سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

گروه پنج اقتصاد نوظهور موسوم به «بریکس»، در اجلاس سالانه خود در ژوهانسبورگ در ماه جاری به شش کشور دیگر پیشنهاد عضویت داده است. اگر آن‌ها بپذیرند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران و مصر اولین کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا خواهند بود که در کنار اتیوپی و آرژانتین در ماه ژانویه به این بلوک می‌پیوندند. سباستین سانز معتقد است بریکس می‌تواند آشتی دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را در جهت اقتصادی تقویت کند. وی گفت: مشارکت بالقوه در بریکس می‌تواند به تغییری مهم در روابط ایران و عربستان تبدیل شود، زیرا ممکن است تعاملات ریاض و تهران از یک مدل همکاری نسبتاً تاکتیکی به یک مدل همکاری استراتژیک تبدیل شود.
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو است. چالش عمده و سترگ، ماهیت مسائل خاورمیانه‌ای و سیاست‌های آمریکا در قبال آنها است. در رأس این مسائل فلسطین و مخصوصا رفتار رژیم صهیونیستی کنونی است که با خشن‌ترین روش‌ها، هیچ فضای تنفس قابل مانوری را برای بایدن باقی نگذاشته است که بتواند در قباس فلسطین حتی گام‌های کوچکی بردارد.
هنگامی که اعلام شد که بلوک اقتصاد‌های نوظهور موسوم به «بریکس» با اضافه کردن شش عضو جدید، تعداد اعضایش را بیش از دو برابر خواهد کرد، برای بقیه جهان شگفت‌انگیز بود. در داخل گروه، برای رسیدن به این تصمیم، پیچ و خم‌های زیادی طی شد.  چین برای مدت طولانی از جذب اعضای جدید حمایت می‌کرد، اما سایر کشور‌ها آن سطح از اشتیاق را نشان نداده بودند. کاملا واضح بود که هند در برابر گسترش و افزایش تعداد اعضا مقاومت می‌کرد و نگران جهتی بود که چنین حرکتی در پیش خواهد گرفت. با ریاست چین و سپس آفریقای جنوبی در سال‌های متوالی، نشانه‌های تغییر، روشن‌تر می‌شد.
ایران به نوعی باید به سمت دیپلماسی مستقیم روی آورد و جا دارد رجال سیاسی ایران حداقل در ارتباط با مذاکرات هسته ای و یا یک توافق کلی تر از مذاکرات غیر مستقیم عبور کنند.
نبویان درباره مباحث مطروحه پیرامون حقابه از هیرمند، اظهار داشت: اخیراً جمعی از مسئولان ما برای بازدید به آن منطقه رفتند و ملاحظه کردند که آب زیادی در آنجا وجود ندارد که به مرزهای ایران برسد. سد کجکی افغانستان ۷۰۰ کیلومتر با مرز ما فاصله دارد و چون در این فاصله خشکسالی وجود دارد، آبی باقی نمی‌ماند که به مرزهای ایران برسد. با وجود این، مسئولان افغانستان گفتند که از طرف رهبر طالبان به ما دستور داده شده این موضوع را بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران مواد هسته‌ای لازم برای چندین سلاح هسته‌ای را دارد اما باید تاکید کنم که ایران در حال حاضر هیچ سلاح هسته‌ای ندارد.
رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، عضویت در بریکس را نشان از توانمندی‌ها، ظرفیت اقتصادی و موقعیت ژئوپلیتیک ایران دانست و گفت:اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس از آنجا مشخص می‌شود که نزدیک به ۴۰ کشور جهان در صف انتظار برای عضویت در بریکس هستند.
دستاورد برجام را در سال های 94 تا 97 و با یک رقمی شدن تورم و آرامش بازار و استقبال مردم از انتخابات اسفند 94 و 96 دیدیم. اگر در ماه‌های آینده تورم تک رقمی شود و پیوستن به بریکس موجی برای انتخابات اسفند 98 (‌مانند اسفند 94) ایجاد کند فبها وگرنه با بریکس بریکس کردن دهان مردم شیرین و سفره ها رنگین نمی‌شود چرا که به تعبیر مشهور مردم به یخچال خانه خودشان بیش از تلویزیون اعتماد دارند. با این همه کاش بشود. چه کسی بدش می آید؟ وقتی رستوران رفتن که جای خود دارد تهیه بهینه خوراک و آذوقه روزانه هم برای کثیری از مردم رویا شده اگر بریکس بتواند سفره‌ها را رنگین کند چرا که نه؟!
تصویری از سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان در اجلاس اخیر گروه بریکس در آفریقای جنوبی منتشر شده که او در آن نه تنها رئیس هیئت اعزامی ایران، بلکه پیش‌نماز نمایندگان ایرانی است و این امر با واکنش مثبت بسیاری در فضای مجازی مواجه شده است.
دولت اصولگرایان به تدریج در حال خارج شدن از پیله‌ای است که خودش در حوزۀ سیاست خارجی به دور خود پیچیده است. حضور در جمع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگ‌های و بریکس نشانه‌ای آشکار از روند خروج از پیلۀ انزواطلبی پرخاشجویانه و خوداستثناءپندار است.
شاطرزاده سفیر اسبق ایران در برزیل عنوان کرد:

رویکرد اشتباه دولت قبل مانع عضویت ایران در بریکس بود

سفیر پیشین ایران در برزیل با بیان اینکه متاسفانه موضوع عضویت ایران در بریکس در دولت یازدهم و دوازدهم رها شد، تصریح کرد: اگر این رویکرد وجود نداشت ما خیلی زودتر از این‌ها و حداقل ۱۰ سال پیش عضو بریکس می‌شدیم.
چین پس از اروپا و امریکا و روسیه رتبه چهارم را داشته است. این وضعیت ناشی از رویکردی است که مردم به سیاست خارجی دولت دارند. به عبارت دیگر این رویکرد مردم بیش از اینکه مبتنی بر شواهد و دلایل مستند و قوی و ظرفیت‌های چین باشد، علت‌های دیگری دارد. علت اصلی نیز بی‌اعتمادی به سیاست خارجی کشور است که نتیجه وضعیت داخلی و اقتصادی آن چنین شده است که امروز شاهد آن هستیم.
این یک فرصت اساسی است که بسته به اینکه کماکان سیاست خارجی یک سیاست خارجی سخنرانی محور است یا اینکه جنبه مساله محوری و واقع گرایی در آن عمده شده می تواند دومین سفر آقای رئیسی را سامان دهد. اگر کماکان این سفر سخنرانی محور باشد خواهیم دید که آقای رئیسی صرفا یک سخنرانی را انجام خواهد داد و هیچ یک از چالش های بین المللی ایران حل نمی شود و کماکان نتیجه آن را می بینیم. مثلا  ایران و عربستان پر سر و صدا ترین روند تنش زدایی را در سالیان اخیر در پیش گرفتند ولی بهره ای که عربستانی ها از این تنش زدایی بردند
سازمان آگهی های پرسون