به گزارش سایت خبری پُرسون، سوال:
خواص و شان نزول آیه «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً» را بیان کنید
جواب:
جمعی از مفسران گفتهاند که شأن نزول این آیه "عوف بن مالک" از یاران پیامبر (ص) بود. دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند، او به محضر پیامبر (ص) آمد و از این ماجرا و فقر و تنگدستی شکایت کرد، فرمود: تقوای را پیشه کن و شکیبا باش و بسیار ذکر «لا حول و لا قوة الا باللَّه» را بگو، او این کار را انجام داد، ناگهان در حالی که در خانهاش نشسته بوده فرزندش از در، درآمد، معلوم شد که از یک لحظه غفلت دشمن استفاده کرده و فرار نموده، و حتی شتری از دشمن را نیز با خود آورده است. (اینجا بود که آیه فوق نازل شد و از گشایش مشکل این فرد با تقوی و روزی از جایی که انتظارش را نداشت خبر داد).
ذکر این مطلب نیز لازم است که هرگز مفهوم آیه، این نیست که انسان تلاش و کوشش برای زندگی را به دست فراموشی بسپارد، و بگوید در خانه مینشینم و تقوا پیشه میکنم و ذکر" لا حول و لا قوة الا باللَّه" میگویم تا از آنجا که گمان ندارم به من روزی میرسد، نه هرگز مفهوم آیه چنین نیست، هدف تقوی و پرهیزکاری توأم با تلاش و کوشش است، اگر با این حال درها به روی انسان بسته شد خداوند گشودن آنها را تضمین فرموده است.
و لذا در حدیثی میخوانیم که امام صادق(ع) فرمود: جمعی از یاران رسول خدا (ص) وقتی آیه وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ" نازل شد درها را به روی خود بستند، و رو به عبادت آوردند و گفتند:" خداوند روزی ما را عهدهدار شده"! این جریان به گوش پیامبر (ص) رسید، کسی را نزد آنها فرستاد که چرا چنین کردهاید؟ گفتند: ای رسول خدا (ص) چون خداوند روزی ما را تکفل کرده و ما مشغول عبادت شدیم، پیامبر (ص) فرمود: انه من فعل ذلک لم یستجب له، علیکم بالطلب!:" هر کس چنین کند دعایش مستجاب نمیشود، بر شما باد که تلاش و طلب کنید".( 1)
منظور از توکل بر خدا، این است که انسان تلاشگر کار خود را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایی که از تمام نیازهای او آگاه است، خدایی که نسبت به او، رحیم و مهربان است، و خدایی که قدرت به حل هر مشکلی دارد.
کسی که دارای روح توکل است، هرگز یاس و نومیدی را به خود راه نمیدهد، در برابر مشکلات احساس ضعف و زبونی نمیکند، در برابر حوادث سخت، مقاوم است، و همین فرهنگ و عقیده چنان قدرت روانی به او می دهد که میتواند بر مشکلات پیروز شود، و از سوی دیگر امدادهای غیبی که به متوکلان نوید داده شده است به یاری او میآید، و او را شکست و ناتوانی رهایی میبخشد.
در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است که فرمود: از جبرائیل، پرسیدم: توکل چیست؟ گفت: العلم بان المخلوق لا یضر و لا ینفع، و لا یعطی و لا یمنع، و استعمال الیاس من الخلق، فاذا کان العبد کذلک لم یعمل لاحد سوی اللَّه، و لم یرج و لم یخف سوی اللَّه، و لم یطمع فی احد سوی اللَّه فهذا هو التوکل: حقیقت توکل این است که انسان بداند: مخلوق، نه زیان میرساند، و نه نفع، و نه عطا میکند و نه منع، چشم امید از خلق برداشتن (و به خالق دوختن) هنگامی که چنین شود، انسان جز برای خدا کار نمیکند، به غیر او امید ندارد، از غیر او نمیترسد، و دل به کسی جز او نمیبندد، این روح توکل است" .
" توکل" با این محتوای عمیق، شخصیت تازهای به انسان میبخشد، و در تمام اعمال او اثر میگذارد، لذا در حدیثی میخوانیم که پیغمبر اکرم (ص) در شب معراج از پیشگاه خداوند سؤال کرد: پروردگارا! ای الاعمال افضل، قال لیس شیء عندی افضل من التوکل علی و الرضا بما قسمت: چه عملی از همه اعمال برتر است".خداوند متعال فرمود :" چیزی در نزد من افضل و برتر از توکل بر من، و خشنودی به آنچه قسمت کردهام نیست".
بدیهی است توکل به این معنی همیشه توأم با جهاد و تلاش و کوشش است، نه تنبلی و فرار از مسئولیتها.(2)
در حدیثی پیامبر فرمود:
إنّی لأعلم آیة لو أخذ بها النّاس لکفتهم وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً فما زال یقولها و یعیدها.(3)
آیه ای در کتاب خدا سراغ دارم که اگر همه مردم به آن پناه ببرند، همه را کفایت می کند و آن آیه "و من یتق الله یجعل له مخرجا" هست و پیامبر پیوسته این آیه را تلاوت می کرد و تکرار می نمود.
منبع: پُرسون