سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی با تاکید بر اینکه چندین موضوع باقی مانده که جزو خطوط قرمز ایران هستند گفت: اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، آمریکا و طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.
امیرعبداللهیان: ما نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. چرا خوش بین هستیم به این دلیل که دولت جناب آقای رئیسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش های زیادی را در هفته های گذشته به عمل آورده ایم و اکنون می توانم بگویم که تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده ایم.
مذاکرات وین به مراحل حساسی رسیده، در این میان عکسی از میز مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین منتشر شده که پارچه‌های ترمه روی آن واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.
سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه مردم ایران مطمئن باشند که با حقوق شان مصالحه نخواهد شد، ادامه داد: منافع قطعی مردم ایران، حقوق حقه ایران و دستاوردهای هسته ای کشور همه در این مذاکرات صیانت می شوند و برای این نسل و نسل های آتی به عنوان افتخار باقی خواهند ماند.
گویا موضوع «تضمین به آخرین گره در مذاکرات وین تبدیل شده است. این در حالی است که در سیاست بین‌الملل چیزی به اسم تضمین یا ضمانتِ دائمی وجود ندارد. کشورها بر اساس منافع ‌شان که امری سیال است، تصمیماتشان را تغییر می‌دهند. هر کشوری، در صورت تغییر شرایط و به خطر افتادن منافعش، تصمیمات جدید می‌گیرد و صرفا به این دلیل که قبلا به امری متعهد شده است، به آن امر متعهد نمی‌ماند و از هر راهی که شده بهانه‌ای برای آن پیدا می‌کند.
واقعیت این است که از جزئیات مذاکرات بی‌خبریم و صحبت‌ها بیشتر کلی است. اخبار را یا بیشتر از سوی نماینده روسیه دنبال می‌کنیم یا برخی مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است و از طرف ما اطلاعاتی به بیرون درز پیدا نکرده بجز کلیاتی که دنبال یک مذاکره خوب هستیم و اگر این مذاکرات به نتیجه خوب منتهی شود، از آن استقبال می‌کنیم ولی در این پرونده چند نکته کلیدی برای آمریکا و کلا 1+5 وجود دارد.
باید سفر روز دوشنبه رئیس‌جمهور به قطر را در یک پکیج و بسته تحرکات دیپلماتیک هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در خصوص احیای برجام دید. یعنی حضور باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد در وین به موازات سفر حسین امیرعبداللهیان به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ و همچنین حضور رئیس‌جمهور ایران در قطر باید در یک بسته کلی تحرکات دیپلماتیک هسته‌ای نگریسته شود.
خطوط قرمز ایران این روزها بیش‌ازپیش مدام به طرف‌های مذاکره به‌ویژه آمریکا و تروئیکای اروپایی یادآوری می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد مقاومت آمریکا برای فهمیدن و اجرایی کردن آن است. بارها نوشتیم و مشخص کردیم که خطوط قرمز ایران و علت و پشتوانه‌های حقوقی آن چه چیزها و مباحثی هستند.
سفیر کشورمان در روسیه در مورد نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه عنوان کرد: در حوزه منطقه ای نیز دو کشور از اشتراک نظرهای زیادی برخوردارند و دو رئیس جمهور پرونده‌های مهم منطقه‌ای از جمله موضوع یمن، قفقاز، سوریه، تجاوزات رژیم صهیونیستی، تحولات آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند.
درخواست اخیر وزیر خارجه مبنی بر صدور «بیانیه سیاسی» از سوی کنگره آمریکا مبنی بر تضمین عدم خروج مجدد از برجام و اجرای تعهدات‌شان؛ این موضوع را از این جهت مطرح شد تا نشان دهد دولت ایالات متحده آمریکا تا چه حد دچار تشتت داخلی هستند. بعضی‌ها معتقدند آمریکایی‌ها با نمایش اختلافات داخلی از زیر تعهدات فرار می‌کنند ولی معتقدیم که اختلاف بین کنگره آمریکا و جو بایدن در موضوع برجام، یک اختلاف واقعی است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها ظرف هفته‌های اخیر به طور متناوب و از طریق واسطه های مختلف از ما خواسته اند که ما در پاسخ به واسطه ها اعلام کردیم که چشم‌انداز چنین گفت و گویی برای ما چندان روشن نیست.