خبر مهم از سینما حقیقت

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» یکشنبه ۶ آبان ماه برگزار شد.

تصویر خبر مهم از سینما حقیقت

به گزارش سایت خبری پرسون، تجربی و پویانمایی، دومین جلسه شورای سیاست گذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با حضور مهدی مسعودشاهی مدیر فرهنگی، علیرضا حسینی (نماینده صنف تهیه‌کنندگان سینمای مستند)، محمود رحمانی (نماینده صنف کارگردانان سینمای مستند)، سلیم غفوری قائم مقام معاون سینما و عضو هیات امنای مرکز گسترش، قادر آشنا معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی برگزار شد. احمد ضابطی جهرمی استاد دانشگاه، مترجم و نویسنده عضو دیگر شورا در این جلسه حضور نداشت.

در آغاز جلسه محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره هجدهم، گزارشی درباره روند اجرایی جشنواره ارائه داد و در بخشی از سخنانش گفت: پس از پایان جشنواره هفدهم، با بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی که انجام دادیم، تلاش کردیم در برنامه ریزی سرعت و نظم بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم. بعضی از کارها و روند انجام آنها، وابسته به تصمیم و اراده ما و بخش دیگر آن، محصول شرایط است. درباره محل برگزاری جشنواره چالش‌هایی داشتیم، از مستندسازان، اهالی رسانه و همراهان جشنواره به شکل‌های مختلف نظرسنجی کردیم و برای اغلب آنان، «چارسو» بهترین مکان برای برگزاری رویداد «سینماحقیقت» بوده است.

سپس حمیدی مقدم درباره آثار رسیده، هیات های مشاور و بزرگداشت‌های جشنواره صحبت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاری با صنوف در این دوره افزود: دغدغه همیشگی من، همراهی با صنوف است. امسال هم مانند سال‌های گذشته از آغاز با صنوف در ارتباط بوده و جلساتی داشته‌ایم، آقای علیرضا حسینی به نمایندگی از صنف تهیه کنندگان و آقای محمود رحمانی به نمایندگی از انجمن صنفی کارگردانان کنار ما هستند. برگزاری بخشی از کارگاه‌های این دوره هم با صنوف است که درباره آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد. با توجه به فضای همدلی و وفاق ملی که شکل گرفته، ما در جشنواره بر این اصل همیشگی استوار و هم‌پیمان هستیم که «سینماحقیقت» متعلق به خانواده بزرگ سینمای مستند است، به همه جوانان مستندساز در سراسر ایران تعلق دارد و به همه دوستداران هنر و سینما و ما انعکاس صدا و تلاش این هنرمندان هستیم.

دبیر هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از سخنانش گفت: بخش مقاومت و غزه، برای ما شکل تزئینی ندارد، جهان امروز درگیر بحرانی انسانی است، ما در جشنواره هفدهم هم به مسئله غزه به طور ویژه پرداختیم، امسال هم با توجه به برنامه ریزی‌های یک سال اخیر، شاهد توجه ما به این مسئله خواهید بود. فیلم افتتاحیه این دوره، مهمانان و کارگاه‌های ویژه و مفیدی با موضوع نسل‌کشی در غزه خواهیم داشت.

در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا بهشتی منفرد مدیر محافل و جشنواره‌های مرکز گسترش و مدیر اجرایی جشنواره، گزارشی از اقدامات انجام شده، آثار رسیده به بخش ملی و بین‌الملل، تعداد فیلمسازان و ... ارائه داد و سپس اعضای شورا پیشنهادهای خود درباره بخش‌های مختلف این دوره را مطرح کردند.

مهدی مسعودشاهی با اشاره به اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» به این موضوع تاکید کرد که «سینماحقیقت» باید محل و محمل بیان نظرها و سخنان فیلمسازان، فضایی برای انعکاس مسائل سینمای مستند ایران، دغدغه‌های ملی و بین المللی و موضوعاتی باشد که مستندسازان با آن درگیر هستند. وی با تاکید به تاثیرگذاری و جهت دهی «سینماحقیقت» گفت: این جشنواره می‌تواند در بعد بین المللی هم تاثیرگذار و ابزار ارتباط هنرمند ایرانی با فیلمسازان سراسر دنیا باشد.

قادر آشنا با تاکید بر اهمیت بخش غزه و مقاومت در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: تصاویر مربوط به جنگ، درگیری و مسائلی از این دست را همه ما در شبکه‌های خبری می‌بینیم، از بخش غزه در «سینماحقیقت» این انتظار می رود که پویایی، مقاومت و زندگی که در فلسطین و غزه در جریان است به تصویر بکشد. نکته بعد اهمیت توجه به وفاق و همدلی است، «سینماحقیقت» همواره به این موضوع توجه نشان داده و خانواده سینمای مستند، با این جشنواره و با مرکز گسترش همراه بوده‌اند، این رویکرد و اصل را در برگزاری جشنواره هجدهم باید پررنگ تر کرد.

سلیم غفوری با اشاره به گستردگی جشنواره و موضوع‌ها و بخش‌ها، گفت: شاید با موضوعی کردن بخش عکس، بشود برنامه ریزی اولیه‌ای برای برگزاری این بخش در دوره های بعد به شکل گسترده و جدی داشت. برگزاری بخش عکس، به شکل کامل و آرمانی، به دلیل هزینه‌ها و مقدماتی که دارد شاید در این دوره، به شکل مطلوب محقق نشود. اما اگر موضوعی متناسب با مسائل کشور مثل محیط زیست، خانواده یا ... انتخاب شده و توجهی به موضوع عکس کنیم، بتوانیم در ادوار بعد این بخش را به شکلی کامل و حرفه‌ای برگزار کنیم.

غفوری در بخش دیگری از سخنانش به تحولات روز و منطقه اشاره کرده و ادامه داد: در کارگاه‌ها به ویژه در بخش شهید آوینی می‌شود روی موضوعات مستندسازی در جنگ، فیلمسازی در بحران و مسائلی از این دست که بحث روز مستندسازان است، تمرکز کرد.

سیدعلیرضا حسینی با اشاره به نوآوری‌های جشنواره «سینماحقیقت» در ادوار مختلف گفت: برگزاری بخش عکس، با توجه به نیازی که مستندسازان و سینمای مستند به مقوله عکس دارند، بسیار مهم است. متوجه ضرورت‌ها و پیش نیازهای اجرای بخش عکس به طور ویژه و در حد استاندارد، در این دوره هستم، اما حتی اگر نشود در این دوره به شکل مطلوب بخش عکس را برگزار کرد، در ادوار بعد حتما باید به مقوله عکس در سینمای مستند توجه شود.

محمود رحمانی مستندساز، با اشاره به اهمیت توجه به نسل جوان مستندسازان گفت: سنت پسندیده‌ای در «سینماحقیقت» وجود دارد و آن، تکریم بزرگان و درگذشتگان است. این بسیار ستودنی و لازم است. اما فکر می‌کنم تعدادی از فیلمسازان هستند که سالمند نیستند، اما کارنامه و اعتباری دارند که می‌شود در بخش مرور آثار به آنها توجه کرد. وظیفه جشنواره‌ها و رویدادها این است که انگیزه بدهند و فرصتی برای دیده شدن هنرمندان به وجود بیاورند، امیدوارم در «سینماحقیقت» مثل همیشه به این موضوع توجه شود.

در پایان جلسه تصمیم گرفته شد، در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دو بزرگداشت و یک نکوداشت برای سه مستندساز برگزار شود.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

791265

سازمان آگهی های پرسون