کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

فعالان بازار برنج اعتقاد دارند با افزایش فرایند برداشت از هفته آینده، می‌توانیم شاهد افت قیمت‌ها در شمال کشور و بازار باشیم.
از آنجایی که تولید چهار محصول لبنی تنظیم بازاری کاهش یافته، مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، از تولید و توزیع لبنیات تنظیم بازاری از هفته آینده خبر داد.
در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای خودکفایی مجدد در تولید گندم خبر می دهد، کارشناسان مولفه های بسیاری از جمله پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران را در این مساله موثر می دانند.

رییس شورای تامین دام کشور:

۳ میلیون راس دام کشور ضعیف شدند

رییس شورای تامین دام کشور گفت: ضریب گوشت دام ضعیف به ۲۸ درصد رسیده است که باید این دام ضریب گوشتش به ۴۳ درصد برسد. فقر مرتع، گرما، بی آبی و گران بودن خوارک دام سبب این وضع شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به عرضه زیاد و کاهش تقاضا برای مرغ در بازار مصرف گفت: این مسأله منجر به افت قیمت مرغ و زیان تولیدکنندگان شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به بی‌توجهی به ظرفیت بخش خصوصی در واردات برنج، گفت: ستاد تنظیم بازار کشور بدون حضور تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل جلسه می‌دهد و به جای استناد به گزارش‌های مستند و واقعی تشکل‌ها و بخش خصوصی، از گزارش‌های دوایر دولتی که برپایه آمار مقطعی، غیرمتمرکز و با تاخیر تهیه شده است، استفاده می‌کند.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تاکید کرد و گفت : مباحث آموزشی و ترویجی در روند خصوصی‌سازی، بخصوص در اراضی تجمیعی که دارای چندین بهره‌بردار است، به منظور توجیه و اعتمادسازی بهره‌برداران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران بیان کرد: نه تنها هیچ کمبودی در تامین مرغ نداریم بلکه با مازاد آن نیز مواجه هستیم.
خرید تضمینی گندم از چهارم فروردین ماه در مناطق جنوبی کشور آغاز شده و در حال حاضر که تمام استان‌ها درگیر عملیات خرید این محصول شده‌اند، میزان خرید گندم از ۵ میلیون تن عبور کرده است.
علی بهادری جهرمی  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به هفته تامین اجتماعی گفت: خدا را شکر در سالی که گذشت و در ماه‌های اخیر دولت توانست گام‌های موثری را بردارد. این سازمان امسال توانست برخلاف گذشته که برای دادن حقوق از بانک مرکزی استقراض می‌کرد از آذر ماه بدون نیاز به این کار پرداخت‌هایش را انجام‌ دهد.

معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح خرید تضمینی گندم تاکنون، بیش از ۴.۵ میلیون تن از این محصول از کشاورزان تحویل گرفته شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

گوشت قربانی تا ۲۴ ساعت مصرف نشود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای جلوگیری از بروز بیماری های احتمالی با دام گوشت قربانی تازه ذبح شده تا ۲۴ ساعت و جگر تا ۴۸ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری و بعد مصرف شود.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: صادرات تخم مرغ به صورت محدود به کشور افغانستان در حال انجام است.

گندم از جمله هفت قلم کالای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که طی سال های اخیر حجم واردات آن نیز قابل ملاحظه بوده است؛ از اردیبهشت سال جاری واردات عمده کالاهای اساسی با ارز ترجیحی از دستور کار دولت خارج شده و در سامانه نیما تامین ارز می شود.