به گزارش سایت خبری پُرسون، گذشت سالهای متمادی و معضلی به نام ترافیک برای تهرانی که روزانه ۲۰ میلیون تردد را در خود جای میدهد هنوز نتوانسته مرهمی قطعی برای این درد کهنه پایتخت یافت کند، این موضوع نه تنها روز به روز پیچیدهتر میشود هیچ راهحلی برای آن مشاهده نمیشود، گویا ترافیک هم با همه دردهای این شهر و نابسامانیهای آن عجین شده است.
چه شده که در تهران با جمعیت شناور ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر، هر روز به مشکل ترافیک افزوده میشود اگر چه طرحهایی برای کاهش این معضل در پایتخت ایران اجرا شده اما همچنان رنگ قرمز ترافیک بر پیشانی این شهر خودنمایی میکند.
اگر چه زندگی در سایه این همه شلوغی و ازدحام خودرو، موتورسیکلت و انسانهایی که هر کدام دنبال کاری هستند روز به روز سختتر میشود اما راهی جزء تحمل چنین شرایطی برای ساکنان پایتخت وجود ندارد.
این روزها با به میدان آمدن فناوری نوین هوش مصنوعی، کور سوی امیدی به دل پایتختنشینان راه پیدا کرده تا شاید این فناوری قادر به یافتن راهحلی شگرف برای باز کردن این گره کور قدیمی باشد.
این روزها با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز در دنیا، شهروندان تهرانی هم امید تازهای یافتهاند تا شاید این بار به وسیله هوش مصنوعی، با تحلیل دادهها و مدیریت هوشمند بتوان به وعدههای رنگارنگ مسوولان پایان داد و مشکل ترافیک پایتخت را حل کند.
هر چند در سایه این امیدها؛ تردید پنهان در دل شهروندان تهرانی به قوت خود باقی است، اینکه نمیدانند بالاخره معضل ترافیک حل میشود؟ آیا علم هوش برتر میتواند راهگشای حل ترافیک باشد یا خیر؟
ترافیک تهران معضلی که هر روز پیچیدهتر و بغرنجتر میشود و با وجود تلاشهای مسوولان و متولیان امر اما همچنان لاینحل باقی است.
بحران ترافیک لاینحل باقی میماند؟
مدیریت شهری در دهههای اخیر بارها حل معضل ترافیک را سرلوحه امور و اولویت اقدامات خود قرار داده و برنامههایی برای حل آن طراحی، تدوین و اجرا کرده است هر چند تاکنون موفق به ارائه راهکاری پایدار برای حل آن نشده اما علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران مدعی است پایتخت در حال تحول است تا به شهری هوشمند تبدیل شود!
این سخنان مدیر شهر در حالیست که تهران با معضلات متعددی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم توسعه زیرساختهای ارتباطی همچون خطوط مترو دست و پنجه نرم میکند که امان پایتختنشینان را بریده است.
تهران به دلیل حضور بسیاری از مردم دیگر مناطق کشور یک جمعیت شناور نسبتا زیادی در طول روز دارد، (بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود هشت میلیون جمعیت شناور)، چند میلیون خودروی فعال در حال تردد، هر روزه با تراکمی سنگین در معابر مواجه است، ترافیکی که در روزهای بارانی و برفی به چند برابر حد معمول میرسد و در بسیاری نقاط گره کور میخورد و به قولی، قفل میشود.
معضل ترافیک نخستین مشکل تهرانیهاست اما درگیری با آلودگی هوای به عنوان یکی دیگر از مشکلات روزانه مردم بویژه در فصل سرد سال است که فعلا چارهای جزء تحمل و استنشاق آن ندارند.
اینک باید سوال کرد که چه کسانی متولی حل این مشکلات شهر هستند تا مردم دیگر اینقدر در حوزه ترافیک و مشکل آلایندههای هوا گرفتار نبوده و عذاب نکشند.
نبود نگاه جامع مشکل اصلی ترافیک پایتخت
شاید دلیل اصلی لاینحل ماندن معضل ترافیک در پایتخت ایران را باید در نبود نگاه جامع و استفاده از رویکردها و روشهای سنتی جست وجو کرد، بطور قطع بهرهگیری از فناوریهای جدید بویژه هوش مصنوعی میتواند گامی نوین در راستای تغییر این رویکرد و ورود به عصر مدیریت هوشمند شهر و خروج از ابن معضلات باشد.
شواهد و قرائن گویای آن است که ناکامی مدیران و شهرداران پایتخت در تحقق وعدههای بیرنگ در حل معضل ترافیک تمامی ندارد و هر بار با روی کار آمدن فردی جدید و مدیریتی جدیدتر؛ باز حل معضل اول تهران از زبان کلیددار شهر شنیده میشود اما پس از مدتی در میان همه مشغلههای مختلف، پنهان میشود و تنها در زمانهایی همچون ترافیکهای شدید در زمان بارندگی و آلودگی هوا حرفی از آن به میان میآید.
کارشناسان شهری معتقدند، علت شکست شهرداران پیشین در مدیریت ترافیک، دلایل مختلفی همچون تمرکز بر اقدامات کوتاهمدت (توسعه معابر یا طرحهای ترافیکی، جابجایی مشکل از نقطهای به نقطه دیگر)، کمبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی (با وجود گسترش مقطعی برخی خطوط مترو و ناوگان اتوبوسرانی اما این زیرساختها همچنان پاسخگوی تقاضای روزافزون تهران نیستند) و مدیریت ناکارآمد (استفاده محدود از فناوری و نبود سیستمهای یکپارچه هوشمند، مدیریت ترافیک ناکارآمد) و نیز افزایش استفاده از خودروهای شخصی باز میگردد.
آنان میگویند که ضعف در فرهنگسازی و ناکافی بودن مشوقها برای استفاده از حمل ونقل عمومی در پایتخت باعث وابستگی بیش از حد شهروندان به خودروهای شخصی شده بطوریکه اکنون نسبت استفاده مردم از خودروهای عمومی در مقابل وسایل شخصی ۳۰ به ۷۰ است و روند افزایشی دارد، حال ممکن است ایده استفاده از هوش مصنوعی بعنوان راهحلی برای حل گره کور ترافیک از سوی پلیس راهور تهران نتیجه بخش باشد.
خیابان پاسداران و بزرگراه همت تحت مدیریت سیستم هوش مصنوعی
گفته میشود فناوری هوش مصنوعی با استفاده از تحلیل دادههای لحظهای و پیشبینی شرایط ترافیکی، توانایی بهبود جریان عبور و مرور را دارد.
به تازگی شنیده شده قرار است در فاز نخست ۲ خیابان پاسداران و بزرگراه همت به صورت آزمایشی تحت مدیریت سیستمهای هوش مصنوعی قرار میگیرد تا در صورت موفقیت در معابر دیگر از این فناوری استفاده شود.
تحلیل طرح آزمایشی انتخاب خیابان پاسداران و بزرگراه همت با هوش مصنوعی با توجه به حجم بالای تردد در این معابر، اقدامی هوشمندانه بهنظر میرسد.
این طرح در صورت موفقیت، میتواند الگویی برای مدیریت سایر معابر پرتراکم شهر باشد همچنین اجرای این پروژه فرصت مناسبی برای سنجش اثربخشی هوش مصنوعی در مقابله با چالشهای ترافیکی خواهد بود، اجرای این پروژه فرصت مناسبی برای سنجش اثربخشی هوش مصنوعی در مقابله با چالشهای ترافیکی خواهد بود.
هوش مصنوعی چه ویژگیهایی دارد؟
باید دید که با توجه به ویژگیهای سیستم هوش مصنوعی، میتواند در مدیریت ترافیک نقش کمککننده داشته باشد.
گفته میشود این فناوری به روز دنیا قادر است در تنظیم هوشمند چراغهای راهنمایی برای کاهش تراکم در تقاطعها، ارائه مسیرهای جایگزین به شهروندان از طریق اپلیکیشنها، شناسایی و مدیریت نقاط پرترافیک به صورت لحظهای، کاهش توقفهای غیرضروری و نیز بهینهسازی جریان خودروها کمک کند.
شرایط استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت شهری وجود دارد؟
عضو کمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم در اظهارنظری راجع به مدیریت ترافیک به وسیله هوش مصنوعی گفت: چگونه در شرایطی که هنوز عقبماندگیهای زیادی در مدیریت شهر مشاهده میشود میتوان ادعا کرد که شرایط استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد.
ناصر امانی اظهار کرد: اکنون شرایط لازم برای استفاده از این فناوری را نداریم، حال استفاده از هوش مصنوعی در کنترل ترافیک پیشکش.
وی یکی از بزرگترین دغدغههای شورای شهر ششم را هوشمندسازی ناوگان حمل ونقل عنوان کرد و افزود: شاهدیم که با وجود اقدامات انجام شده اما هنوز به درستی این مهم محقق نشده است، اکنون مدیریت شهری در مقایسه با دورههای گذشته دارای عقبماندگیهای زیادی است که باید برطرف کند.
امانی با اشاره به وضعیت دوربینهای نظارتی و کنترل سرعت در سطح شهر گفت: این دوربینها همچنان با شیوه گذشته کار میکنند و یا در برخی مواقع غیرفعال است که باید چارهای برای بروزرسانی آنها اندیشیده شود.
به گفته وی، ترافیک نهتنها سبب به هدر رفت زمان و انرژی شهروندان میشود بلکه تاثیرات منفی عمیقی نیز بر کیفیت زندگی و محیطزیست دارد.
حال که مدیران شهری تهران پس از سالها تاکید بر اولویت بودن معضل ترافیک با بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی، گامی عملی در راستای کاهش این بحران برداشتهاند.
هر چند موفقیت در آن نیازمند عزم جدی مدیران و متولیان امر ترافیک و تامین زیرساختهای مناسب و مشارکت شهروندان خواهد بود البته مدیران شهری همچنان به این فناوری امیدوار هستند پس باید امیدوار بود؛ شاید این بار هوش مصنوعی بتواند راهی برای حل این معضل دیرینه به ما ارائه دهد.
منبع: ایرنا