احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

سبزعلیپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش دوم

مدیرنماها، مردم را از فضای انتخابات دلسرد کردند

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: خیانت و عملکرد بد مدیرنماها با حقوق‌های نجومی است که باعث دلسردی مردم از انتخابات شده است. کسانی که به جیب خود فکر می‌کنند؛ منافع ملی را فدا می‌کنند.
آقای عراقچی به طور خاص باید مراقب باشد اگر حرف‌های بیش از حد خوشبینانه بزند، آسیبی جدی می‌تواند به کار و کاسبی و روح و روان مردم بزند که جبران‌ناپذیر است، بنابراین باید ایشان بیشتر احتیاط کند و مردم را بیخود امیدوار نکند.

متولیانی که فقط شأن نظارتی دارند به‌گونه‌ای مصوبه می‌گذارند و سخن می‌گویند و استمرار استصواب را حتی در مناظرات هم جاری می‌دانند که هرکس بشنود متوجه می‌شود که قصه چیست. می‌ترسیم به همین شیوه پیش برود، رای‌دهندگان را هم ممیزی کنند!
شورای نگهبان که تا این حد در تشخیص صلاحیت مورد نظر خودش دچار خطا می‌شود، اکنون می‌خواهد اختیارات خود را برای رد صلاحیت تا پایان انتخابات نیز ادامه دهد. معلوم نیست چرا مثل مجلس تا روز سوگند خوردن و تأیید اعتبارنامه انجام نمی‌دهد؟ اتفاقاً سوال اینجاست که چرا به بعد از نمایندگی و ریاست جمهوری تعمیم نمی‌دهند؟ که اگر بدهند خوشمزه می‌شود، زیرا منطق شورای نگهبان بر همین اساس است.
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد حضور قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: گرچه برخی از نزدیکان قالیباف اعلام کردند، او منتظر شکل‌گیری فضای انتخابات و بررسی همه جانبه فضا است؛ ولی به نظر می‌رسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: مردم از انقلاب گلایه ندارند بلکه از کارگزاران دولت ها گلایه دارند. اگر اصل اسلام اجرا شود مردم شیفته آن می‌شوند.
سبزعلیپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش اول

رئیس جمهور نظامی و یا اقتصاددان مطلوب کشور نیست

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: قرار نیست رئیس جمهور متخصص یک حوزه باشد. درست نیست زمانی که وضعیت اقتصادی خوب نیست، رئیس جمهور اقتصاددان و یا زمانی که ضعف نظامی داشته باشیم صحبت از حضور یک نظامی کنیم. رئیس جمهور با انتخاب افراد شاخص در تخصص‌های مختلف مشکلات را رفع می‌کند. 
رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به اینکه هیچ کس تلاش مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را نمی تواند کتمان کند، تاکید کرد: هدف مجلس اصلاح این قانون و در نظر گرفتن شاخص هایی برای ورود افراد واجد شرایط به انتخابات بود که مجلس به هدف خود رسید.
ظاهرا اصولگرایان بیش از هر چیز دغدغه شاخص‌های دینی را دارند و به موارد دیگر چندان عنایتی ندارند. باید تاکید کنم که اتفاقا همین شاخص‌ها بیش از هر شاخص دیگری در مسیری خلاف انتظارات آنان در حرکت است. فقط نمی‌دانم که چرا حاضر نیستند یک ارزیابی اجمالی از این ماجرا ارایه دهند؟

برخی می‌گویند انتخابات ۱۴۰۰ از بسیاری جهات شبیه انتخابات ۸۴ است که هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی محتمل است با چند نامزد وارد گود انتخابات شوند.
«خبر آمد خبری در راه است» اصطلاحی رایج اما این بار مهم در اردوگاه اصولگرایان برای اعلام داوطلبی رییس قوه قضائیه بود؛ صف داوطلبان اصولگرا جوانان و حتی مشتاقان قدیمی حضور در پاستور، چشم انتظار اعلامی هستند که تکلیف بسیاری از رقابت‌های را مشخص می‌کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری از دیدار انتخاباتی خود با ۲ تن از نامزدهای احتمالی خبر داد و تصریح کرد: در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه ای، قرار است ‎برادرانه و ‎همه با هم ایران را بسازیم.

یک عضو هیئت اجرایی شورای وحدت با اشاره به ارسال نامه شورای وحدت به ۱۰ نفر از کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرایی تصریح کرد: بزودی نشست‌های هیئت عالی شورای وحدت در قالب کمیته بررسی برنامه داوطلبان ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با خود نامزدها برگزار می‌شود.
به گفته یک عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به طور دقیق‌تر ۵ هزار و ۸۲ نفر در هیات اجرایی و ۶ هزار و ۳۱۸ نفر توسط هیات نظارت از مجموع ۵۱ هزار و ۱۹۷ داوطلب، رد صلاحیت شده‌اند.
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: مهمترین وظیفه در برهه حساس فعلی، شرکت گسترده مردم در انتخابات آینده است؛ زیرا کلید حل مشکلات و رفع سختی‌ها و موانع در انتخاب خوب و مقتدرانه با حضور گسترده مردم است.