10 روز پیش بازار روال عادی خود را طی می‌کرد و خریدار به صورت معمول مراجعه می‌کرد اما دقیقا از زمانی که قیمت دلار همزمان با اخبار توافق احتمالی، روند کاهشی پیدا کرد، مشتریان و مراجعه کنندگان نیز کاهش قابل توجه داشتند.
آمار به‌روزرسانی شده درباره فاصله درآمدی خانوارها با کلید خانه، نشان‌دهنده کاهش مدت زمان انتظار خانه‌‌اولی‌‌ها برای خرید مسکن در سال۱۴۰۰ است. بررسی‌‌هایی با استناد به آمارهای رسمی منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران درباره تغییرات درآمد‌‌ها وهزینه‌های خانوارهای ایرانی در سال۱۴۰۰ نشان می‌‌دهد، مدت زمان انتظار خانوارهای ایرانی با لحاظ متوسط درآمد سالانه خانوارها و همچنین براساس میانگین قیمت مسکن در کشور در سال گذشته، به ۳۱سال رسیده است. این میزان در سال۹۹ برابر با ۳۶ سال بود.
پرواز امروز نجف - تهران در فرودگاه امام خمینی (ره) با درگیری همراه بود که بر اساس تصاویر منتشر شده بین میهماندار و مسافران صورت گرفته است که هواپیمایی قشم ایر اعلام کرد: این درگیری از سوی مهمانداران صورت نگرفته است.
وابستگی ارزی و تحریم و یا غیر فنی و پائین نگاه داشتن میزان عرضه صندلی در فصل تابستان به عنوان دوره زمانی پر تقاضا، نشان از آن دارد که به دنبال ایجاد التهاب تقاضا و نهایتاً فروش بلیط پرواز با حداکثر نرخ تصویب شده هستند.
طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته کمبود بلیت قطار مشکلاتی برای مسافران در سفرهای ریلی ایجاد کرده است. مشکلی که به اعتقاد کارشناسان دلایل متعددی دارد.
در پی تأخیر بیش از ده ساعته چندین پرواز تهران- بغداد و تهران - نجف شرکت آتا که با سرگردانی مسافران در فرودگاه بغداد و فرودگاه امام خمینی (ره) و نجف همراه شد این شرکت به بازگرداندن 30 درصد مبلغ بلیت به عنوان جریمه تاخیر و اهدای بلیت رایگان سفر به مشهد به مسافران مکلف شد.