کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

دولت و مجلس در اقدامی هماهنگ برای عبور از تنش آبی در طول برنامه هفتم به این نتیجه رسیده‌اند که تامین آب بخش صنعت به‌ویژه صنایع بزرگ از منابع آب‌های متعارف با اجازه وزارت نیرو آن‌هم به‌صورت موقت انجام و از محصولات کشاورزی آب‌بر هم در ۵سال آینده مالیات گرفته شود.
بر اساس آمار جدید گمرک صادرات محصولات لبنی در ۷ ماهه سال جاری در مقایسه با سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد و از لحاظ ورزنی ۱۶.۵ درصد افزایش یافت.
در ایران، تأخیر در ابلاغ نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی اساسی توسط دولت، باعث نگرانی کشاورزان و تولید مفرط برخی محصولات و کمبود مواد غذایی دیگر می‌شود. تناوب کشت و مدیریت بهبود یافته بخش کشاورزی می‌توانند به حل این مشکلات کمک کنند.
فصل برداشت زعفران در پاییز است؛ اوایل آبان‌ماه تا اواخر آذرماه. طلای سرخی که در برخی از استان‌ها کشت می‌شود و همه ما اصلی‌ترین تولیدکننده زعفران در کشور را که خراسان‌رضوی است، می‌شناسیم.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: بارش مطلوب باران در تابستان و پاییز امسال، آب و هوای مناسب در کنار اجرای توصیه فنی از سوی باغداران موجب افزایش باردهی درختان مرکبات استان و پیش‌بینی تولید ۳۰ درصدی محصول در مقایسه با سال قبل شد.
آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید گندم کشور، نه‌تنها از تامین کل نیاز نانوایی‌های کشورحکایت دارد بلکه نشان می‌دهد دولت در تشویق کشاورزان به کشت گندم و تحویل آن به دولت، عملکرد درخشانی داشته است.
مجری طرح خودکفایی گندم با بیان اینکه، ۱۶۵۰۰ میلیارد تومان از باقی مانده مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، گفت: بقیه مطالبات هم تا پایان مهر واریز می‌شود.
رییس شورای تامین دام کشور از افت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله و همچنین کاهش ۱۵ تا ۱۸ هزار تومانی نرخ دام زنده با ورود دولت در پی افزایش حجم واردات به بازار در روزهای اخیر خبر داد.
قرار نیست مردم ایران هر کالایی را با هردرجه کیفیتی؛ به صرف اینکه مثلا تنظیم بازاری است و بهای آن مقداری از بهای بازارکمتراست، دریافت کنند ودم برنیاورند.
مدیرکل نظارت و بازرسی بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ کمبودی در تامین شکر وجود ندارد و بازار به ثبات رسیده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت که عرضه لاشه گوساله برای تعادل بخشی گوشت قرمز در همه میادین میوه و تره بار تهران از فردا آغاز می‌شود.
دولت ۴۵ هزارمیلیارد تومان به گندمکاران بدهکار است که با وجود آنکه قرار بود خرید گندم نقدی باشد اما الان در پرداخت نسیه هم بدعهدی می‌کند.
رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن از عرضه تخم مرغ درب واحدهای تولیدی با قیمت مصوب سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون تخم مرغ در بازار مصرف با قیمت شانه ای ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تولیدکنندگان برای ادامه تولید همچنان در انتظار اعلام نرخ جدید مصوب تخم مرغ هستند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اسناد بالادستی برنامه ریزی شده است که در تولید ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر به خودکفایی برسیم.