محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

وزارت بهداشت مخالف تغییر شاخص‌ها بود و وزارت آموزش و پرورش با دلایل و مقالات و گزارش‌هایی در مقام مقایسه شاخص‌های ایران با سایر کشورها برآمده و معتقد بود که این شاخص‌ها باید بالا بروند تا بر اساس آن بتوان مدارس را تعطیل کرد.
معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: مراکز نگهداری از گونه‌های جانوری زنده تحت تملک شهرداری تهران، در داخل برخی بوستان‌های شاخص و در مقیاس کوچک‌تر از باغ وحش، احداث شده است.
درخصوص حل مشکل آلودگی هوا علاوه‌بر اینکه تجربه بسیاری از کشورها و شهرهای آلوده جهان در مبارزه علمی و اتخاذ تصمیمات بجا، اثرگذار و پایدار در دسترس و تا حد زیادی قابل تکرار است، یک تجربه مهم و نزدیک در داخل نیز پیش روی ما قرار دارد که به همه ثابت می‌کند مهم‌تر از یک بزرگی یک معضل و مشکل، سطح اراده و جدیّت ما و نحوه تعامل درست و مسئولیت‌پذیرانه و جذب همه پتانسیل‌ها در برخورد با آن است.
براساس تحقیقات و بررسی‌های اولیه میدانی محیط‌بانان اداره محیط‌زیست دماوند تهیه فیلم را با توجه به آشنایی با زیستگاه‌ها از سطح شهرستان تأیید نکردند.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای تهران هم اکنون با میانگین ۱۵۷ در شرایط ناسالم برای همه است. ۲۹ ایستگاه در شرایط آلوده قرار دارند که از این تعداد ۲۲ ایستگاه در وضعیت قرمزرنگ است.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: غیرحضوری شدن مدارس با رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به عدد ۱۵۰ مصوب هیأت وزیران است و برای تغییر آن باید کمیته‌ای متشکل از ۳ وزارتخانه و یک سازمان تصمیم بگیرد، نه اینکه بیاییم صورت‌مسأله را پاک کنیم.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: هر چه که در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هرچه که به سلامت مردم آسیب برساند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود.
مرگ های زودرس و افزایش شمار بیماران مبتلا به سرطان به ویژه سرطان خون و ریه از جمله مخاطرات هوای آلوده است که به گفته متخصصان در صورت عدم رفع معضل هوای آلوده،هر روز دامنه فراگیری آن گسترده تر هم می شود.
هوای تهران دوباره ناسالم شد و البته دیگر برای مردم تفاوتی ندارد که برای گروه‌های حساس ناسالم شده باشد یا برای همه؛ به نظر می‌رسد که این تداوم‌های خاکستری، نوعی عادت و روزمرگی را با خود برای شهروندان به دنبال داشته. هوای نقاط کشور هم تعریفی ندارد.
هرچند که در پی روزهای آلوده پاییز و زمستان امسال، بارها از سوی مسئولان مساله مازوت‌سوزی در تهران تکذیب شده است،‌ اما براساس آنچه که مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس اسبق سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌گویند، گازوئیل مصرفی کیفیت نگران‌کننده‌ای دارد و چندان با مازوت‌سوزی فرقی ندارد.
سموم شیمیایی بر سلامت انسان‌ها از دو طریق تاثیر میگذارند؛ نخست اثرات مضر سموم و کودهای شیمیایی بر سلامتی کاربران و دوم تاثیر باقی مانده‌ی این مواد در محصولات غذایی بر سلامت مصرف کنندگان.