کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مسعود محمدیان مدیرکل اداره کل دامپزشکی استان تهران در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، درباره ذبح دام‌های آلوده و ذبح در شرایط غیر بهداشتی و شیوع بیماری‌های تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم هشدار داد.
‎در گفتگوی پرسون با سمیه رفیعی مطرح شد؛

‎ضعف در صنعت شیلات / ظرفیت بالا، بهره وری کم

‎ایران از معدود کشورها در جهان است که از نعمت آب های آزاد برخوردار است؛ در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس موقعیت منحصر به فردی برای تولید شیلات وجود دارد؛ اما آن طور که باید این نعمت خدادادی برای تامین مواد غذایی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
دولت و مجلس به دنبال ساماندهی بازار اجاره هستند. در این زمینه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تعیین سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در تهران به میزان ۲۵ درصد و دیگر شهرها به میزان ۲۰ درصد به تایید سران قوا رسید.
دستورالعمل اشاره شده در راستای توسعه و ترویج شیوه‌های تأمین مالی زنجیره‌ای بخش کشاورزی در ۱۱ ماده و ۱ تبصره با همفکری بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی، صاحب‌نظران و کارشناسان، تهیه و به تصویب بانک مرکزی رسیده است.
حداکثر دوران پرورش مرغ گوشتی 50 روز است؛ اگر در این مدت ترازنامه کسب و کار آنها منفی باشد بدون تردید در جوجه ریزی بعدی تجدید نظر می‌کند.
بررسی‌ها در بازار نشان می‌ دهد که نرخ هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی در هفته گذشته ۲۲۴ هزار تومان بود که امروز در ابتدای فصل تابستان نرخ این محصول به ۱۸۰ تا ۱۸۹ هزارتومان رسیده است یعنی کاهش بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان را داشته است.

خرید تضمینی گندم در ۳۱ استان کشور با ۳۱ درصد رشد نسبت به بهار سال گذشته، از ۳ میلیون و ۶۶۳ هزار تن فراتر رفت.