اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

سازمان ملل در گزارش خود از شرایط اقتصاد دنیا در ۲۰۲۲ اعلام کرد موج‌های جدید همه‌گیری کرونا، چالش‌های موجود در بازار کار، اختلال‌های به‌وجودآمده در زنجیره عرضه و بالا رفتن تورم روند رشد اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آینده میلادی را کند خواهد کرد.
قیمت سکه روز گذشته نزول را تجربه کرد اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران نرخ سکه را برای امروز پنج شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ چگونه پیش‌بینی کرده اند؟
یک کارشناس اقتصادی گفت: برخی سیاست ها در دولت نشان از آن دارد که قرار است با حذف ارز 4200 مساله را حل کنند. این تصمیم دقیقا همان استمرار سیاست های قبلی است که نسبت به اجرای این سیاست هشدار میدهم.
شکل اصلی در جامعه ایران سیستم تأمین اجتماعی ناکارآمد است و این لزوماً به معنی سازمان تأمین اجتماعی نیست، بلکه همین کمک‌هایی که بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید، بنیاد 15 خرداد و سایر بنیادهای عام‌المنفعه دارند باید سازمان‌دهی شود.
ارز 4200تومانی در سال97 و بعد از خروج آمریکا از برجام، موردتوجه قرار گرفت و ابتدا تمام کالا‌ها را مشمول می‌شد ولی بعد از مشاهده خروج منابع ارزی از کشور به 25قلم از کالا اختصاص یافت تا اینکه در سال‌های اخیر به پنج قلم کالا تخصیص یافت.
سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی با هدف کنترل قیمت کالاهای اساسی اجرایی شد؛ اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد هدف کنترل قیمت با ارز ارزان محقق نشده است.
این دو نوع اسکناس تفاوت‌های ظاهری دیگری غیر از رنگ دارند که این تفاوت‌ها شامل تغییر فونت عدد ۱۰۰ به صورت متفاوت در قسمت بالا، پشت و روی اسکناس‌ها، قرار دادن یک خط آبی پهن جهت افزایش امنیت در وسط اسکناس و تصویر بنجامین فرانکلین بدون دایره و حاشیه‌ است.
شرایط سخت اقتصادی امان مردم را بریده است. اینکه ایرانیان انسان‌های منعطفی هستند و می‌توانند در سخت‌ترین شرایط زندگی‌شان را مدیریت کرده و آبرومندانه زندگی کنند حکایت مفصلی است که در یک بحث کارشناسانه باید به آن پرداخت. اما اینکه در این شرایط اقتصادی مسوولی بخواهد شرایط سخت و هزینه‌های بالا را پایین جلوه دهد یا اصلا نسبت‌به آن آگاهی لازم نداشته باشد جای تاسف دارد.
چارلز کورزمن در کتاب «ناگهان انقلاب» می‌نویسد «وضع اقتصادی در سال‌های57- 1356 رو به بهبود داشت. چنانکه نشریه معتبر فصلنامه بررسی اقتصادی ایران که در لندن منتشر می‌شد، می‌نویسد که رشد اقتصادی احتمالا پرشتاب خواهد بود... و باید شاهد حدود 10 درصد رشد اقتصادی باشیم... .
وزیر اقتصاد اعلام کرد: ان شاءالله در ابتدای خرداد ۱۴۰۱ مجموعه دستاوردهای این نشست ها، منتج به خروجی اصلاحی و تدوین پیش نویس اصلاح سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به شکلی خواهد شد که همزمان به رشد و کارایی و عدالت اجتماعی در مسیر واگذاری‌ها نیز منجر شود.
پژوهشکده آمار به‌عنوان بازوی پژوهشی مرکز آمار ایران پیش‌بینی خود از کف و سقف رشد اقتصادی۱۴۰۰ را به‌روز کرد. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی سال۱۴۰۰ در یک سناریوی خوش‌بینانه به ۲/ ۶درصد می‌رسد؛ اما در یک سناریوی بدبینانه نیز رشد اقتصادی مثبت و در سطح ۹/ ۳درصد خواهد بود. از نگاه کارشناسان، رشد اقتصادی بدون نفت در۱۴۰۰ در یک بازه ۷/ ۲درصد تا ۷/ ۴درصد قرار خواهد گرفت
با توجه به اینکه در سال‌های اخیر نگاه تهدیدمحور به مهاجرین مانع استفاده از سرمایه خارجی شده است، تصویب لایحه «تشکیل سازمان مهاجران خارجی» می‌تواند موجب تشدید وضع موجود و خروج سرمایه شود.
سایه گرانی‌ها بر سر مردم و شمشیر استیضاح بر سر خاندوزی؛ این حال و روز این روزهای اقتصاد کشور و وزیر آن است؛ حتی اگر سخنگوی دولت در توییتی به دفاع از احسان خاندوزی و عملکرد او پرداخته باشد و با این کار بخواهد فرصت بیشتری برای وزیر طلب کند.
چند روز پیش یکی از دوستان نکته مهمی را پرسید که پاسخ دادم و مشروح آن را در اینجا تقدیم می‌کنم.
یکی از اظهارنظرهایی که در چند هفته اخیر از سوی وزیر کار دولت سیزدهم به دفعات شنیده شده ایجاد 217 هزار شغل در چهار ماهه استقرار دولت است آن هم با تسهیل در صدور مجوز کسب‌وکارها، اما باید توجه داشت که با اینکه یکی از مولفه‌های لازم برای ایجاد اشتغال تسهیل در صدور مجوز‌های کسب‌وکار است دولت سیزدهم صدور مجوزها را افزایش داده که این در تضاد با ادعای وزیر کار است، از طرفی باید منتظر باشیم تا دولت بگوید که این تعداد مشاغل اعلام شده در کجا و با چه حمایت‌هایی ایجاد شده و چه مقرراتی را برای آنها تسهیل کرده که آنها توانسته‌اند این مشاغل را راه‌اندازی کنند آن هم وقتی هدف‌گذاری دولت مشاغل خانگی و روستایی بوده است.
معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: با ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت برای تامین ارز کالاهای اساسی اقدام به خرید از سامانه نیما می‌کند و این کار منجر به چاپ پول و تحمیل تورم به مردم می‌شود.
پشت پرده ماجرای استعفای مهرداد ارونقی هرچه هست، اما ظواهر امر نشان می‌دهد، مدیریت شفاف آقای معاون خیلی به مذاق وزیر تازه کار اقتصاد خوش نیامده و تصمیم گرفته که او را از سر راه خود بردارد. وزیری که انتصابات پرحاشیه و بدون ضابطه‌اش موجب شده تا در ماه‌های اخیر موجی از انتقادات علیه او به راه بیافتد.
وزیر اقتصاد خبر داد:

تسهیل روند پرداخت وام به مردم

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در هفته آینده موضوع اعتبارسنجی و جایگزینی نظام فعلی انجام می شود عنوان کرد: این موضوع موجب نارضایتی افراد شده و بسیاری را از دریافت وام محروم کرده است.
رونق تولید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف ‌اقتصادی، مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد نگاه سیاستگذار به رونق تولید، بیش از آنکه آینده‌نگر و رو به جلو باشد، بر احیای تولید تاریخ‌گذشته متمرکز است. اصرار به بازگشایی برخی از کارخانه‌ها و تولیدات که در گذشته فعال بوده اما در حال حاضر صرفه اقتصادی برای تولید ندارند، منابع و انرژی را به هدر خواهد داد.