به گزارش سایت خبری پرسون، رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای امروز (سهشنبه، ۲۷ آذر) در حاشیه هشتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه عوارض ۵ آزادراه دولتی شامل تهران - قم، تهران - ساوه، کرج - قزوین، قزوین - زنجان و بندرعباس به شهید رجایی افزایش یافته است، گفت: درآمد سالانه کل این آزادراهها ۴۰۰ میلیارد تومان است در حالی که تعمیر آسفالت فقط آزادراه تهران - ساوه بیشاز ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
وی افزود: آزادراه باید ایمنترین نوع جاده در دنیا باشد اما آزادراههای ما حادثه خیز شدند و شاهد تصادفات جادهای و کشتههای بسیار هستیم. این عوارض برای حفظ امنیت خود مردم هزینه میشود در غیر این صورت مردم با هزینههایی که برای تعمیر خودروهای خود ناشی از خرابی جاده یا تصادفات میدهند، در حقیقت به صورت غیر مستقیم عوارض زیادی پرداخت میکنند.
رئیس سازمان راهداری تاکید کرد: سعی کردیم عوارض جادهها به صورت پیمایشی باشد تا عدالت را رعایت کنیم. البته تخفیف هم برای کاربران دائمی آزادراه در نظر گرفته شده است.
به گفته اکبری؛ در آزادراههای مشارکتی هیچ افزایش قیمتی برای عوارض نخواهیم داشت و در خوشبینانهترین حالت حتی با این نرخهای جدید ۲ هزار میلیارد تومان از این آزادراهها که در مقایسه با نیاز فوری پنج هزار میلیارد تومانی ناچیز است.
وی ادامه داد: در این راستا بستهای تهیه خواهد شد تا اضافه درآمدها صرف همین عمران و بهسازی همین آزادراهها شود. همچنین تا ۳۰ درصد تخفیف برای افرادی که به طور دائم از این آزردهها استفاده میکنند در نظر گرفته خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: در هشت ماهه امسال بیشاز ۱۲ میلیون تن کالا از مبادی مرزی زمینی کشو ترانزیت شد که در مقایسه با ۱۴ میلیون تن ترانزیت کل سال ۱۴۰۲، رشد بسیار خوبی نشان میدهد. همچنین در بازه زمانی ذکر شده، ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مسافر بینالمللی از مرزهای زمینی کشور تردد کردند.
منبع: تسنیم