به گزارش سایت خبری پُرسون، از فارس؛ محمد امین در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: اواخر سال گذشته بزرگراه ششکیلومتری شهید استوار به اتمام رسید و پس از آن در اردیبهشتماه بزرگراه آیتالله رئیسی به طول چهار کیلومتر و تقاطعات و پلهای منتهی آن به بهرهبرداری رسید.
وی افزود: در سال جاری نیز بزرگراه آیتالله حائری به طول ۷ کیلومتر که شامل پنج تونل و پنج پل بزرگ بود به بهرهبرداری رسید و در روزهای پایانی سال از پروژه زیر گذر گویم و ساماندهی محور آیتالله علوی به طول شش کیلومتر بهرهبرداری و به شهروندان تقدیم میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: در سال جاری ۱۷ کیلومتر عملیات بزرگراه سازی، ۱۰ تقاطع و پل ساخته شد و به بهرهبرداری رسید که این اقدامات بزرگ عمرانی نشان از اتفاقات شاخص در حوزه زیر ساختی است که با تلاش مدیریت جهادی شهردار شیراز، همراهی شورای اسلامی شهر شیراز، خانواده بزرگ شهرداری و معاونت مالی اقتصادی صورت گرفت.
امین در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه زیر گذر شهدای گویم بزرگترین زیر گذر نیمه مسقف کشور است که قرارداد اجرایی آن در بهمن ۱۴۰۱ به امضا رسید که در ۲۶ ماه کلیه عملیات های تجهیز کارگاه و رفع معارضین و احداث آن انجام شد.
وی اضافه کرد: ارزش روز این پروژه با مجموع رفع معارضین و تملکات ۳۴۰۰ میلیارد تومان است که کلیه اقدامات اجرایی این پروژه عظیم توسط شهرداری شیراز و شرکای این مجموعه همچون قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز صورتگرفته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ادامه داد: یکی از ورودیهای شهر شیراز، از آزادراه شیراز اصفهان است و این کریدور و شاهراه با اتصال شهر شیراز به استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحالوبختیاری و شمال استان خوزستان و با بهرهبرداری از این آزادراه جدیدالاحداث به تهران و اصفهان است.
امین با اشاره به اینکه این مکان درگذشته یک گلوگاه بوده است، اظهار کرد: تصاویر بهجایمانده از گذشته نشان میدهد این مسیر کیلومترها ترافیک و معضلی برای شهروندان قبل از بهرهبرداری از فازهایی از آزادراه را به دنبال داشته است، اما امید است با بهرهبرداری از این زیر گذر شاهد کاهش ترافیک در این محدوده ششکیلومتری باشیم.
وی به مشخصات پروژه زیر گذر شهدای گویم اشاره کرد و افزود: این پروژه نسبت به تمام پروژههای زیر گذر ساخته شده در سطح کشور هم در احداث و هم در طراحی فضای سر در ورودی، بسیار شاخص است.
حفظ دسترسی محلی بافت شهرک گویم
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: طول این زیر گذر ۲ هزار و ۱۵۰ متر است که از نوع زیر گذر نیمه مسقف بتنی است و طول دال و دیوار این پروژه ۲ هزار و ۲۶۰ متر و ۳۸ هزار مترمربع نماسازی در پروژه انجام شده است.
به گفته امین؛ درگذشته این مسیر تنها ۶ باند عبوری داشته است که با بهرهبرداری از این پروژه به تعداد ۱۲ باند رفتوبرگشت تبدیل میشود و باندهای رفتوبرگشت تندرو و کندرو را در بر میگیرد.
وی همچنین تأکید کرد: در این پروژه رفتوآمد شهری و دسترسی محلی و حفظ بافت شهرک گویم در نظر گرفته شد و هم اکنون تردد شهروندان با حذف مشکلات در حال انجام است.
امین در ادامه به دلایل طراحی نیمه مسقف بودن پروژه اشاره و اضافه کرد: یکی از محاسن این پروژه، آنست که تأمین قابلتوجهی از نور در روز در این پروژه به جهت کاهش و صرفهجویی در مصرف انرژی انجام شد. همچنین تهویه طبیعی، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری نسبت به سایر پروژهها، تعبیه استانداردها در حوزه پدافند غیرعامل و احساس پویایی در تمام ساعات شبانهروز به واسطه طراحی که دارد، نیمه مسقف بودن آن در دستور کار قرار گرفت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اظهار کرد: سرعت بالای اجرای پروژه زیر گذر شهدای گویم بهگونهای بود که کار با دستگاههای مکانیزه مختلف صورت گرفت و با اضافهشدن نوبت شب اجرای پروژه به دستور شهردار شیراز، طی مدتزمان ۱۶ ماه حجم وسیعی از ۵۰ هزار مترمکعب بتنریزی انجام شد.
تملک ۴۳ پلاک تجاری در اجرای پروژه
کاهش ۲۵۰ میلیاردتومانی در هزینههای آببندی، کاهش هزینه در آرماتوربندی و بتنریزی از جمله موضوعات مورد اشاره در اجرای استفاده از فنّاوریهای بهروز در ساخت پروژه زیر گویم بود که معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به آن اشاره کرد.
امین همچنین به حجم تملکات صورتگرفته در اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: برای این پروژه تا به امروز نیاز بود تا ۵ ملک مربوط به ادارات دولتی و نهادهای عمومی، ۴۳ پلاک تجاری و ۱۱ پلاک مسکونی تملک شود. همچنین انعقاد قرارداد برای اجاره موقت ۱۵۶ پلاک تجاری محدوده این پروژه صورت گرفت که در نهایت هزینه روز اجرا، تملک و رفع معارض برای این پروژه ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین گفت: باتوجهبه اینکه ۴۰ درصد حجم ورودی ترافیک شهر شیراز از این محور ورودی است ۶۰ درصد ترافیک دیگر میان سه ورودی دیگر شهر شیراز تقسیم میشود.
اجرای ۷۰ درصد آسفالت زیر گذر شهدای گویم
در ادامه این نشست رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در سخنانی اظهار کرد: سازمان عمران بر اساس دستور شهردار شیراز به جهت تعریض بزرگراه آیت الله علوی مشارکت خود را آغاز کرد.
علیحسین عباسی افزود: مسیر بزرگراه علوی از زیر گذر گلستان تا زیر گذر شهدای گویم است که طول این بزرگراه 6 کیلومتر است و با توجه به وضعیت نابه سامانی که در این بزرگراه وجود داشت که تنها ۳ لاین ورودی داشت، با اجرای عملیات عمرانی تبدیل به شش لاین عبوری رفت و برگشت شد.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه تاکنون در این مسیر ۵ هزار تن آسفالت ریخته شد و ۴۰ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم انجام شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سیاست شهرداری بر آن است تا از اجرای روکش آسفالت پرهیز کند، این برنامه ریزی در دستور کار است تا ۸ هزار تن آسفالت و عملیات تراش و ترمیم در این محور به میزان ۶۵ هزار متر مربع انجام شود و به همان میزان عملیات اجرای آسفالت در زیر گذر شهدای گویم که ۷۰ درصد از کار انجام شده است، تا روزهای پایانی سال صورت بگیرد.
اجرای ۷۰ درصد آسفالت زیر گذر شهدای گویم
در ادامه این نشست رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در سخنانی اظهار کرد: سازمان عمران بر اساس دستور شهردار شیراز به جهت تعریض بزرگراه آیت الله علوی مشارکت خود را آغاز کرد.
علیحسین عباسی افزود: مسیر بزرگراه علوی از زیر گذر گلستان تا زیر گذر شهدای گویم است که طول این بزرگراه 6 کیلومتر است و با توجه به وضعیت نابه سامانی که در این بزرگراه وجود داشت که تنها ۳ لاین ورودی داشت، با اجرای عملیات عمرانی تبدیل به شش لاین عبوری رفت و برگشت شد.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه تاکنون در این مسیر ۵ هزار تن آسفالت ریخته شد و ۴۰ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم انجام شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سیاست شهرداری بر آن است تا از اجرای روکش آسفالت پرهیز کند، این برنامه ریزی در دستور کار است تا ۸ هزار تن آسفالت و عملیات تراش و ترمیم در این محور به میزان ۶۵ هزار متر مربع انجام شود و به همان میزان عملیات اجرای آسفالت در زیر گذر شهدای گویم که ۷۰ درصد از کار انجام شده است، تا روزهای پایانی سال صورت بگیرد.
منبع: شهرداری شیراز