ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان تاکسی‌ها

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران: با توجه به اینکه تاکسی‌ها از جمله خودروهای پرتردد هستند و در صورت فرسودگی، علاوه بر افزایش آلودگی هوا، سلامت راننده و مسافر را نیز به خطر می‌اندازند، شهرداری تهران تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان تاکسی‌ها در نظر گرفته است.
تصویر ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان تاکسی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، شادی مالکی؛ درباره موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: یکی از مشکلات مهم، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده است. خوشبختانه، مبلغ پرداختی به‌ ازای اسقاط خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما ممکن است پرداخت این مبلغ به راننده تاکسی تا سه ماه به‌ طول بینجامد، در حالی که راننده باید این مبلغ را هنگام ثبت‌نام به‌ عنوان آورده ارائه کند.

او اضافه کرد: اگر این فرآیند به‌نحوی تغییر کند که مبلغ اسقاط در مراحل ابتدایی یا حتی پیش از آغاز ثبت‌نام پرداخت شود (همان‌طور که در گذشته نیز سابقه داشته است)، می‌تواند به تسریع این فرآیند کمک شایانی کند.

ضرورت افزایش خودروهای پیشنهادی در طرح نوسازی

او همچنین درباره کمبود خودروهای پیشنهادی در طرح نوسازی بیان کرد: در سال گذشته تنها خودروی سورن در این طرح وجود داشت، اما امسال چهار خودرو در سبد قرار گرفته است. اگر تعداد خودروهای پیشنهادی افزایش یابد و قیمت‌ها رقابتی‌تر و مناسب‌تر شود، قطعاً به بهبود این طرح کمک خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه اظهار کرد: در طرح جدید نوسازی ناوگان تاکسیرانی، متقاضیان می‌توانند از بین خودروی B۵۱۱ محصول شرکت فرداموتور، خودروی سمند سورن پایه گازسوز محصول ایران‌خودرو و دو خودروی برقی دیگر انتخاب کنند.

او افزود: با توجه به اینکه تاکسی‌ها از جمله خودروهای پرتردد هستند و در صورت فرسودگی، علاوه بر افزایش آلودگی هوا، سلامت راننده و مسافر را نیز به خطر می‌اندازند، شهرداری تهران تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان تاکسی‌ها در نظر گرفته است. تاکسیران‌هایی که خودروهای آن‌ها مدل ۱۳۹۰ و قبل از آن هستند، می‌توانند نسبت به نوسازی اقدام کنند.

مالکی اعلام کرد: برای نخستین بار تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران ارائه شده است و تاکسیرانان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دفاتر شرکت‌های تاکسیرانی یا سایت 'nnhk.ir' مراجعه کنند.

گلایه از روند نوسازی تاکسی‌ها

در این دوره مدیریت شهری، نزدیک به ۸ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده که ۱۷۱ دستگاه از آن‌ها خودروهای برقی بوده‌اند. طی ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته نیز حدود ۳۳۰۰ پرونده نوسازی به نتیجه رسیده است. با این حال، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در انتقاد از روند نوسازی تاکسی‌ها اظهار کرد: مطابق با آمار موجود، سالیانه یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود، اما متأسفانه سهم تاکسیرانی از این تولید حدود ۲۰۰۰ دستگاه بوده که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

او افزود: سازمان تاکسیرانی باید سالیانه حداقل ۸ هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند و در حالی که باید از ابتدای دوره تاکنون ۲۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شدند، تنها حدود ۸ هزار دستگاه خودرو نوسازی شده‌اند و این به معنای آن است که ما از برنامه مصوب عقب هستیم و درصد کمی از آن را عملیاتی کرده‌ایم.

توانایی شرکت‌های خودروساز در تولید تاکسی باید در نظر گرفته شود

البته مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره اظهارات اعضای شورای شهر مبنی بر کند بودن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تهران گفت: توانایی شرکت‌های خودروساز داخلی در ارائه خودروهایی که برای رانندگان قابل قبول و مورد تأیید وزارت کشور هم هستند، باید در نظر گرفته شود. در سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ پرونده برای دریافت خودروی سورن تشکیل شده بود که تا به امروز واگذاری تمام این خودروها صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه نوسازی تاکسی‌های فرسوده نه تنها به بهبود کیفیت هوای شهری کمک می‌کند، بلکه چهره شهر را هم تغییر می‌دهد و در نهایت موجب آرامش و راحتی شهروندان در ترددهای روزانه خواهد شد، تسریع در روند نوسازی که ارتباط مستقیم با اراده مسئولان، تولید خودرو به میزان مورد نیاز و رفع موانع مذکور دارد، یکی از مطالبات به حق و جدی شهروندان است که امیدواریم در سال پایانی فعالیت این دوره مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای مشاهده شود.

منبع: همشهری آنلاین

789857

سازمان آگهی های پرسون