چهره بزرگترین حشره جهان

دانشمندان فسیلی از بزرگ‌ترین حشره روی زمین یافتند و با استفاده از آن توانستند صورت این حشره را بازسازی کنند.

تصویر چهره بزرگترین حشره جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، چه موجودی به اندازه یک تمساح بزرگ است، بدنی مانند هزارپا، سری مانند صدپا و چشمانی مانند خرچنگ دارد؟ این حشره آرتروپلئورا است که تصور می‌شود بزرگ‌ترین حشره‌ای است که تاکنون وجود داشته و بیش از ۳۰۰ میلیون سال پیش منقرض شده است. تقریباً دو قرن است که ما از این موجودات عظیم‌الجثه آگاه هستیم اما دانشمندان تاکنون فسیلی با سر سالم از آن پیدا نکرده بودند.

این کشف نه تنها تصویری کامل‌تر از این بندپایان باستانی، از سر تا انگشتان پاهای متعدد آن ارائه می‌دهد، بلکه دیدگاه دانشمندان را نیز درباره نوادگان مدرن آن یعنی صدپایان و هزارپاها تغییر می‌دهد.یافته‌های دانشمندان در مجله ساینس منتشر شده است.

این کشف‌ها از دو فسیل به‌دست‌آمده در یک معدن زغال‌سنگ فرانسه در دهه ۱۹۸۰ که در یک تکه از ماده معدنی جامد حفظ شده بودند، حاصل شد.درگذشته، دانشمندان مجبور بودند برای یافتن گنجینه‌های درون فسیل‌ها، آن را بشکنند که این کار خطر تکه‌تکه شدن بیشتر را به همراه داشت. اما فناوری مدرن به دانشمندان امکان می‌دهد تا با استفاده از سی‌تی‌اسکن به داخل فسیل‌ها نگاه کنند.دانشمندان از زمان کشف اولین فسیل آرتروپلئورا در سال ۱۸۵۴، به مطالعه فسیل‌های آن مشغول بودند اما فسیل‌ها ناقص بوده‌اند.

تخمین زده می‌شود که آرتروپلئورا می‌توانست به طول حدود ۲.۶ متر و وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم برسد. اما این فسیل‌های تازه توصیف شده تنها ۴ سانتی‌متر طول دارند، زیرا آن‌ها نوزاد هستند.سرها تقریباً گرد بودند با شاخک‌های باریک، چشمان ساقه دار و فک‌ها که به عنوان آرواره عمل می‌کنند.میکائیل لریتیه، دیرین‌شناس دانشگاه کلود برنارد لیون ۱ فرانسه گفت: سر آرتروپلئورا ترکیبی از ویژگی‌های هزارپا و صدپا است. به عنوان مثال، شاخک‌ها واقعاً شبیه هزارپا هستند، در حالی که فک‌ها شبیه صدپا هستند.

منبع: فارس

788993

سازمان آگهی های پرسون