سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

پایگاه خبری تایمز او اسرائیل از انتصاب یک زن به عنوان رئیس بخش ایران در سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی خبر داد.
علی ربیعی نوشت: امروز که برجام رو به اتمام است و غالب افراد مطلع از شرایط کشور و عموم جامعه خوشحال هستند که سرانجام آنچه که حرکت در مسیر درست بود در حال به ثمر نشستن است، می‌توان به برخی از نکات پرداخت.
مگر برجام یک معاهده بین‌المللی نبود؟! و مگر آمریکا به عنوان یکی از کشورهای ۱+۵ آن را امضاء نکرده و بر اجرای آن متعهد نشده بود؟! ولی به وضوح شاهد بودیم که نه فقط به هیچیک از تعهدات برجامی خود عمل نکرد، بلکه به راحتی از برجام نیز خارج شد و آب هم از آب تکان نخورد!
مرور و مطالعه ی مستندات تاریخی حول مسئله ی نفت و کودتای۲۸مرداد انگیزه ای شد تا برای یادداشتی با نگاهی متفاوت پیش از مطالعه ی تاریخ سیاسی ایران، به سراغ منابع کهن تر رفته بلکه در تاریخ ادبیات و فرهنگ عامه ی ایران روایتی متفاوت نسبت به آنچه در سیاست از چگونگی پیدایش و کشف نفت آمده است بیابم.
کیهان نوشت : حامیان دولت روحانی ۲ سناریو برای مذاکرات وین در نظر گرفتند اول اینکه «اگر توافق نشد، بگویند از نابلدی تیم مذاکراتی دولت است. در انتهای این سناریو تهران مقصر است.» دوم اینکه‌ «اگر توافق شد، این توافق همان توافق ظریف- روحانی است که احیا شد و همزمان بگوید که بالاخره دولت انقلابی هم فهمید که باید مذاکره کند و...»
سخنگوی وزارت امور خارجه از آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان خبر داد و گفت: آماده‌ایم با اجرای توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

با توافق فاصله چندانی نداریم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هر چند فاصله چندانی نداریم، ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد خیلی سریع این اتفاق را شاهدیم.
پس از بررسی‌های بسیار متن پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی مقامات کشورمان بالاخره شامگاه دوشنبه ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرد که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.
در هفته‌های اخیر عراق بار دیگر شاهد برخی ناآرامی ها و کشاکش‌های سیاسی میان برخی گروه‌ها و شخصیت‌های داخلی بود که هنوز نتوانسته‌اند بر سر تعیین دولت جدید آن کشور با یکدیگر به تفاهم و اشتراک نظری دست یابند.
یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به قرار گرفتن مسیر مذاکرات وین در آستانه حصول توافق، اظهار کرد، مسائل باقی‌مانده در صورتی که اراده‌ای واقعی از جانب طرف غربی وجود داشته باشد، قابل حل‌وفصل است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات گفت: صرف نظر از توافق یا عدم توافق که به هر شکل تامین‌کننده منافع ملت ایران است، در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد.
در طول مدت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام، ایران همواره بر سه شرط خود به عنوان خطوط قرمز در مذاکرات یاد کرده است که رعایت آن‌ها یک ضرورت برای تامین منافع ملت ایران است.
نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است و بیشتر روی مسائل باقی‌مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.