کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

اخیرا رئیس سازمان بازرسی کل کشور - آقای خدائیان- در حضور رئیس محترم قوه قضائیه پرده از فساد سازمان یافته‌ای در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی برداشت.
اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در نامه ای به معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به ادعای وی مبنی بر اینکه هیچ تخلفی در ماجرای آریو تجارت سهیل و واردات نهاده های دامی صورت نگرفته و همه چیز قانونی بوده است، ۹ تخلف این وزارتخانه را در ماجرای مذکور برشمرد.
براساس آمار ارائه شده از شورای بین‌المللی غلات، قیمت گندم صادراتی در بازارهای جهانی، در یک سال اخیر با افزایش ۴۲ تا ۷۶ درصدی همراه شده است.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جدید سبوس را اعلام کرد.
سهراب سهرابی با بیان اینکه در مدت مشابه سال زراعی گذشته دو میلیون و ۶۹۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی شده بود اظهار داشت: تاکنون بابت خرید تضمینی گندم، مبلغ ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول معادل ۷۵ درصد طلب کشاورزان به حساب‌شان واریز شده و مابقی پول آنان از طریق تامین نقدینگی پرداخت می‌شود.
نمایندگی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، در مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی که به میزبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، حضور یافت و در این رویداد بر تعهد خود برای ترویج مدیریت پایدار زمین و احیای اراضی تخریب شده تاکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید درآمدهای حاصل از صادرات مواد غذایی و نقش غیرقابل انکار صنایع غذایی در اشتغال‌زایی موجب شده، تا این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم در رشد اقتصادی کشورها، مورد توجه جدی قرار گیرد.
تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۲۸ تن نهاده دامی (ذرت، جو و کنجاله سویا) وارد کشور شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همزمان با سالروز تأسیس جهاد سازندگی و آخرین روز هفته جهاد کشاورزی، بر اهمیت اقتصاد پایدار و نقش امنیت غذایی به منظور تحقق این مهم در تمامی بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی تاکید کرد.
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته فرصت طلایی صادرات شیرخشک را از دست دادیم، گفت: تصمیم گیری نهایی در حوزه صادرات و حذف تعرفه باید بر عهده وزارت جهاد باشد.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین گزارش خود در مورد چشم‌انداز تولید مواد غذایی در سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی کرد در سال جاری زراعی، تولید غلات در ایران ۳۴ درصد افزایش یابد.

سید جواد ساداتی نژاد گفت: در مورد خرید تضمینی دام زنده یعنی گوشت قرمز نیز همین مسیر در هفته آینده با برداشتن گام‌های موثری پیگیری و محقق خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارکرد: درحال‌حاضر برای تامین هیچ کدام از کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و تنها تا به امروز بیش از سه میلیون تن از گندم کشاورزان داخلی را خریداری کرده‌ایم و این روند ادامه دارد.
پرسون از افزایش قیمت مهم ترین کالای اساسی گزارش می دهد؛

حذف برنج از سفره اقشار کم درآمد / برنج هندی کیلویی 40 هزار تومان

برنج به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای اساسی در کشورما به حساب می آید، که به دلیل آب و هوای مناسب در سه استان شمالی کشور شرایط تولید برنج مهیاست، اما به دلیل افزایش جمعیت و صادرات برنج داخلی این محصول کفاف بازار داخلی را نمی دهد، به همین منظور واردات برنج از سوی دو کشور هند و پاکستان صورت می گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مرکز نوآوری صنعت غذا در محل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران، انجام فعالیت‌های نوآورانه در صنعت نان با هدف ارتقای کیفیت، فرآوری و غنی‌سازی این ماده مهم غذایی را مورد تأکید قرار داد.
آثار سیاست‌های دولت سیزدهم در حذف ارز ترجیحی برای واردات محصولات کشاورزی و انگیزه پیدا کردن تولیدکنندگان داخلی، افزایش چشمگیر نرخ خرید تضمینی و ترغیب کشاورزان به کاشت بیشتر، در گزارش سازمان جهانی فائو نیز انعکاس پیدا کرده است.