کردستان

مدیرکل ثبت‌احوال استان کردستان گفت: در نه ماهه نخست سال‌جاری «شاهان با 358 مورد، محمد 341 مورد، آیهان 287 مورد» و «دلوین با 275 مورد، آنیا با 264 مورد، ماهلین 253 مورد» به ترتیب بیشترین فراوانی نام‌ها را در بین آقایان و خانم‌ها در استان به خود اختصاص داده‌اند.
رئیس‌کل دادگستری استان کردستان خبر داد از؛

کشف 72 قبضه سلاح شکاری در شهرستان مریوان

مأموران انتظامی شهرستان مریوان موفق به کشف و ضبط 72 قبضه سلاح وینچستر شورشی و شکاری و توقیف دو خودرو شدند.
در سایه ضعف نظارت مسئولان متولی در حوزه میوه و تره بار کردستان

شهر بدون کلانتر/ شب یلدا در کردستان گران تمام میشود

متأسفانه این‌روزها در سایه سوءمدیریت و ضعف نظارت مسئولان متولی در حوزه خوراکی‌ها از جمله میوه و تره بار شاهد افزایش قیمت‌های سرسام‌آور در بازار کردستان به ویژه سنندج هستیم.
کارشناس سازمان هواشناسی کشور گفت: از روز جمعه سامانه بارشی جدید به‌تدریج به کشور نفوذ می‌کند. بدین‌ترتیب، در برخی از نقاط مختلف شمال غرب، غرب، جنوب غرب، استان‌های واقع در دامنه زاگرس مرکزی و در اواخر ساعات جمعه سامانه بارشی به استان‌های دامنه جنوبی البرز می‌رسد.
دکتر بهرام کندایی گفت: این پویش در استان کردستان با اقدامات گسترده‌ای همراه بوده است و از جمله اهداف این برنامه افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا و همچنین شناسایی افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند است.
معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در مجموع تا پیش از این ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی انواع مواد معدنی در کردستان را داشتیم عنوان کرد: با توجه به اکتشافات صورت گرفته، اکنون ذخایر معدنی ما به یک میلیون تن می‌رسد.
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: انتظار می رود مسئولان ارشد استان به مساله توقف ساخت و ساز در حریم غار کرفتوی دیواندره ورود کنند.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان کردستان اظهار داشت: وام‌های قرض‌الحسنه کمک حائز اهمیتی به چرخه تولید کرده و در رابطه با بنگاه‌های تولیدی بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی آن‌ها ایجاد کرده است.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج گفت: کار احداث بوستان کتاب سنندج در مراحل نهایی قرار داشته و تا هفته آینده که به نام هفته کتاب و کتابخوانی مزین شده، افتتاح می‌شود.
میترا آسوده متخصص جراحی عمومی و بیماری‌های پستان و تحصیل‌کرده دانشگاه بهشتی تهران که گفته می‌شود تنها زن جراح در استان کردستان فعالیت می‌کرد.
به همت حوزه هنری شهرستان بیجار تئاتر خیابانی "فتح قریب"  نخستین تجربه هنرجویان کارگاه تئاتر حوزه هنری با موضوع غزه از 17 آبان ماه در خیابان های شهر بیجار اجرای عمومی می گردد.
رئیس اداره نظارت خدمات و دفاتر گردشگری میراث‌فرهنگی کردستان:

صدور نخستین گواهی‌نامه حرفه‌ای گردشگری سلامت در بانه

رئیس اداره نظارت و ارزیابی خدمات و دفاتر گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از صدور نخستین گواهی‌نامه حرفه‌ای گردشگری سلامت در شهرستان بانه خبر داد.
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: بانه و مریوان از امروز منطقه آزاد شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی:

این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه کاملا بومی است هم سوزن و هم ریل آن در داخل کشور تولید شده است، عنوان کرد: این پروژه 100 درصد پروژه ایرانی است خوشبختانه در توسعه ریلی به جایی رسیده‌ایم که تمام تجهیزات آن در داخل تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به 7 هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از 9 هزار و 600 میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور، شاهد ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.
معاون میراث فرهنگی استان کردستان ضمن تشریح وضعیت تعیین حریم و پرونده ثبت جهانی غار کرفتو، درباره وضعیت ساختمان بوجاری که در محوطه این اثر احداث شده توضیح داد و گفت: پرونده حریم کرفتو آماده شده اما این اقدام مقدمه‌ای برای ثبت جهانی «غار کرفتو» است و نه تعیین وضعیت ساختمان بوجاری.
تالاب بین المللی زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و به دلیل نیزارها، تغذیه مناسب و از همه مهمتر فرهنگ غنی حفاظت محیط زیست مردم مریوان؛ بهشت پرندگان و از امن ترین زیستگاه ها برای پرندگان در کشور محسوب می شود.