محمدعلی ایزدخواستی:

شهر اصفهان در صد سال گذشته پیوستگی تاریخی خود را از دست داده است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان گفت: شهر اصفهان در صد سال گذشته پیوستگی تاریخی خود را از دست داده است بنابراین با اجرای برنامه چشم‌انداز ۱۰ ساله برای احیای این پیوند در روند توسعه شهری تلاش می‌شود
تصویر شهر اصفهان در صد سال گذشته پیوستگی تاریخی خود را از دست داده است

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ محمدعلی ایزدخواستی افزود: این سازمان رسالت خود را در چشم‌انداز ۱۰ ساله، رسیدن به الگوی توسعه شهر بر مبنای سیر تاریخی در نظر گرفته و در ۲ سال گذشته ۶۸ پروژه مرمتی را انجام داده است که چتر حمایتی گسترده بر روی آثار تاریخی ارزشمند و میراث فرهنگی اصفهان محسوب می‌شود.

ایزدخواستی اظهار کرد: یکی از وظایف این سازمان، حفاظت از بافت‌ تاریخی شهر اصفهان و کمک به بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده شهری بوده به‌طوریکه در دهه‌های مختلف صدها اثر تاریخی ارزشمند شهر را مرمت و حفاظت کرده و همچنان درگیر این مساله است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان، اجرای عملیات مرمت و احیای بناهای تاریخی را از مرحله مطالعه و شناخت تا طراحی و حوزه‌های فنی مهندس انجام می‌دهد و از طرفی متولی بافت تاریخی شهر اصفهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این سازمان حفاظت و نگهداری از بافت تاریخی و میراث ارزشمند شهر را رصد می‌کند و برای آن‌ راهکار ارائه می‌دهد تا از ظرفیت موجود در قسمت‌های مختلف مدیریت شهری و سایر نهادها برای بهبود وضعیت بافت تاریخی استفاده کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: عرصه بافت تاریخی این شهر به‌اندازه‌ای گسترده است که شاید تمام تلاش این سازمان نتواند به نیاز آن پاسخ دهد اما در حد ضرورت در کنار سایر نهادهایی همچون میراث فرهنگی وارد عمل می‌شود.

مخدوش شدن پیوستگی تاریخی اصفهان با توسعه شهری

ایزدخواستی، توسعه عملیات و حفاظت از بافت تاریخی و بهبود وضعیت بافت فرسوده را از چشم‌ اندازهای گذشته این سازمان دانست و گفت: با بررسی‌ انجام شده در سه سال گذشته متوجه شدیم که شهر تاریخی اصفهان در ذات خود به چه چیزی نیاز دارد که این نیاز در حوزه عملکردی سازمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه اصفهان در صد سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که پیوستگی تاریخی شهر را مخدوش کرده است، افزود: این شهر همواره در ادوار مختلف تاریخی با پیوستگی و در هم‌تنیدگی، رشد و توسعه پیدا کرده است، زمانی که سلاجقه حکومت را در دست گرفتند، رشد و توسعه شهری متناسب با شهرسازی دوره آل‌بویه بوده و البته نوآوری مختص زمانه خود را به آن اضافه کردند.

ایزدخواستی ادامه داد: زمانی که معماری و شهرسازی دوره ایلخانی در اصفهان را بررسی می‌کنیم، متوجه پیوستگی با معماری و شهرسازی دوره سلجوقی می‌شویم که ابداعاتی نیز به آن اضافه شده یا نگاهی به دوران صفویه نشان می‌دهد که نظام شهری یا مکتب شهرسازی اصفهان به‌طور کامل هم‌پیوند و هم‌رسته با دوران قبل خود شده و ابداع‌ها و نوآوری خود را به آن اضافه کرده است اما در صد سال گذشته این سیر تاریخی در شهر حذف‌ شده به همین دلیل، شاهد شهر ناقواره ای هستیم.

بافت معاصر اصفهان هم‌پیوند با هویت تاریخی خود نیست

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان گفت: شاهد فراموشی بافت تاریخی اصفهان در زمان حاضر هستیم، بافت معاصری که هم‌پیوند با بافت تاریخی خود نیست و گسست‌هایی در آن اتفاق افتاده به همین دلیل، این سازمان رسالت خود را در چشم‌انداز ۱۰ ساله، رسیدن به الگوی توسعه شهر بر مبنای سیر تاریخی در نظر گرفته است.

ایزدخواستی اضافه کرد: سازمان در این چشم انداز در کنار انجام پروژه‌های مرمتی و حفاظت از بناهای تاریخی ارزشمند شهر اصفهان، حوزه مطالعاتی خود را به سمت و سویی سوق خواهد داد که در عملیات مهندسی بتواند از آن اندیشه‌ها استفاده کند تا پس از یکصد سال دوباره اصفهان با دوره تاریخی خود پیوند بخورد.

کاهش تعداد استادکاران مرمت در اصفهان

مسئول بافت تاریخی اصفهان درباره مرمت‌هایی که سازمان نوسازی و بهسازی شهر انجام داده است، گفت: مرمت یک امر کیفی است و تلاش می شود که مرمت‌هایی که این سازمان انجام می‌دهد نسبت به بسیاری از نقاط کشور، اصولی‌تر باشد.

ایزدخواستی با اشاره به پایبندی سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان به ضوابط مرمتی از جمله مواد و مصالح افزود: سعی شده است در طول مرمت، کمترین آسیب به بنای تاریخی وارد شود و نقش حفاظتی بیشتری داشته باشیم اما نسبت به ۵۰ سال گذشته با کاهش تعداد استادکارهای مرمتی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با توسعه مدرنیته و جذب نیروی کار در عرصه‌های روز صنعت ساختمان، موضوع مرمت ساختمان‌های سنتی مورد فراموشی قرار گرفته به همین نسبت، نیروی تخصصی در مقایسه با گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد که مرمت‌های انجام‌ شده توسط این سازمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما نیاز به استادکاران و توجه بیشتر به این حوزه همچنان احساس می‌شود.

اصفهان از جمله شهرهای ایران محسوب می‌شود که به لحاظ آثار، محوطه‌ها و ابنیه تاریخی غنی است؛ این خطه در سه دوره تاریخی مهم ایران یعنی آل بویه، سلجوقی و صفوی پایتخت ایران بود و در آن عمارت‌ها، باغ‌ها، مساجد و سایر اماکن عام المنفعه چون پل‌ها و کاروانسراها شکل گرفت و به واقع هنر معماری در اصفهان در هر دوره‌ای روند تکوین، تغییر و تکامل خود را داشته تا اینکه در دوره‌ صفویه معماری و تزیینات وابسته به آن به همراه سایر هنرها به اوج و تارک کمال و جمال خود رسید.

این شهر که مرکز استان اصفهان است دارای آثار و میراث فرهنگی بیشماری مانند میدان امام اصفهان(نقش جهان)، کاخ چهلستون، مسجد جامع و پل های تاریخی است.

منبع: ایرنا

788754

سازمان آگهی های پرسون